משטרו של נשיא סוריה בשאר אסד העביר לישראל פנייה חריגה וכמעט חסרת תקדים לסיוע בעקבות רעש האדמה הקשה שפקד את המדינה. הבקשה התקבלה בישראל דרך צד שלישי - רוסיה - אחרי שבסוריה נמנו לפחות 771 הרוגים ויותר מ-1,000 פצועים. באזורים שבשליטת משטרו של בשאר אסד דווחו 371 הרוגים, ובאזורים שבשליטת המורדים המתנגדים לו דווחו עוד 400. במקביל, לטורקיה תצא הערב משלחת סיוע ראשונה של צה"ל, במסגרת המבצע שזכה לשם "ענפי זית".
8 צפייה בגלריה
(צילום: חיים צח לע"מ, AFP, EPA)
ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר בצהריים כי ישראל אכן תסייע לסוריה, כמו גם לטורקיה, בדומה לעשרות מדינות שכבר הציעו לסייע לשתי המדינות שנפגעו באופן הכי קשה מהרעידות הקטלניות הלילה ובצהריים. "הנחיתי לשלוח, לפי בקשת ממשלת טורקיה, צוותי חילוץ, הצלה ומזור רפואי. מכיוון שנתקבלה גם בקשה (לסייע – ynet) לנפגעים רבים מהרעש בסוריה, הנחיתי לעשות זאת גם כן", אמר נתניהו.
בישיבת סיעת הליכוד הוסיף ראש הממשלה: "קיבלנו ביממה האחרונה פנייה מממשלת טורקיה לסיוע. אחר הצהריים והערב נוציא משלחות של חילוץ, הצלה ועזרה רפואית. קיבלנו גם פנייה מגורם מדיני בקשה לסיוע הומניטרי לסוריה ואני אישרתי את זה. אני מניח שזה יתבצע בזמן הקרוב".
8 צפייה בגלריה
כוחות חילוץ בסוריה
כוחות חילוץ בסוריה
בעיר חמה, שבשליטת משטר אסד. ישראל לא תשלח משלחת, אבל תסייע בציוד
(צילום: AFP)
הסיוע שיועבר לסוריה יהיה בדמות ציוד הומניטרי כמו תרופות, אוהלים, שמיכות וציוד נוסף שיישלח לאנשי משטרו של אסד. גורם מדיני בכיר אמר שככל שהמשטר יבקש להעביר לישראל פצועים לטיפול רפואי - בירושלים ייענו בחיוב. הסיוע לא יכלול משלחת ישראלית בתוך שטח סוריה.
בסוריה הכחישו את הדיווחים לפיהם ביקשו סיוע מישראל. בעיתון "אל ווטן" צוטטו מקורות המעורים בפרטים שאמרו: "מכחישים את הדיווחים והטענות מטעם גורמים ישראליים שסוריה ביקשה סיוע מישראל. כל מה שמתפרסם בכלי התקשורת הישראליים בנושא הוא קמפיין לטובת ראש הממשלה ותו לא. איך אפשר שסוריה תבקש סיוע מהישות שהרג וסייע להרג בעם הסורי במשך עשורים רבים?".
לטורקיה, כאמור, תוציא ישראל משלחת סיוע בהנחיית ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. כוח חלוץ כבר המריא לטורקיה, לקראת צאתה של המשלחת הראשית של צה"ל הערב. בדיון שכינס שר החוץ אלי כהן עם מנכ"ל משרדו רונן לוי ובכירי המשרד ונציגי מערכת הביטחון, הוחלט כי המשלחת השנייה תכלול סיוע הומניטרי רב.
המשלחת הראשית, הכוללת 150 אנשי מקצוע מתחום החילוץ, תנחת בעיר אדנה בשעות הקרובות בהתאם להגבלות ממשלת טורקיה. בראשה יעמוד מפקד יחידת החילוץ הארצית, אלוף-משנה במיל' גולן ואך, והיא תוגדר תחת התקן הבינלאומי של משלחות חילוץ. הרכבה יהיה שני שלישים של יחידות חילוץ, רפואה והנדסה, ושליש נוסף של מעטפת ואיסוף מודיעין. המשלחת תתמקד בסריקות, חילוץ והצלה, וצה"ל ערוך להוציא משלחות נוספות במידת הצורך.
8 צפייה בגלריה
נשיא סוריה בשאר אל אסד ישיבת קבינט מיוחדת ב דמשק בעקבות רעידת אדמה
נשיא סוריה בשאר אל אסד ישיבת קבינט מיוחדת ב דמשק בעקבות רעידת אדמה
אסד בראש ישיבה של ממשלת סוריה, היום
(צילום: EPA)
דאגה גדולה במיוחד בסוריה נוגעת לגורלם של ארבעה מיליון הפליטים הסורים שחיים באזורי השליטה של המורדים בצפון-מערב סוריה, לשם נמלטו מפני הרודן אסד בימי מלחמת האזרחים. בשנים האחרונות הם התקיימו שם ממילא בתנאים ירודים ביותר, בין השאר במחנות אוהלים שורצי מחלות ובבתים רעועים.
במאמצי החילוץ באזורי המורדים מסייע ארגון "הקסדות הלבנות". "אנחנו במרוץ נגד הזמן כדי להציל את חייהם של הלכודים. אפילו אם הצוותים שלנו מותשים, אין לנו זמן לנוח", אמר בצהריים ראאד פארס, איש הארגון. לדבריו שנים של הפצצות מצד צבאות סוריה ורוסיה גרמו לכך שרבים מהבניינים באזור היו רעועים ממילא, וקרסו בקלות ברגע שהאדמה רעדה: "לפחות עכשיו אף אחד לא יפציץ אותנו במהלך העבודה", אמר.
8 צפייה בגלריה
מחפשים לכודים בסוריה
מחפשים לכודים בסוריה
ההרס בסוריה
(צילום: AFP)
בין ישראל לבין משטרו של אסד בסוריה מתקיימות אינטראקציות נדירות מעת לעת. בספטמבר האחרון חשף פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי כי במקביל למתקפות שלה בסוריה, לפי מקורות שונים, ישראל - וצה"ל בשליחותה - מקיימים הידברות ישירה עם המשטר בדמשק. בערוץ הזה מעבירים אנשי הצבא לבכירי משטר אסד מסרים ישירים, לעיתים גם זמן קצר אחרי תקיפה - כדי להבהיר מה הותקף ומי.
במקביל, בשנת 2021 דווח כי בתמורה לשחרורה של אזרחית ישראלית שחצתה את הגבול לסוריה, הסכימה ישראל לממן ביותר ממיליון דולר רכישה ברוסיה של חיסוני "ספוטניק" נגד קורונה, כדי שיועברו לידי משטר אסד. בדיווח נטען כי זה היה חלק שנאסר לפרסום במסגרת העסקה - ונשמר בחשאי בשל "דרישה רוסית" במהלך המשא ומתן עם ישראל. הדבר הובא לידיעתם של שרי הממשלה בישיבה שבה אישרו את פרטי העסקה, ובה גם נדרשו לחתום על הסכמי סודיות שאוסרים עליהם לדבר על פרטי העסקה. את החיסונים אמורה הייתה רוסיה לספק לסוריה, ולא היה מדובר בחיסונים ממלאי ישראלי. סוריה, מצידה, הכחישה אז את הדיווח.