בני משפחות של חטופים הגיעו היום (שני), כבכל שבוע, לדיוני הוועדות בכנסת ודיברו בפני חברי הכנסת על החשיבות להשיב את אהוביהם שעדיין נמצאים בעזה. בדיון שנערך בוועדת חוץ וביטחון, בראשות ח"כ יולי אדלשטיין, ביקש את רשות הדיבור דני אלגרט, אחיו של איציק החטוף בעזה, בעודו עונד טלאי צהוב על חולצתו. אדלשטיין לא אפשר לו לדבר - ואף ביקש להוציאו מהוועדה: "אצלי בוועדה לא ידברו עם טלאי צהוב". צפו בעימות:

אלגרט סירב וצעק: "אני מרגיש שואה, אתה לא תגיד לי מה לענוד". תוך כדי הסערה, יושב הראש הורה להוציא את הוועדה להפסקה כדי להימנע מהוצאתו של אלגרט בכוח על ידי הסדרנים. "אתה יודע, ב-2005 הייתי בין המובילים של המאבק נגד ההתנתקות. מי יודע, אולי אם היינו מצליחים לא הייתם יושבים כאן", אמר לאח החטוף, "אבל זה לא הנושא. הייתה יוזמה של כמה אנשים לצאת למאבק עם טלאי צהוב. אמרתי 'כל מי שיענוד טלאי צהוב, שיינתק איתי מגע, שלא תראו בי תומך שלכם'".
דני השיב לו כי לא ידבר אליו: "אני אסתכל לשם". אדלשטיין אמר לו: "לא, אתה לא תדבר פה עם טלאי צהוב. אני אבקש מהסדרנים להוציא אותך. אצלי בוועדה לא ידברו עם טלאי צהוב". אח החטוף זעם: "אז תצטרכו להוציא אותו בכוח. אני אדבר פה עם טלאי צהוב מכיוון שמה שאני רואה זו רכבת שמגיעה לחטופים ואתם קובעים מי יהיה לחיים ומי יהיה למוות. אני אשב פה ואני אדבר ואתה תכבד אותי! אני לא יוצא מפה". מאז 7 באוקטובר, נציין, גם שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן מקפיד להגיע לחלק מהדיונים במטה בניו עם טלאי צהוב.
ח"כ יולי אדלשטיין מסר אחרי התקרית כי "לאורך כל התקופה, אירחתי כל משפחה וכל נציג של משפחות החטופים והנרצחים. הוועדה נתנה במה בכל פעם שהתאפשר. כך היה, וכך ימשיך להיות כל עוד ישאר ולו חטוף אחד בידי מרצחי החמאס. עם זאת, כבן לניצולי שואה, כמי שנכלא בכלא הסובייטי על היותו יהודי - אצלי תהיה אפס סובלנות לזילות השואה".
עוד אמר ח"כ אדלשטיין כי "הטבח שעברנו היה נורא ועם תוצאותיו אנחנו מתמודדים גם היום ולעוד שנים רבות. כל נרצח - בליבנו, כל חטוף בראש מעיינינו. עם זאת, אין מקום להשוואה בין הרצח הנורא לבין השואה. מסיבה זו, ובכאב גדול, ביקשתי שלא ישתמשו בטלאי צהוב. זה קו אדום שלא יחצה אצלי בוועדה".
1 צפייה בגלריה
ח"כ יולי אדלשטיין בועדת חוץ וביטחון
ח"כ יולי אדלשטיין בועדת חוץ וביטחון
(צילום: ערוץ כנסת )
בדיון ועדת הכספים כן אפשרו לאלגרט לדבר, שם הוא אמר: "אח שלי בן 68, הוא אזרח זר, הוא פצוע, הוא יכול לצאת בעסקה הקרובה, אבל אני אגיד לכם - הוא לא ירצה רק הוא לצאת, הוא ירצה שכולם יצאו. כולם צריכים לצאת, גם הגופות וזה בידיים שלכם חברי הקואליציה, הדם הזה על הידיים שלכם מהשביעי לאוקטובר ועד היום. זה קרה במשמרת שלכם. עכשיו תעשו מעשה, תתקנו! תגידו לי מה המחיר שאנחנו צריכים לשלם כדי שביבי ילך הבייתה וכל הכוכבים יסתדרו. לא שילמנו מספיק?".
מוקדם יותר באותו הדיון, קרא ראש האופוזיציה יאיר לפיד, בעניין תקנות הארכת שירות מילואים, להתנגד להצעה. חשוב לציין כי מדובר הוראת שעה המורה להעלות גיל הפטור ממילואים מגיל 40 לגיל 41, כדי לא לשחרר אנשי מילואים שנמצאים בלחימה ולא על החוק הגדול של הארכת המילואים לגיל 46, שעדיין לא הובא לכנסת.
"התנאי הראשון לחיים משותפים, הוא שלכולם יש אותן זכויות וגם אותן חובות. אין דבר כזה אחדות בלי שיוויון. אין דבר כזה אחדות אם כל העומס – המבצעי והכלכלי - נופל רק על קבוצה אחת בחברה הישראלית. החוק שמונח פה נועד לעזור לקואליציה לדלג על התקופה הזו, שבה זה לא פופולרי לעודד השתמטות ולעודד אפליה בין דם לדם. אם אנחנו לא נשנה את המצב עכשיו, אחרי מה שקרה פה ב-7 לאוקטובר, אז המצב כבר לא ישתנה לעולם", אמר לפיד.
הוא הוסיף: "63 אלף צעירים חרדים נמצאים היום בגיל השירות. אם 10 אלפים מהם יתגייסו, לא צריך יהיה להאריך את השירות הסדיר. אם רק רבע מהגברים החרדים בגילאי 20-49 יעשו מילואים, אפשר יהיה לצמצם את ימי המילואים לחודש אחד בשנה. זה לא קורה רק מסיבה אחת - לחצים פוליטיים". בהמשך אמרה ח"כ טלי גוטליב מהליכוד: "לא אתן את האצבע שלי לחוק שנותן פטור גורך מגיוס לחרדים".