בזמן האישור הסופי של ביטול עילת הסבירות, הנחזית בעיני המערכת המשפטית כהתנקשות בדמוקרטיה הישראלית, ביקרו בכירי שופטי העליון, בראשות הנשיאה אסתר חיות, בגרמניה - כאורחי בית המשפט החוקתי שם וכאורחי אגודת הידידות גרמניה-ישראל, לכבוד שנת ה-75 לישראל. הערב (יום ב') נמסר מהרשות השופטת על קיצור הביקור וביטול ההשתתפות בטקס, "בהינתן ההתפתחויות האחרונות ולנוכח העתירות שכבר הוגשו".
1 צפייה בגלריה
הרכב שופטיי בית המשפט העליון ביקרו בגרמניה
הרכב שופטיי בית המשפט העליון ביקרו בגרמניה
שופטי העליון ומארחיהם, היום בגרמניה

שופטי העליון ישובו לישראל לעסוק במבול העתירות נגד תיקון חוק יסוד: השפיטה, שמבטל למעשה את הפיקוח על החלטות נבחרי ציבור בעילת הסבירות. אין ספק שפגרת השופטים בחודש אוגוסט תעמוד בצל הדיון בעתירות הללו.
בכירי המערכת המשפטית התייחסו אתמול לביטול עילת הסבירות כהטלת "נשק לא קונבנציונלי" על תפקודה מעתה ואילך - בשני היבטים: גורלה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, שממשלת נתניהו אינה מסתירה את רצונה להיפטר ממנה; ועיקור חוט השדרה של שומרי הסף בראשות היועמ"שית והיועצים המשפטיים של משרדי הממשלה.
בהמשך לכך, חוששים במערכת המשפט מ"אפקט הפרפר" הישראלי - שבירת מפרקת הייעוץ המשפטי הממלכתי תשפיע על עצמאות שומרי הסף האחרים - הרמטכ"ל, המפכ"ל, ראש השב"כ, ראש המוסד, נציב שירות המדינה ואחרים.
באשר לבהרב מיארה - ההערכה היא שנתניהו לא יפטר אותה, מחשש למחאת ענק. הוא פשוט ינסה "לייבש" אותה באי היענות לחוות דעתה ובפיצול מוסד הייעוץ המשפטי לממשלה, שיגרום לבחירת תובע כללי מחוץ למערכת - כזה שיבטל את המשפט שבו נאשם נתניהו.

שבירת שומרי הסף

בנאומו בוועדת החוקה של הכנסת לפני קבלת החוק הבהיר המשנה ליועצת, עו"ד גיל לימון, איך ייווצר "החור השחור" אם תבוטל עילת הסבירות, ואת הפגיעה הרב-מערכתית שיגרום. "בהעדר עילת סבירות, לא יהיה כל חסם מפני קבלת ההחלטה שנותנת עדיפות מכרעת לשיקול הפוליטי על פני שיקולים אחרים, ולא תמיד תהיה עילת התערבות חלופית של שיקולים זרים או ניגוד עניינים, וכו'.
"לא יהיה כל חסם מפני פיטוריו של שומר סף שמילא את תפקידו וקיבל החלטה בניגוד לעמדת הדרג הפוליטי הממונה עליו. על כן, הפגיעה של ביטול עילת הסבירות היא רב מערכתית, בגלל שהיא תחליש את המערכת החיסונית של המערכת הממשלתית ותנטרל את היכולת של גופי החוק והמשפט למנוע החלטות בלתי סבירות", טען לימון. "בכך, תבוטל דה-פקטו החובה לנהוג בסבירות ותיפגע יכולתו של בית המשפט להגן על הפרט מפני שרירות שלטונית".