4 צפייה בגלריה
Ales Byalyatski
Ales Byalyatski
אלס ביאליצקי. זוכה פרס נובל לשלום, שכלוא בבלארוס ללא משפט
(צילום: EPA)
פרס נובל לשלום הוענק היום (שישי) לפעיל זכויות האדם הבלארוסי אלס ביאליצקי, שנמצא במאסר בארצו כבר יותר משנה מבלי שנשפט ונחשב לאסיר מצפון, ולשני ארגוני זכויות אדם - ארגון Memorial הרוסי ו"המרכז לחירויות האזרח" האוקראיני.
הזוכים הוכרזו באוסלו על ידי יו"ר ועדת פרס נובל הנורבגית, ברית רייס-אנדרסן, שקראה לשחרר את ביאליצקי מהכלא. במעמד הענקת הפרס נאמר כי הוא הוענק ל"שלושה אלופים מצטיינים בזכויות אדם, דמוקרטיה, דו-קיום ושלום במדינות השכנות בלארוס, רוסיה ואוקראינה". זוכי פרסי הנובל זוכים בפרס כספי בסך 10 מיליון קרונות שבדיות (כמעט 900,000 דולר) שיחולקו ב-10 בדצמבר, יום השנה למותו של הכימאי השבדי אלפרד נובל.
4 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו ראיון ל AP
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו ראיון ל AP
"הפרס מניע את העם הבלארוסי להיאבק נגד לוקשנקו". שליט בלארוס
(צילום: AP)
אלס ביאליצקי בן ה-60 כלוא בארצו מאז יולי 2021, אחרי שבמשך עשרות שנים נלחם ביחד עם ארגונו Viasna ("אביב") בעד זכויות אדם בבלארוס, שהפכה ליותר ויותר אוטוריטרית מאז 1994, אז עלה לשלטון אלכסנדר לוקשנקו. הוא נעצר בגין העלמת מס לכאורה, אך מעצרו נתפס כנקמה מצד לוקשנקו, שנוהג להשתיק כל צורה של ביקורת מאז המחאה הגדולה שפרצה בארצו מאז הבחירות ב-2020, שבהן ניצח כמובן וזכה בכהונה שישית - אך עשרות אלפי המפגינים שיצאו לרחובות טענו שהתוצאות זויפו. ארגונו של ביאליצקי ספר אז את המעצרים שבוצעו וטען כי העצורים עברו עינויים בכלא.
מעצרו הנוכחי של ביאליצקי הוא לא הראשון. הוא היה עצור במשך כמעט שלוש שנים, בין 2011 ל-2014, גם אז בשל העלמת מס לכאורה וכמה חודשים לאחר בחירות שנערכו במדינה, שהובילו גם הן למחאות נרחבות בבלארוס.
4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
"לא מדובר בפרס נגד פוטין". נשיא רוסיה, שחוגג היום יום הולדת 70
(צילום: AP)
"חתני פרס השלום מייצגים את החברה האזרחית במדינות מולדתם", אמרה יו"ר ועדת הנובל במעמד הענקת הפרס. "הם קידמו במשך שנים רבות את הזכות לבקר את השלטון ולהגן על זכויות היסוד של האזרחים. הם עשו מאמץ יוצא מן הכלל לתעד פשעי מלחמה, הפרות של זכויות אדם וניצול לרעה של כוח. יחד הם מדגימים את המשמעות של החברה האזרחית לשלום ולדמוקרטיה".
באופוזיציה בבלארוס בירכו על הזכייה. "הענקת פרס נובל לשלום לפעיל זכויות האדם ביאליצקי היא הכרה בכל העם הבלארוסי שעומד מול המנהיג האוטוריטרי אלכסנדר לוקשנקו", אמר דובר האופוזיציה בבלארוס, פרנק ויקורקה. "הוא הוחזק בתנאים לא אנושיים ואנו מקווים שהפרס יעזור לשחרר אותו ואלפי אחרים מהתאים של לוקשנקו והקג"ב". פוליטיקאי נוסף מהאופוזיציה, פאבל לטושקו, אמר: "הפרס לא רק בשבילו, אלא בשביל כל האסירים הפוליטיים שיש לנו עכשיו בבלארוס. זה מניע את כולנו להיאבק ואנחנו בטוחים שננצח את הדיקטטורה של לוקשנקו".
4 צפייה בגלריה
Ales Byalyatski
Ales Byalyatski
"קידמו במשך שנים רבות את הזכות לבקר את השלטון". אלס ביאליצקי
(צילום: EPA)
מארגון זכויות האדם הרוסי Memorial נמסר כי הזכייה בפרס מהווה הכרה בעבודה שלה ושל עמיתיה שממשיכים לסבול מ"התקפות ופעולות תגמול" ברוסיה. "זה מעודד אותנו לתמוך בנחישות בעמיתינו הרוסים להמשיך לעבוד במיקום חדש, למרות הפירוק הכפוי של הארגון במוסקבה", אמרה חברת מועצת המנהלים של הארגון, אנקה גיסן. "המרכז לחירויות האזרח" האוקראיני מסר כי הענקת הפרס בעיצומה של הפלישה הרוסית היא דבר משמח, אך ש"עדיין יש הרבה עבודה לעשות כדי לנצח".
בעיני רבים הפרסים שהוענקו היום נראים יותר כגינוי לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שחוגג היום את יום הולדתו ה-70, בעקבות החלטתו לפלוש לאוקראינה, כמו גם נגד לוקשנקו. עם זאת, יו"ר הוועדה רייס-אנדרסן הדגישה כי הפרס לא הוענק נגד הנשיא הרוסי: "אנחנו תמיד נותנים את הפרס למישהו ועל משהו, ולא נגד מישהו", היא אמרה לכתבים. בממשל לוקשנקו הגיבו בבוז להחלטת ועדת פרס הנובל: "בשנים האחרונות ההחלטות על פרסי הנובל לשלום היו כה פוליטיות עד כדי כך שאלפרד נובל כבר לא יכול להתהפך בקברו".