המשטרה הודיעה אמש (שבת) כי היא פתחה בחקירה לאחר שסטודנטים הכינו שלטים ועליהם תמונות של שוטרים שתועדו פועלים באלימות כלפי מוחים, לצד שמותיהם. השלטים פוזרו במוקדי מחאה שונים בתל אביב.
"משטרת ישראל פתחה בחקירה בחשד להעלבת עובד ציבור, הוצאת לשון הרע והסתה לאלימות, זאת בעקבות שורת תמונות של שוטרים בפנים גלויות הפזורות במספר מוקדי מחאה בתל אביב", נמסר בהודעת המשטרה. "משטרת ישראל קוראת לציבור להימנע מלפרסם פרסומים שפוגעים בשוטרים ומשפחותיהם ומוציאים את דיבתם". למרות ההודעה, חקירה בגין הסתה לאלימות ולשון הרע דורשת אישור של הפרקליטות, והמשטרה לא ביקשה אישור כזה.
2 צפייה בגלריה
הסטודנטים בתל אביב הכינו שלטים ועליהם תמונות של שוטרים שתועדו פועלים באלימות כלפי מוחים, לצד שמם
הסטודנטים בתל אביב הכינו שלטים ועליהם תמונות של שוטרים שתועדו פועלים באלימות כלפי מוחים, לצד שמם
תמונות השוטרים שעוררו סערה
מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, אמר כי "אנחנו עדים היום לתופעת שיימינג חמורה שלא נתקלנו בה עד כה, עשו משפט שדה למספר שוטרים. לא ניתן לזה יד, אנחנו לא מקלים ראש בכל אירוע שקרה, אם הייתה חריגה היא תיבדק, תיבחן ותטופל". לדבריו, "אנחנו עדים לכך שהמשטרה הפכה להיות שובר הגלים שעליו מתנפצת המחאה, רואים את זה כרגע בכל המקומות. משטרת ישראל הייתה והוכיחה את עצמה במשך יותר מ-30 שבועות כמשטרה א-פוליטית, ממלכתית, שפועלת במקצועיות ובשוויוניות על מנת לאפשר את זכות המחאה. אם יהיו הפרות סדר – הן יטופלו בהתאם ועל פי דין".
מחאת הסטודנטים והסטודנטיות מסרו בתגובה להודעת המשטרה כי "ההחלטה של המשטרה שלא לחקור שוטרים אלימים, אבל כן לחקור את מי שמצביע על היותם אלימים, היא אבסורדית. השלטים ביקשו להביא לידיעת הציבור את מעשי האלימות מהשבוע האחרון. ליבנו עם קורבנות האלימות המשטרתית שסיימו את ההפגנות בבתי חולים. לא נירתע".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף את המפגינים ואמר כי "קמפיין השיימינג וההסתה של חבורת אנרכיסטים נגד שוטרי יס"מ ת"א הגיבורים המגנים על ביטחון תושבי תל אביב ואזרחי ישראל וכבר חצי שנה פועלים במסירות מדי שבוע, לאכיפת החוק ושמירה על הסדר הציבורי, הוא מזעזע וחציית כל קו אדום. אני מגבה את שוטרי משטרת ישראל הגיבורים ואת השוטרים הללו שמוסרים את נפשם בשטח וגם עומדים תחת מתקפות ברשתות ואני סמוך ובטוח כי הם ימשיכו לעשות את עבודתם על הצד הטוב ביותר, כפי שעושים עד כה".
אביגיל שררה, מנכ"לית ארגון נשות השוטרים והסוהרים, אמרה כי "אנחנו מזועזעים מהקמפיין האישי נגד שוטרים שהיו בתפקיד בהפגנות ובמחאות ורואים זאת בחומרה. זוהי חציית קו אדום שסופה, חלילה, פגיעה פיזית בשוטר או שוטרת. אסור ששוטרים יהיו קורבן של המחאות ברחובות. השוטרים נמצאים בתפקיד על מנת לשמור על הסדר הציבורי והביטחון של אזרחי מדינת ישראל, מתוך שליחות ואחריות. אנחנו דורשים מהיועמ"שית ומפרקליט המדינה לפתוח בחקירה כדי לאתר את מי שביצעו את המעשה. חייבים לעצור היום את ההסתה נגד השוטרים".

ב"כוח קפלן" הגיבו לדבריו של בן גביר ואמרו כי "האיומים של המורשע בהסתה לטרור בן גביר נגד מחאת הסטודנטים והסטודנטיות היא עוד גבול שנחצה בסממן דיקטטורי מובהק. יידעו כל סטודנט וסטודנטית שמיליונים יעמדו כחומה בצורה להגן עליהם".
ב"מחאת ההייטק" אמרו כי "שר הטיקטוק והביזיון הלאומי יכול לאיים עד מחר על הסטודנטים והסטודנטיות ששומרים על זכות ההפגנה בדרכים לגיטימיות ויוצאים נגד האלימות הפושה במשטרה בעידודו של בן גביר. למי שהורשע בהסתה לטרור אין שום מנדט מוסרי להטיף לצעירים הללו בנושא שמירה על החוק".
באגודה לזכויות האזרח תקפו בחריפות את הודעת המשטרה. "אין שום בסיס להטריד מפגינים בגלל הנפת שלטים שאומרים את האמת. במקום להטריד מפגינים ולנסות לפגוע בחופש הביטוי שלהם, מוטב שהמשטרה תדאג שלא יחזרו על עצמן תופעות של אלימות משטרתית אכזרית וסדיסטית כמו אלו שראינו השבוע", נמסר.
מפורום המרצות והמרצים למשפטים למען הדמוקרטיה נמסר כי זימונם לחקירה של סטודנטים שהשתתפו במחאה והניפו את השלטים "הוא שלב נוסף ומסוכן בנסיונות הלא חוקיים לדכא את המחאה. מדובר בחקירות סרק שכל מטרתן היא להלך אימים על המוחים". עוד נמסר כי "העבירה של העלבת עובד ציבור היא עבירה ארכאית, שריד מתקופת המנדט הבריטי והשלטון העות'מאני, שהשימוש בה אינו מקובל במדינות דמוקרטיות. במקום לטפל בבעיה של אלימות משטרתית, שנחשפה במלוא כיעורה בשבועות האחרונים, עוסקת המשטרה בניסיונות הרתעה של המוחים כנגד אלימות זו תוך פגיעה בחופש הביטוי".
2 צפייה בגלריה
שלט מחאת ההייטק בהפגנה בת"א עם הכיתוב "ממשלה בלי קרדיט"
שלט מחאת ההייטק בהפגנה בת"א עם הכיתוב "ממשלה בלי קרדיט"
"ממשלה בלי קרדיט". מפגינים בקפלן, אמש
(צילום: אמיר גולדשטיין)
להפגנה המרכזית בקפלן בתל אביב אמש הגיעו כ-170 אלף בני אדם. ההפגנה החלה בצעדה מתחנת משטרת לב תל אביב – במחאה על האלימות המשטרתית בליל המחאה באיילון השבוע. שני מפגינים שחוו אלימות מצד השוטרים נאמו אמש בקפלן.
נעמה מכלוף, סטודנטית באוניברסיטה העברית בירושלים שהותקפה השבוע על ידי שוטרים בהפגנה בבירה, אמרה כי "בשבועות האחרונים האלימות כלפינו הוחרפה בצורה קיצונית, לא מידתית, שלעיתים גרמה לנזקים בלתי הפיכים. ביום שני האחרון חטפתי זעזוע מוח כששוטר פינה אותי באלימות בהפגנה מול כנסת ישראל, שרגעים לאחר מכן חוקקה עוד חוק שמטרתו לפורר את הדמוקרטיה הישראלית. אבל למרות זאת אנחנו כאן לא נפסיק להפגין, בשבילנו אבל גם בשביל כל שוטר ושוטרת שרוצים שמדינת ישראל תישאר דמוקרטיה. הזכות להפגין היא זכות בסיסית שנפגעת יום אחרי יום בצעדים אלימים ובלתי מידתיים, לא ניתן להם לערער את תחושת הביטחון שלנו ולא נעצור עד שיהיה פה שינוי אמיתי".
גידי ברן (21) מ"מחאת הצעירים" סיפר שהתעלף כשנעצר לפני כחודשיים בהפגנה בקיסריה. "כיסו לי את העיניים, אזקו אותי במשך 15 שעות, כולל בתוך בית החולים. העבירו אותי שלוש תחנות במהלך הלילה, שעות מנעו ממני טיפול רפואי, שיקרו לעורכת הדין ולהוריי, כמו שמתנהגים בדיקטטורה. בושה!", הוא אמר בהפגנה בקפלן. "אבל מה הפלא, ממה אנחנו כל כך מופתעים כששר המשטרה הוא עבריין, אלים וגזען עם 53 כתבי אישום. בן גביר, זה לא יעזור לך. אתם יכולים לכסות לנו את העיניים, לשבור לנו עצמות, אבל לעולם לא תשברו לנו את רוח המאבק. אם תמשיכו להרוס לנו את הדמוקרטיה תגלו התנגדות עוצמתית של אלפי צעירים. זה האירוע של הדור שלנו ועצרתם את הדור הלא נכון".
פורסם לראשונה: 23:32, 29.07.23