משחקים באש: לפצ'יק החתלתול, שפירושו אריה קטן, כפיר-אריות, התנהג כאילו הכל כרגיל. החתול המהודר והאצילי של ראש העיר של לבוב, אנדריי סאדובי, הסתובב בלשכה בשלווה מוחלטת, מברך את האורחים, מתחכך בנעליהם, ובסך הכל נראה שלא מוטרד מהמלחמה שמסביבו. אירועי הלילה הדרמטיים והרצחניים נדמה שלא הותירו חותם, לפחות לא בגלוי, על לשכתו של ראש העיר. שלווה עניינית, אפילו מחויכת, דיוק בזמנים, כניסה ויציאה מהירה של אנשים: כך התנהלה גם אתמול (ראשון) לשכתו של ראש עיר שרק כמה שעות קודם חוותה הפצצה מסיבית וקטלנית של טילי קרקע-קרקע, שגבתה עשרות קורבנות, אם לא יותר.
יושב במעיל קרבי אך אופנתי, שערו משוח לאחור בקפידה, ומדבר באופן מדוד על איך "אנחנו הולכים לנצח את הצבא השני בגודלו בעולם", הסכים סאדובי לראיון עימנו.
4 צפייה בגלריה
ראש עיריית לבוב אנדריי לבנוביצ' סדוביי
ראש עיריית לבוב אנדריי לבנוביצ' סדוביי
ראש עיריית לבוב אנדריי לבנוביצ' סדוביי
(צילום: זיו קורן)
4 צפייה בגלריה
בקבוקי תבערה בתוך הבריקדות
בקבוקי תבערה בתוך הבריקדות
בקבוקי תבערה בתוך הבריקדות
(צילום: זיו קורן)
לפני יומיים בלבד היינו אמורים להגיע לביקור בבסיס הצבאי העצום ביבוריב, בפאתי לבוב, כדי לצפות באימונים צבאיים. הביקור לא יצא לפועל. אתמול הבסיס כמעט שהוחרב. מי שביקר שם בשבוע שעבר סיפר כי שהו בו יותר מאלף איש, חלקם מגויסים חדשים שעברו הכשרה זריזה כדי להכינם לקרב. נראה שהמודיעין הרוסי הבין זאת ולכן הופצץ הבסיס.
בלבוב עוצר מוקפד כל לילה. המסעדות נסגרות בשמונה, התנועה מפסיקה בתשע וחצי והעוצר בעשר. בשעה שלוש בלילה החל פוטין בהתקפת טילים כבדה שהפיצוצים שלה נשמעו היטב ברחבי העיר, זמן קצר אחרי, האזעקה פילחה את השקט. באוקראינה מקפידים על ביטחון שדה ברמות נדירות. אף אחד לא מדבר על מה שקשור לצבא. אבל משהו דלף, והטילים התרסקו על הבסיס.
ראש העיר מדווח על 35 חיילים הרוגים לפחות, אבל הנקודה החשובה מבחינתו נמצאת במקום אחר לגמרי: במיקום המסוכן והמדאיג של התקיפה, נקודה אותה ניסה גם להדגיש בשיחות שקיים במהלך היום עם ראשי ערים מפולין וארה"ב. "זו תקיפה שנייה בימים האחרונים שמתקרבת לגבול עם פולין, והפעם זה 20 ק"מ בלבד מהגבול", אמר. "נדמה לי שראשי ערים בפולין התחילו להבין את העניין רק עכשיו".
4 צפייה בגלריה
בקבוקי תבערה בתוך הבריקדות
בקבוקי תבערה בתוך הבריקדות
"גם מוטיבציה צריכה אפודים חסיני כדורים"
(צילום: זיו קורן )
הוא אינו מנסה אפילו להיכנס לראש של פוטין כדי להבין את מניעיו. "צריך אנשי מקצוע מתחום הרפואה כדי לנתח אותו, והרבה כאלה ומהשורה הראשונה", אמר, "ואני לא כזה". למרות האבידות הכבדות הוא משוכנע כי ידה של אוקראינה תהיה על העליונה בסוף. "אוקראינה תנצח את המלחמה. השאלה היא רק מה המחיר שנשלם - יכול להיות עשרת אלפים הרוגים, אולי מאה אלף מתים, ואפילו מיליון איש שיצטרכו להקריב את עצמם. ואנחנו מוכנים להקריב גם מיליון", אמר.
כמו רבים בממשלה בקייב, גם סאדובי חוזר על האזהרה למערב: "אם נאט"ו והעולם לא יתערבו עכשיו, ייתנו לנו את הציוד הצבאי שאנחנו צריכים ויכפו על הרוסים מדיניות של שמיים בטוחים (no fly zone), הם בסוף יצטרכו להתמודד עם פוטין כי הוא רואה באוקראינה רק מסדרון להמשך הכיבושים שלו".
הוא מספר כי ארצו זקוקה כעת לשורת מערכות נשק ובראשן מערכות להגנה אווירית ומטוסי קרב. "דווקא הפולנים מוכנים לספק לנו, אבל זה לא יוצא לפועל בגלל מר ביידן, שבעצם הטיל איסור על ההעברה הזו", כפי שהודיעו האמריקנים בשבוע שעבר.
4 צפייה בגלריה
אחד מהמחסומים הרבים שהקימו אוקראינים ברחבי כבישי המדינה
אחד מהמחסומים הרבים שהקימו אוקראינים ברחבי כבישי המדינה
אחד מהמחסומים הרבים שהקימו אוקראינים ברחבי כבישי המדינה
(צילום: זיו קורן)
בכלל, נדמה שראש העיר, שעירו חוטפת אש תופת בימים האחרונים, לא חוסך מילים בביקורת על ארה"ב. "האמריקנים צריכים להבין שאנחנו נלחמים במקום נאט"ו כרגע, כי הרעיון של פוטין הוא בעצם לפלוש ולהקים לעצמו מסדרון לכיוון קלינינגרד, לפלוש למדינות הבלטיות, להגיע לליטא, ובאופן כללי לערער את המצב באירופה", אמר. "ככל שנקבל מהר יותר נשק וחימוש באיכות גבוהה, כך נוכל להעיף אותו מהר יותר מהשטח שלנו. רק בשבוע שעבר חזרו יותר ממאה אלף גברים לאוקראינה כדי להילחם, ויש להם מוטיבציה עצומה - אבל גם מוטיבציה צריכה אפודים חסיני כדורים".
לדברי ראש העיר, אוקראינה התכוננה כבר חצי שנה לפלישה עם רוסיה ונערכה מראש לתרחיש הנוכחי. "אנחנו מוכנים להגן על המדינה שלנו אבל אין לנו מספיק נשק לעשות זאת", סיכם. "היום הוא הפציץ 20 ק"מ מהגבול של פולין, כלומר מהגבול של נאט"ו, וכל המדינות מנסות להימנע מעימות, אבל מה ייקרה אם מחר, אפילו בטעות, טיל רוסי כן יפגע שם? אז כן יהיה עימות. אז למה לא לערוך אותו כעת? אני חושב שזה לטובת כולם לעצור את פוטין".