2 צפייה בגלריה
תושבי עזה במחאה נגד ארגון חמאס
תושבי עזה במחאה נגד ארגון חמאס
מחאת תושבים נגד האבטלה ברצועה. ארכיון
אלפי פלסטינים השתתפו הערב (ראשון) בהפגנות המוניות ברצועת עזה במחאה על משבר החשמל המתמשך ובקריאה לשיפור תנאיי חייהם, ברקע האבטלה שממנה סובלים יותר מ-70% מהתושבים.
ההפגנות התקיימו בחאן יונס וברפיח בדרום הרצועה, במחנות הפליטים נוסייראת ואל-בורייג' במרכזה ובלב המחנה ג'באליה בצפונה. המוחים הניפו דגלי פלסטין וזעקו מסרים הקוראים להפסקת הפילוג ולהתייחסות הרשות הפלסטינית אליהם.
ביום חמישי האחרון הגיעו נציגיה של עיריית חאן יונס, בהוראת ראש העיר, להרוס קיר שהיווה עבירת בנייה בביתו של אחד התושבים. הפעולה, שהתבצעה כאשר התושב היה בתוך הבית, גרמה למותו - ועוררה את הקריאה נגד משטר חמאס, הגורם לאזרחים סבל רב מאז עלייתו לשלטון בשנת 2007.
2 צפייה בגלריה
ארכיון תחנת כוח בעזה
ארכיון תחנת כוח בעזה
תחנת כוח בעזה. ארכיון
(צילום: AFP)
לאחרונה פתחו הפלסטינים במחאה ברשתות החברתיות תחת הכותרת "גנרטור רביעי", בעקבות משבר החשמל המתמשך ברצועה כבר יותר מ-17 שנה, מאז שכאמור עלה חמאס לשלטון. הצעד אירע על רקע גל החום הכבד, שבמסגרתו ירד מספר שעות חיבור הרצועה לחשמל לארבע בלבד, לעומת שש עד שמונה שעות לפני כן.
תושבי הרצועה הביעו זעם לנוכח הפסקות החשמל המתמשכות, אף שחברת החשמל העזתית הבטיחה ייצור חשמל מוגבר על ידי גנרטור רביעי שאמור לפעול בעזה בתקופת הקיץ. בחברת החשמל בעזה ציינו כי יש משפחות הגונבות חשמל באמצעות חשבונות פיקטיביים, ולכן יש להתקין מונה ביתי בכל בית ולשלם מראש על החשמל.
תושבים ופעילים חברתיים ברצועה אמרו כי מדובר בשקר שנועד להצדיק את גביית התשלום מהם. לדבריהם, הרשות הפלסטינית משלמת את חלקה על החשמל המגיע מישראל וכן על החשמל המצרי המגיע כחלק מכספי השיקום הקטארי, ולכן אין כל הצדקה לשלם על החשמל ששלטון חמאס מקבל בחינם. הפעילים האשימו את שלטון חמאס בחיבור מלא רק למקורבים ולחברי הארגון, בשעה שיתר התושבים, שכ-60% מהם חיים מתחת לקו העוני, מוגבלים בחשמל.