בקעים בבקעה: למרות שבקעת הירדן, שנחשבה לאורך שנים לגזרה שקטה יחסית ובטוחה, סופגת בתקופה האחרונה פיגועים וחדירות מתגברות ממזרח, בצה"ל החליטו לדלל את כוחות הגנת היישובים כחלק משינוי גדול באזור שמוביל פיקוד המרכז. אלפי חיילי הגנה מרחבית שגויסו בצו 8 בתחילת המלחמה ישוחררו בתחילת חודש מאי לבתיהם, ורק כמות קטנה של חיילים תישאר בתוך היישובים - גם בעמק המעיינות - חרף טענות של קצינים המשרתים בגדודים אלו ומתגוררים בעצמם במרחב.
רק ביום שישי האחרון נחשף ב-ynet כיצד צה"ל הסתיר פיגוע ירי מהצד הירדני של הגבול, שיארע בליל יום חמישי לעבר ג'יפ סיור של צה"ל, בזמן שמתברר כי בכל יום יש תקרית בגזרה או ניסיונות להבריח אמצעי לחימה למחבלים ביהודה ושומרון. בסוף החודש שעבר התרחש באזור פיגוע ירי שבו נפצעו שלושה בני אדם, מצפון לגזרה זו אירעו בימים האחרונים כמה ניסיונות לפיגועי ירי נוספים לעבר קיבוץ מירב, ולא בכדי בצה"ל תגברו את חטמ"ר הבקעה בגדוד חי"ר סדיר נוסף - גדוד 94 של חטיבת כפיר, כדי לבלום את רצף הפיגועים.
2 צפייה בגלריה
השגרה בעוג'ה  בזמנים של הסלמה ביטחונית
השגרה בעוג'ה  בזמנים של הסלמה ביטחונית
חיילים בבקעת הירדן. ארכיון
(צילום: שאול גולן )

כמות החיילים המצומצמת שתישאר ביישובים, בנוסף לגדודי הביטחון השוטף הגזרתיים, תוגדר כתעסוקה מבצעית מוגבלת ומתוחמת, ולא כחלק מצו 8, וצפויה להתבסס בעיקר על כיתת הכוננות המקומית ו/או עמדת הש.ג. "משבוע לשבוע הסכנה רק עולה, צה"ל לא מדווח לציבור על ניסיונות חדירה שהופכים להיות על בסיס יומי - שמיעת ירי, הברחות גבול, פח"ע בכביש 90 בהיקפים שלא נראו פה עשורים", מתאר קצין שמשרת בגזרה, "כדי לבסס ביטחון ותחושת ביטחון לתושבים שחיים בבקעה, חייבים להשאיר את החיילים ביישובים כל עוד המתיחות נמשכת, ועמה הפיגועים בבקעה".
בצה"ל מודים כי יש לאחרונה גידול מדאיג בכמות הברחות האמל"ח והאנשים דרך גבול ירדן, אחרי "הפוגה" של שנה בעקבות פעילות מואצת וממוקדת של צה"ל, יחד עם המשטרה. תחקיר של ה"ניו יורק טיימס" שפורסם אתמול אף חשף עשרות נתיבי הברחת נשקים בדחיפה איראנית לגדה המערבית דרך ירדן, כולל מהערבה ובצירים נוספים.
2 צפייה בגלריה
 חשש מגבול ירדן
 חשש מגבול ירדן
"פועלים עם מה שיש לנו מול נתיבי החדירה המשוערים". גבול ירדן
(צילום: דוברות המועצה האזורית חבל אילות)
בפיקוד המרכז החלו בעבודת מטה, שקודם מדללת חיילי הגנת יישובים שלפי צה"ל אינם נחוצים יותר, ושומרים לכל היותר כמה שעות ביממה בתוך היישובים. "יש לנו תושבים חמושים, מתורגלים ומיומנים שמצוידים בנשקים ואפודים, וברגע האמת פועלים להגן על היישוב מתוך היישוב", אומרים בצבא, "בדקנו מול כל ראש יישוב ומועצה מה הצרכים הביטחוניים שלהם, ובהתאם אנו פועלים. לא ניתן להחזיק אלפי חיילי מילואים לאורך שנים, הם לא משאב בלתי מוגבל".
בנוסף, אומרים בצבא, עובו עמדות המיגון והבטונדות ביישובים, וכן חוזקו הגדרות ואמצעי המעקב והגילוי בגבול, כפתרון ביניים חלקי לטווח הקרוב. זאת בתקווה להקמת מכשול חדש, במקום הגדר הרעועה הישנה בגבול עם ירדן, שהוא הארוך מבין גבולות המדינה. התוכנית כבר גובשה ואושרה בצבא אך ממתינה לתקציב מהממשלה: "הוספנו נשקים ליישובים ושיפרנו את המענה גם אחרי שחרור חיילי ההגמ"ר. אנחנו פועלים עם מה שיש לנו מול נתיבי החדירה המשוערים מירדן".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "ביישובי הבקעה ימשיכו לשרת חיילי ההגנה המרחבית של צה״ל בכל זמן נתון, על פי הצורך ובתיאום מלא עם היישובים, לצד כיתות כוננות וצוותי החירום. חלק מסד״כ חיילי ההגנה המרחבית ישוחררו משירות מילואים, בהתאם לצורך המבצעי. צה״ל, בשיתוף פעולה עם המועצות והיישובים, מעדכנים את תוכניות ההגנה לטווח הארוך בהתאם להערכת המצב כל העת. לנוכח המתקפה הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר, שונתה התפיסה המבצעית וגויסו כוחות רבים לגדודי ההגנה המרחבית. כמו כן, בוצעו עבודות לשיפור מרכיבי הביטחון. במהלך הלחימה גויסו בפיקוד המרכז כשבעה גדודי הגנה מרחבית (כ-8,000 חיילים)".