2 צפייה בגלריה
מחלקת קוקונה בהדסה עין כרם
מחלקת קוקונה בהדסה עין כרם
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
(צילום: רויטרס)
על רקע דעיכת הגל החמישי של הקורונה, במערכת הבריאות מתחילים להתמודד גם עם תופעות לוואי נוירולוגיות יותר מאשר בגלים הקודמים.
ממשרד הבריאות טרם התקבלה תגובה באשר להיקף התופעות הנוירולוגיות שנרשמו בקרב מחלימות ומחלימים, אך בבתי החולים מספרים על מחלימים רבים ובעיקר על נשים שחוות אובדן הכרה, מיגרנה וכאבי שרירים, ובהן גם צעירות שהמחלה שלהן הייתה קלה.

"אנחנו רואים לאחרונה בקרב מחלימים שרבים מהם מתמודדים עם חולשה קיצונית עד כדי קושי בתפקוד היומיומי, אובדן הכרה, כאבי ראש קשים, כאבי שרירים וחולשה", אומר ד"ר דרור דיקר, מנהל פנימית ד' קורונה בבית החולים השרון מקבוצת הכללית. "ממה שאנחנו רואים, מבין המאושפזים בתופעות הללו סך הנשים היה גבוה יותר".
גם ד"ר סאלו חרץ, מנהל מחלקת ניורולוגיה בבית החולים אסותא באשדוד, מספר על תופעות דומות. "אנחנו רואים יותר אצל נשים שהן מפתחות תסמונות של כאב ראש דמויות מיגרנה. זה נשמע פשוט אבל זו פגיעה קשה באיכות החיים. זאת לצד תת-קבוצה של נשים בהיריון או אחרי היריון, שבהן התופעות הללו חמורות יותר וכוללות פרכוסים ואיבוד הכרה ואף מצב של קומה. מדובר על עשרות נשים ורובן מתאוששות. המודעות של הנוירולוגים לתופעות הללו גדלה והיום אנחנו יודעים לזהות אותן ומחפשים אותן הרבה יותר טוב".
2 צפייה בגלריה
ד"ר דרור דיקר מנהל מחלקה פנימית ד בשרון - המחלקה הייעודית לחולי הקורונה
ד"ר דרור דיקר מנהל מחלקה פנימית ד בשרון - המחלקה הייעודית לחולי הקורונה
ד"ר דרור דיקר. "מחלימים רבים מתמודדים על חולשה קיצונית"
(צילום: רמי זרנגר)
מנגד, ד"ר ארנון שחר, ראש מערך הקורונה במכבי שירותי בריאות, אומר כי עוד מוקדם להצביע באופן ישיר על הקשר בין ההחלמה לתופעות הללו. "נכון שיש הרבה מחלימים אבל כולם רוצים נתונים שהם עדיין לא מעובדים, וזה יכול לגרום להטיה. יש אירועים ספורדיים של עילפון והפרעות קשב וזה יכול להיות קשור. האם זה קשור להחלמה לעומת כאלו שלא החלימו? זה לא שחור ולבן. אנחנו רואים בעיקר שהשיעולים נמשכים לא מעט לאחר ההחלמה, הרבה מאוד תלונות של חולשה, וסימנים של כאבי שרירים".
ממטה ההסברה למאבק בנגיף הקורונה נמסר: "משרד הבריאות נמצא בתהליך לבניית רשם קורונה שמטרתו לעקוב לאורך זמן אחר מחלימים".