שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס הביע תקווה שיצליח לקדם את פתרון שתי המדינות עם הממשלה הנוכחית, ובריאיון לשרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio הבוקר (רביעי) הוא אמר: "יש לי ביטחון גדול בראש הממשלה, שאמר פעמים רבות שהוא עם הידיים על ההגה. אנחנו נעבוד איתו, ואני מקווה שנצליח". האזינו לריאיון המלא.
השגריר האמריקני הבהיר בריאיון כי למרות הממשלה הימנית, המדיניות של ארה"ב היא עדיין תמיכה מלאה בפתרון שתי המדינות. "החזון שלנו מאוד פשוט - אנחנו רוצים לשמור בחיים את פתרון שתי המדינות", הוא אמר. "לשמור על האזרחים הפלסטינים מבלי להתפשר על ביטחונה של ישראל. תמיד האמנו שפתרון שתי המדינות טוב לביטחון ישראל, ולא נעשה שום דבר שיפגע בביטחון הזה".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
"נעבוד כדי להשאיר את המכונית בכביש". נתניהו והשגריר האמריקני
(צילום: שאול גולן, מוטי קמחי)

"אנחנו מקווים שכשהממשלה החדשה תיכנס לפעולה היא תבין שהעמדה שלנו מאוד ברורה - אנחנו לא בעד סיפוח שטחים ואנחנו לא בעד התרחבות ההתנחלויות, שמרחיקה אותנו מחזון שתי המדינות", הוסיף ניידס. "זו המדיניות שלנו, ודרך אגב, גם של הממשל הקודם. נעבוד עם ראש הממשלה כדי להבטיח שאנחנו שומרים על המחויבות שלנו - הרעיון של לשמור בחיים את פתרון שתי המדינות".
- איך זה יתיישב עם ההסכמים הקואליציוניים שהבטיחו להרחיב את הבנייה ביהודה ושומרון? "שוב, יש לי ביטחון גדול בראש הממשלה. בסופו של יום, אנחנו רוצים לעבוד עם הממשלה הזאת. זו ממשלה דמוקרטית נבחרת, זה ראש ממשלה שנבחר בצורה דמוקרטית ואנחנו נעבוד איתו. כפי שהוא אמר פעמים רבות, הוא אחראי במידה רבה מאוד והוא עם הידיים על ההגה, ואנחנו נעבוד איתו כדי להמשיך להבטיח שהמכונית נשארת על הכביש".
ניידס אמר בריאיון שטרם שוחח עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, אך לא שלל אפשרות שיעשה זאת. "אני לא מחרים אף אחד, אני לא עושה חרמות. בשלב מסוים, כמובן, אני אדבר עם כל חבר ממשלה. דיברתי עם רבים מהשרים, וככל שהזמן יעבור אני בטוח שאפגש עם רוב השרים בממשלה".
4 צפייה בגלריה
בן גביר בהר הבית
בן גביר בהר הבית
"הוא לא הודיע לי שיעלה להר הבית, אבל אני מתכוון לדבר עם כולם". השגריר ניידס על בן גביר
- הוא הודיע לך לפני שעלה להר הבית? "לא".
ניידס התייחס גם למאמצים להרחבת הסכמי אברהם ונרמול היחסים בין ישראל למדינות ערב נוספות, בהן סעודיה. "אין משהו שיעשה אותנו מאושרים יותר מאשר לראות את סעודיה וישראל מנרמלות את היחסים. זה יהיה טוב לסעודיה, טוב לישראל וטוב לביטחון באזור. אני לא חושב שאנחנו מספיק קרובים לשם, עדיין, אבל ברור שנעבוד על זה. זה בעדיפות של ראש הממשלה ואנחנו נעבוד כדי להגשים את המטרה הזו. אבל שלא נשלה את עצמנו, זה מורכב וזה קשה".
- אולי שינוי בסטטוס קוו בהר הבית יפגום בסיכוי שסעודיה תצטרף להסכמים? "בגלל זה אנחנו רוצים לשמור על הדברים רגועים בהר הבית וביהודה ושומרון. לישראל יש הרבה דברים על הפרק, יש הרבה דברים שראש הממשלה רוצה לעשות. הוא רוצה נורמליזציה עם סעודיה, הוא רוצה שארה"ב תמשיך להגן על ישראל בארגונים בינלאומיים. לכן הבהרנו שאנחנו רוצים לשמור על רגיעה. זאת המטרה שלנו, אלה היחסים שלנו עם ישראל. אנחנו תומכים בישראל, ואנחנו נעבוד עם הממשלה הזאת כדי שהדבר הזה יקרה".
4 צפייה בגלריה
אבו מאזן בהקרנת הסרט טנטורה ברמרללה
אבו מאזן בהקרנת הסרט טנטורה ברמרללה
"רוצים לשמור בחיים את פתרון שתי המדינות". נידס על הפלסטינים
4 צפייה בגלריה
איברהים ראיסי נשיא איראן נואם ב אוניברסיטה לבנות ב טהרן
איברהים ראיסי נשיא איראן נואם ב אוניברסיטה לבנות ב טהרן
"מאוד לא סביר שבאווירה הנוכחית נחזור להסכם הגרעין". השגריר ניידס על איראן
(צילום: EPA)
ניידס התייחס בריאיון גם לתוכנית נתניהו-לוין הנוגעת למערכת המשפט ואמר כי "אנחנו מאמינים במוסדות דמוקרטיים, במערכת משפט חזקה". על ההפגנות נגד התוכנית: "אנחנו חולקים ערכים דמוקרטיים. אבל בבירור אנשים שמפגינים זה מה שדמוקרטיה סובבת סביבה, אז אנחנו בטח תומכים בהליך דמוקרטי שמאפשר לאנשים להביע את השקפותיהם באופן פתוח וברור, ולישראל אין כל בעיה בתחום הזה".
על סוגיית הגרעין האיראני והאפשרות שארה"ב תשוב להסכם בין איראן למעצמות אמר כי "איראן מדכאת את אנשיה באלימות ושולחת רחפנים לרוסיה כדי שתוכל להשתמש בהם נגד אזרחים אוקראינים. אז המציאות בשטח היא שזה מאוד מאוד לא סביר, באווירה הנוכחית, שנחזור להסכם הגרעין עם איראן. אנחנו עובדים עם ישראל כדי להגן על ישראל ולסייע לה. לישראל יש כל זכות להגן על עצמה, ושיהיה ברור - אנחנו לא נעמוד מנגד, זאת הבטחה שלנו לאזרחי ארה"ב".
השגריר ניידס התייחס גם לנושא הפטור מוויזה לארה"ב לאזרחים ישראלים ואמר כי יש עוד צעדים שצריך לבצע לפני שהמהלך יושלם. "קודם כל צריך לקבוע, ואנחנו עדיין לא יודעים את זה, אם ישראל כשירה להיות מועמדת. אנחנו נדע את זה בקרוב. דבר שני, הכנסת צריכה לעשות מספר דברים כדי שהדבר יהיה אפשרי. דבר שלישי, אנחנו צריכים מדיניות ברורה לגבי זה שפלסטינים אמריקנים יוכלו לטוס בחופשיות מדטרויט לנתב"ג ומשם לרמאללה, לגור ברמאללה ולחזור לדטרויט".
"כשנמלא את כל הדברים האלה, אני מקווה, אז ישראלים לא יצטרכו לעמוד שוב בתור לקבלת ויזת תייר לארה"ב", סיכם ניידס. "זאת המטרה שלי ואני עובד על זה מאוד קשה. לי יש ויזה, אני מנסה לעזור לאזרחים הישראלים".