בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר באחרונה שבע שנות מאסר על מוחמד אבו סריחאן (21), תושב תל שבע שירה לעבר שוטרים במהלך מנוסה לפני כשלושה חודשים. "סצנה שהתרחשה בתוככי מדינת ישראל ונראית כלקוחה מרחובות ג'נין או שכם. ירי לעבר שוטרים הוא מעשה חמור מאין כמוהו", תיאר השופט. השוטר שביצע את המרדף סיפר ל-ynet: "גם כשיש סכנת חיים אנחנו ממשיכים לפעול". צפו בתיעוד האירוע בסרטון שבפתח הכתבה.
אבו סריחאן הורשע בעבירות נשק, חבלה בכוונה מחמירה וחבלה ברכב. לפי כתב האישום הוא צעד ברחובות היישוב עם רובה M-16 טעון וארגז תחמושת, כשהחל ירי מסיבי ברחבי היישוב. שוטרים שהבחינו בו החלו במרדף, אז הוא הפיל את הארגז וברח, ובמהלך הריצה אף ירה לעבר שוטר שהחל לרדוף אחריו רגלית, וירה צרור נוסף לעבר ניידת משטרה.
4 צפייה בגלריה
תיעוד מוחמד אבו סריחאן יורה על שוטר
תיעוד מוחמד אבו סריחאן יורה על שוטר
מסתובב ברחובות תל שבע כשהוא נושא רובה M-16 וארגז תחמושת
4 צפייה בגלריה
תיעוד מוחמד אבו סריחאן יורה על שוטר
תיעוד מוחמד אבו סריחאן יורה על שוטר
השוטרים שמבחינים בחשוד דולקים אחריו, תוך שהוא יורה לעברם
4 צפייה בגלריה
תיעוד מוחמד אבו סריחאן יורה על שוטר
תיעוד מוחמד אבו סריחאן יורה על שוטר
עם M-16 ביד: מבחין בשוטרים ומתחיל במנוסה בסמטאות היישוב
בסרטון נראה הנאשם דורך תוך כדי תנועה את הנשק שברשותו לאחר שעטה כיסוי ראש ופנים. הנאשם נראה צועד בסמטה כשהוא נושא את הנשק וארגז התחמושת, ובהמשך הוא נראה רץ ברחוב כשבאותה העת עומדים באזור ארבעה ילדים. לאחר מכן הוא נעצר, פונה לאחר ומתחיל להימלט. במקביל, ניתן לראות ניידת משטרה כשלצידה רץ שוטר, שרודף אחרי הנאשם. אבו סריחאן נראה מסתובב ויורה לעברו ממרחק קצר, וכעבור מספר שניות שוב יורה לכיוון השוטר. בהמשך הוא נמלט, החליף בגדים שקיבל מאשתו, ונאסף על ידי רכב שהגיע למקום.
"חומרת המעשים זועקת ומשקפת את עומק השבר. הסצנה התרחשה ביישוב תל שבע בתוככי מדינת ישראל, ונראית כלקוחה מרחובות ג'נין או שכם, בהם אין דין ואין דיין ואיש הישר בעיניו יעשה", קבע השופט אליהו ביתן. "משטרה אפקטיבית היא תנאי לקיום סדרי חברה תקינים... השוטרים הם שלוחי החברה, האמונים בין היתר על אכיפת החוק ושמירת הסדר והביטחון. חובת החברה להגן עליהם היא תנאי בסיסי בחוזה הבלתי כתוב שבין החברה לאלה שנשלחים לפעול בשמהו למענה. ירי לעבר שוטרים בעת מילוי תפקידם הוא מעשה חמור מאין כמוהו, שרק לעיתים רחוקות נתקלים בו בשטחי מדינת ישראל", כתב בהחלטתו.
עוד הוסיף: "המצב המתואר בכתב האישום של ירי מסיבי ברחבי תל שבע הפך למרבה הצער לחזון נפרץ. באזורנו, התופעה של החזקת ונשיאת נשק שלא כדין ושל השימוש בו במרחב הציבורי נפוצה מאוד וממדיה בלתי נסבלים".
רס"מ ג'קי ברגל, שהיה סייר בשיטור העירוני בתל שבע, שחזר את המרדף והירי לעברו בשיחה עם ynet: "מדובר באירוע שהחל ממוקד 100. התקשרו למשטרה עקב סכסוך בין שתי משפחות ושמיעת קולות ירי. הגענו אני והשותף שלי לשכונה, ובסמוך לגן ילדים, ראיתי דרך גדר בעיקול של הכביש אדם רעול פנים מחזיק ביד אחת M-16 וביד השנייה ארגז תחמושת. באותו רגע חתרנו למגע, פרקתי מהניידת ורצתי לכיוונו. ראיתי אותו מסתובב ומכוון לכיווני, יורה לעברי, אולי להפחיד אותנו, אולי שלא נתקרב. נבהלתי וקפאתי במקום. קשה להסביר את התחושה. המשכתי לרוץ אחריו אחרי הצרור הראשון".
עוד סיפר כי "יש המון אלימות ברחובות, במיוחד בתל שבע, ואנחנו פועלים לתפוס את העבריינים שמשתמשים בנשק לא חוקי. אנחנו פועלים מתוך שליחות. בקלות יכולתי שלא לחזור הביתה לשתי הבנות שלי. אבל גם כשיש סכנת חיים אנחנו ממשיכים לפעול. עצרתי את החשוד אחרי יומיים, וסגרנו מעגל".
4 צפייה בגלריה
קבע כי ירי לעבר שוטרים "הוא מעשה חמור מאין כמוהו". השופט ביתן
קבע כי ירי לעבר שוטרים "הוא מעשה חמור מאין כמוהו". השופט ביתן
קבע כי ירי לעבר שוטרים "הוא מעשה חמור מאין כמוהו". השופט ביתן
(צילום: הנהלת בית משפט)
הנאשם הודה בעבירות המיוחסות לו ותיאר כי הרקע למעשיו הוא סכסוך משפחות. הוא טען כי במקרה המדובר הוא נענה לבקשת בן משפחה אחר לקבל ולהעביר אליו נשק, וסיפר שפעל באימפולסיביות ואת הירי ביצע מתוך פחד ולחץ.
הפרקליטות טענה כי מתחם העונש ההולם הוא שבע עד 10 שנות מאסר. מנגד, סנגורו טען כי מדובר בצעיר שביצע את הירי מתוך פחד וכיום הוא מודע לחומרת התנהגותו. השופט ביתן ציין כי עבירות הנשק הפכו למכת מדינה, ומדיניות הענישה הנהוגה הינה של חומרה מובהקת. "ירי באמצע היום בלב יישוב, עלול לגרום לפגיעה באנשים תמימים שאינם קשורים לאירוע. למרבה הצער כבר היו דברים מעולם, כולל בזמן האחרון באירוע שבו נערה צעירה שהייתה ספונה בביתה, מצאה את מותה מכדור שנורה ברחוב. העובדה שהשוטרים ואחרים לא נפגעו מהירי, אינה צריכה לעמעמם מחומרתו הרבה של האירוע.
"באותה מידע האירוע יכול היה להסתיים באסון חמור. אירועים כאלה משפיעים על אווירת הרחוב, מכניסים פחד ודאגה בלבבות ופוגעים בשלוות הנפש של הציבור". השופט קבע כי מתחם העונש ההולם למעשיו נע בין שש לתשע שנות מאסר. כאמור, השופט גזר עליו שבע שנות מאסר בפועל ו- 12 חודשים על תנאי.