במשרד ראש הממשלה עובד אדם בשם דניאל גרינברג, כבר כמה חודשים. בכרטיס ביקור שהגיע לידיי, עם לוגו של משרד ראש הממשלה, הוא מוצג כ"עוזר בכיר" למנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי. אותו שלי שתפקודו הכושל כבר הפך לשם דבר במשרדי הממשלה. שלי היה ראש מטה הליכוד בבחירות. גרינברג עבד במטה, בהתמחות במגזר הערבי. איכשהו, וכמקובל במפלגת השלטון, דרכיהם הצטלבו שוב.
השם דני גרינברג צילצל לי מוכר מימיי ככתב פוליטי בסוף שנות ה־90. גוגל קצר העלה שהוא הוגדר בעבר כיועץ לענייני מיעוטים של נתניהו בליכוד. בדיקה נוספת העלתה את הממצאים הבאים: גרינברג הוא פושט רגל עם תיק פתוח משנת 2016.
2 צפייה בגלריה
יוסי שלי
יוסי שלי
יוסי שלי. דניאל גרינברג מוצג כ"עוזרו הבכיר"
החלטה של שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה מסוף ספטמבר מספרת שתלויה ועומדת נגדו החלטה על מאסר – כבר מחודש ינואר. באחת מהחלטותיה הקודמות קבעה השופטת בנוגע לחברה שהוא היה הרוח החיה בה כי "לטעמי הוכח שהיא נוהלה מתוך כוונה לרמות את נושיה ולהעלים מהם את העובדה כי הרוח החיה בה נתון בקשיים כלכליים ובחובות, והוא נוטל התחייבויות בשמה מבלי שהוא נושא תפקיד כלשהו בה". לאחרונה דחתה בקשה לביטול פקודת המאסר. הביצוע נדחה ל־2 בנובמבר.
כשדיברתי עם גרינברג, הוא אמר לי בתחילה שהוא בא כמתנדב והוא מסיים את תפקידו. בהמשך אמר ש"ביקשו" ממנו להישאר עד תום המלחמה. בדיקה קצרה במשרד ראש הממשלה ובנציבות שירות המדינה המחישה שהוא עובד בתקן רגיל של "רכז". לא כמתנדב, לדבריהם. כאשר הצגתי לאנשי משרד רה"מ את כרטיס הביקור שעליו נכתב שהוא "עוזר בכיר" למנכ"ל, הם אמרו לי שזה לא הודפס ולא אושר בידי המשרד ושהכיתוב "אינו משקף את תפקידו בלשכה". שלחתי את צילום כרטיס הביקור לגרינברג, וכתבתי לו שבלשכה מסרו שזה לא כרטיס שהדפיסו. בתגובה, הוא שלח לי את צילום השלט בפתח חדרו במשרד ראש הממשלה, נכתב שם שהוא "יועץ בכיר למנכ"ל". בקיצור, נדמה לי שאתם מבינים מה קורה פה.
מסתבר שעמיתי, נחום ברנע, כתב לפני שנים רבות על נתניהו, גרינברג – ואיסלאם קיצוני. הנה קטע מטור של ברנע ב־2002 ב"העין השביעית". "בתחילת 98' הקימו אנשי התנועה האיסלאמית התנחלות בלתי חוקית בלב נצרת. ההתנחלות קמה על מגרש ריק במרכז העיר, שיועד לבניית כיכר ציבורית. האיסלאמיסטים גמרו אומר לבנות שם מסגד, שיאפיל בגובהו על כנסיית הבשורה הסמוכה... למרבה ההפתעה, שני עסקני ליכוד היו מעורבים במיזם מהצד המוסלמי. ראש הדסק הערבי בליכוד, דני גרינברג, תמך בו בגלוי. חבר הכנסת גדעון עזרא התגאה באוזניי שהוא הכוח המניע מאחורי גרינברג (אחר כך, כשהעניין הסתבך, חזר בו). החשבון הפוליטי היה פשוט: התנועה האיסלאמית מתנגדת להשתתפות בבחירות. מכיוון שהערבים תמכו בתקופה ההיא במועמד השמאל לראשות הממשלה, החרמת ההצבעה תיטיב עם מועמד הליכוד".
2 צפייה בגלריה
 כנסיית הבשורה בנצרת. הכנסייה הגדולה במזרח התיכון, תוצרת "סולל בונה"
 כנסיית הבשורה בנצרת. הכנסייה הגדולה במזרח התיכון, תוצרת "סולל בונה"
כנסיית הבשורה בנצרת. גרינברג היה מעורב במיזם לבניית המסגד
(צילום: רון פלד)
וכך סיכם ברנע, לפני 21 שנים: "הקמפיין להקמת המסגד חיזק מאוד את השפעתו הפוליטית ואת יוקרתו של הפלג הצפוני, אוהד חמאס, של התנועה האיסלאמית... יש אנשים שיראו בקשר שקושרים נגד המדינה יהודים ומוסלמים אוהדי חמאס מעשה בגידה".
עובדתית, מי שכמעט איפשר לראאד סלאח מסגד בכיכר הבשורה בנצרת (המבנה נהרס לבסוף), העביר ברבות הימים כסף לחמאס. מי שסבר שהפיצול בחברה הערבית, בין מתונים לקיצוניים, ישרת אותו, יישם את אותו המודל על הגדה המערבית ורצועת עזה. איך זה נגמר, כולנו יודעים.
גרינברג שלח לי כמה הודעות בעקבות פנייתי. הוא סיפר שהוא כעת בקריית־שמונה מטעם משרד רה"מ מסייע לפינוי משפחות בשל המלחמה; שבנו משרת כמג"ד ובן נוסף בפלס"ר גבעתי ושניהם כעת בקו החזית בדרום; שמשפחתו בארץ ישראל מ־1522; שמתקיימים נגדו הליכים משפטיים שונים כפועל יוצא של "מאבק גירושים מכוער" מול אם ארבעת ילדיו, שנמשך שנים; שצו המעצר לא מומש, שהוא הוקפא ושיש הליך משפטי לביטולו; שעורך דינו פנה לפסילת השופטת – ושהוא כשיר, על פי "חוות דעת משפטית", לשמש בתפקידים ציבוריים.
כדי שהשבת השחורה לא תחזור, ישראל תצטרך להשתפר. המערכת הציבורית חייבת לשאוב את הכוחות הטובים ביותר. זה לא יקרה עם התרבות הפוליטית הרקובה שהושתתה כאן. היא מוכתבת בידי הקודקוד. בידי נתניהו
ממשרד ראש הממשלה נמסר כי גרינברג נקלט במשרד "לאור ניסיונו מתפקידים קודמים במערכת הביטחון" בתהליך "שגרתי" וכי "מנכ"ל המשרד אינו מעורב בנושאים משפטיים ואישיים של העובד הנ"ל" והוא לא ידע על כך דבר. להבנתי, נפתח שם בירור בסוגיית כרטיס הביקור.
אינני מכיר את גרינברג. חשוב להדגיש שהליכי פשיטת רגל ואפילו החלטות הכוללות את השורש רמ"י במסגרתם אינם פליליים. בשיחותיי איתו, הוא הדגיש את תרומתו למדינה במערכת הביטחון ולא ניסה לחמוק ממתן מענה. במשרד ראש הממשלה טענו באוזניי שהוא "עושה עבודה טובה מאוד" בסיוע בפינוי התושבים בקריית־שמונה.
אין ספק שיש צורך ב"עבודה טובה" שם; בממשלה ובחברה האזרחית יש הסכמה שפינוי התושבים בידי הממשלה בקריית־שמונה מתנהל בצורה מזעזעת. צריך להזכיר שמנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי – לשעבר ראש המטה של הליכוד, היכן שגרינברג עבד אף הוא – סיכל לאחרונה את מינויו של איש מקצוע, אודי אדירי, כדי לתאם את עבודת משרדי הממשלה.
כדי שהשבת השחורה לא תחזור, ישראל תצטרך להתהפך, להתרומם, להזדכך, לחזור לעצמה ולהשתפר. המערכת הציבורית חייבת לשאוב אליה את הכוחות הטובים ביותר, הנקיים ביותר. זה לא יקרה עם התרבות הפוליטית הרקובה שהושתתה כאן. כדי להסיר ספק: היא מוכתבת בידי הקודקוד. בידי בנימין נתניהו.
פרקליטו של דני גרינברג מסר בתגובה: "דני הוא איש רב זכויות שתרם רבות לביטחון ישראל בעשורים האחרונים. למרבה הצער דני נקלע להסתבכויות כלכליות לצד מאבק גירושין מכוער מול גרושתו, אם ילדיו הבוגרים. צו המעצר שניתן נגד דני הוקפא בהחלטה שיפוטית. דני מקיים ויקיים החלטות שיפוטיות בעניינו, שאין להן ולא יכולות להן שום השלכה על תפקודו ותרומתו לביטחון ישראל ולאינטרס הציבורי בימים נוראיים אלה".