בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשך הבוקר (שני) משפטו של ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו. רואה החשבון זאב פלדמן, מנהל עסקי שעבד עם אנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, מסר בדיון את גרסתו במסגרת תיק 1000, שבו מואשם נתניהו במרמה והפרת אמונים. התובע בתיק, אלון גילדין, שאל את פלדמן על מעורבותו של נתניהו בענייניו העסקיים של מילצ'ן, על פעולות שלטוניות שראש הממשלה המיועד עשה עבור המיליארדר ועל מיזם עם איש העסקים ההודי ראטן טאטא, שמילצ'ן היה מעוניין בקידומו. "נתניהו אהב את הרעיון. הוא אמר לנו לפנות אליו אם ניתקע", אמר פלדמן על המיזם.
3 צפייה בגלריה
זאב פלדמן
זאב פלדמן
זאב פלדמן
(צילום: יואב דודקביץ')
לפי כתב האישום, לצד קבלת טובות הנאה שעיקרן סיגרים ושמפניות ממילצ'ן ופאקר בסכום של מאות אלפי שקלים, נתניהו עסק במסגרת תפקידיו הציבוריים בענייניו האישיים והעסקיים של מילצ'ן. טרם תקופת האישום, החל משנת 2009, מילצ'ן פנה לנתניהו בעניינים שונים הנוגעים לאינטרסים כלכליים או אישיים שלו, על מנת שזה יפעל במסגרת תפקידיו הציבוריים לקידומם.
בשנת 2010 פנה מילצ'ן לנתניהו בבקשה שיפעל לקדם מיזם בשיתוף עם איש העסקים טאטא - הכולל הקמת אזור סחר חופשי בשיתוף פעולה בין ישראל, ירדן והרשות הפלסטינית - שבו יוקמו מפעל לייצור רכבים בעלות נמוכה ובית ספר למקצועות הרכב.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
ארנון מילצ'ן
ארנון מילצ'ן
ארנון מילצ'ן
(צילום: GettyImages)
נטען כי נתניהו נענה לבקשת מילצ'ן וביצע במסגרת תפקידו שורת פעולות לקידום המיזם - בעצמו, ובאמצעות עובדי מדינה הכפופים לו. במסגרת זו, נפגש נתניהו עם נציגו של מילצ'ן, רואה החשבון זאב פלדמן, שהציג בפניו את המיזם. בנוסף, נתניהו ערך פגישה משותפת עם טאטא, מילצ'ן ופלדמן, וזימן אליו באופן מיידי את מתאם פעולות הממשלה בשטחים דאז, אלוף איתן דנגוט, כדי שיבחן האפשרות לקידום התוכנית.
במקביל, נתניהו אף פעל מול גורמי ביטחון על מנת לאפשר טיסה של טאטא ומילצ'ן לירדן לצורך פגישה עם מלך ירדן, וכן פעל לכך שבמשרד ראש הממשלה יתקיימו ישיבות בראשות מנכ"ל המשרד, לצורך בחינת קידום המיזם. בסופו של דבר, המיזם לא יצא לפועל מסיבות שאינן קשורות לנתניהו. "בהמשך פרץ האביב הערבי. כל הכלכלות התרסקו, ההיתכנות ירדה מהפרק", העיד פלדמן.
גילדין: "נחזור אחורה בשנים - מי זה טאטא?"
פלדמן: קבוצת טאטא שולטת ב-40% מהכלכלה ההודית. זו קבוצה עצומה הכוללת תחומים שונים ומעסיקה מאות אלפי אנשים".
גילדין: "ספר איך נולד הרעיון למיזם".
פלדמן: "הוא התחיל אצלי. באחת השיחות עם טאטא העליתי רעיון להקים בארץ מפעל להרכבת אוטובוסים ומכוניות. טאטא גילה עניין וחשבנו להיות מעורבים ברמה העסקית. המיזם אמור היה להיות מאוד גדול: כ-10 אלף עובדים, בשכר יחסית נמוך, פלסטינים וירדנים".
גילדין: "מה אתה עושה אחרי שדברת עם טאטא?"
פלדמן: "מדווח לארנון, שהגיב בהתלהבות. הוא דיבר עם כל מיני גורמים, בהם ראש הממשלה וגם גורמים אמריקנים. היה רעיון שיקבל הכרה בינלאומית, אזור סחר חופשי, הקלות בינלאומיות".
גילדין: "קיבלת טלפון?"
פלדמן: "יוג'ן קנדל, יועץ כלכלי של ראש הממשלה, התקשר. סיפרתי לו על המיזם, הוא הביע את דעתו".
גילדין: "איך זה שדווקא מילצ'ן פונה לראש הממשלה?"
פלדמן: "היה קשר".
גילדין: "באיזו מידה אדם כמוך עם רעיון יפה יכול להרים טלפון בצורה כזו לראש הממשלה?"
פלדמן: "בוא נגיד שבעברי לא פניתי לראש הממשלה ישירות".
גילדין: "ספר איך התקדם המיזם".
פלדמן: "לאחר מכן הוזמנו לפגישה אצל ראש הממשלה בבלפור. הפגישה תואמה על-ידי ארנון. הצגנו את הפרויקט, התגובה של ראש הממשלה הייתה חיובית, הוא אהב את הרעיון. ביקשתי שיהיה איש קשר, הוא הציע את אורי יוגב כנציג".
גילדין: "לאחר שראש הממשלה הציע את אורי יוגב, הוא התייחס למעורבות אישית שלו?"
פלדמן: "הוא אמר שהוא תומך בעניין, ושאם ניתקע - שנפנה אליו".
גילדין: "את מי עדכנת?"
פלדמן: "מילצ'ן ופאקר".
גילדין: "איך נתניהו התייחס לפרויקט ולצורך לעשות תיקוני חקיקה?"
פלדמן: "התייחס בחיוב. היה ברור שיהיו הליכי חקיקה שיצטרכו להתבצע".