אחרי עוד סוף שבוע מדמם בחברה הערבית, שני אבות של נרצחים התראיינו היום (ראשון) לאולפן ynet וסיפרו על התחושות הקשות שהם חווים מאז האובדן הכבד, ועל האכזבה שהם חשים מהתנהלותן של רשויות המדינה. בתוך כך, סגן השר לביטחון הפנים ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד), שאחראי על המאבק בפשיעה בחברה הערבית במסגרת תוכנית "מסלול בטוח", אמר בריאיון ל-ynet radio כי "המאבק בפשיעה מחייב טיפול שורש של כל רשויות המדינה".
יוסף חלמי, שבנו יוסף נרצח ביריות בשבוע שעבר בזמן שהתארח אצל חבריו במועצה המקומית דבוריה שבגליל התחתון, סיפר כי הוא בהלם מאז המקרה. "היינו בעבודה, חזרנו מהעבודה כרגיל, בשגרה", סיפר חלמי. "הבן שלי עובד אצלנו בחברה. הוא הלך לעבודה ולפני זה הלך לקנות אוכל, ופתאום טלפנו אליי ואמרו לי שירו בטעות בבן שלי".
3 צפייה בגלריה
יוסף חלמי יוסף
יוסף חלמי יוסף
יוסף חלמי יוסף. נרצח בזמן שהתארח אצל חבריו
"הגענו למצב שאנחנו צריכים להילחם בשביל לחיות", אמר חלמי בכאב. "אנחנו מבקשים רק לחיות. אני לא יודע מה קרה, יש הרבה סכסוכים. כל יום יש סיפור אחר, בכל יום יש משפחות שבהן נהרגים חפים מפשע. אני בהלם, באמת בהלם. לא יודע מה אני צריך לעשות, הרסו לי את החיים. הגיע אליי מפקד משטרת עפולה והוא הבטיח לי אישית שהוא ימצא את הרוצח של הבן שלי וייקח אותו לבית משפט".
מוחמד חג'יראת, אביו של עמאר אל-שייח חג'יראת שבחודש ינואר נהרג מירי תועה בגינת שעשועים בביר אל-מכסור שבגליל התחתון, אמר שלדעתו שום דבר לא השתנה במדינה מאז המקרה. "לא השתנה שום דבר", הוא אמר. "המדינה יכולה לחשוף את מה שקרה לבן שלי, אבל למה כל כך הרבה זמן עבר והיא לא עשתה את זה? מדינת ישראל לא יודעת מאיפה הנשק הזה? שיבינו מה קרה לנו. אני לא יכול לתאר את מה שיש לי בלב. אני חושב שהם יכולים לחשוף את זה, אני לא יודע למה לא עושים את זה".
3 צפייה בגלריה
עמאר מוחמד אלשיח' חג'יראת
עמאר מוחמד אלשיח' חג'יראת
"אחיו הקטן כל הזמן שואל איפה הוא". עמאר אל-שייח חג'יראת
לדברי חג'יראת, רוצחו של בנו נתפס, אך אלה שסייעו לו עדיין חופשיים. "תפסו את הרוצח של הבן שלי, הוא מנצרת. יש עוד שניים, אחד מהם זה הנהג של הג'יפ שהנשק היה ביד שלו, והם בחוץ. למה הם בחוץ? איך הם לא בכלא? אני רוצה לשאול את הממשלה ואת הכנסת, למה הם בחוץ? למה הם אוכלים ושותים?
"לאבא של הרוצח יש המון כסף אז הוא שכר לבן שלו חמישה עורכי דין חזקים. מה נותנים לרוצחים האלה? נותנים להם שירצחו ואז נותנים להם גב. מי שיש לו כסף יכול להשיג הרבה עורכי דין, זה לא טוב ככה. מי שרצח צריך לקבל מאסר לכל החיים, למה שייצא בכלל? זה לא מגיע לו".

אביו של עמאר הקטן סיפר על הכאב הרב שמשפחתו חשה מאז האובדן. "אנחנו בבית עם חיים קשים. אני, האישה שלי והבנות לא אוכלים. האח הקטן של עמאר כל הזמן שואל איפה הוא. הרג אותנו המצב הזה. בסך הכול עמאר הלך לשחק בגן משחקים, הוא אהב ללכת לשם. למה הם עשו לי את הדבר הזה? אני לא יודע, אבל אני יודע שהמדינה יודעת. אני רוצה שיבינו שהם הרגו לנו את החיים, אנחנו לא חיים. שנתניהו יידע, שכולם יידעו שמוחמד חג'יראת לא חי. אני כבר מת".

סגן השר לביטחון הפנים: "הפשיעה לא קשורה לדת"

סגן השר לביטחון הפנים יואב סגלוביץ' (יש עתיד), שאחראי על המאבק בפשיעה בחברה הערבית במסגרת תוכנית "מסלול בטוח", אמר היום בריאיון ל-ynet radio כי יש צורך לאחד את כל רשויות המדינה תחת קורת גג אחת כדי להיאבק בתופעה. לדבריו, "צריך להסתכל מסביב כי הטיפול הוא טיפול שורשי, שניתן לעשות אותו".
"בעשור האחרון נוצרה בעיה קשה מאוד בפשיעה בחברה הערבית, לא רק התוצאות הרעות שהיא מביאה אלא גם בתהליכים שהובילו לשם", אמר סגלוביץ'. "הממשלה הזאת עשתה מה שלא עשתה אף ממשלה בעבר - היא הכינה שלוש תוכניות עבודה, חלקן ארוכות טווח וחלקן קצרות טווח. הפרקליטות, המשטרה ורשות המיסים מנסות לעשות משהו שלא נעשה מעולם - חיבור של כולם תחת קורת גג אחת, מעין מבצע ממשלתי שקוראים לו 'מסלול בטוח'".
"במקרי הרצח יש ירידה השנה לעומת שנה קודמת, אחרי שהייתה עלייה רצינית בכל שנה מ-2014", הוא אמר. "בעשור האחרון יש עלייה נוראית באירועי הרצח. אם אני זוכר נכון, ב-2014 היו 45 נרצחים, וב-2021 כבר 126. אנחנו נכנסנו לתהליך שמייצר שינוי. חד משמעית הדרך עדיין ארוכה, אבל הממשלה מחויבת, מה שהממשלות הקודמות לא היו.
"יש לנו תוכנית מסודרת מה לעשות אחרי הבחירות ב-1 בנובמבר, תוכנית שעושה מהפכה גדולה בכל מערכת האכיפה, שיש לה שינוי בסדר העדיפות הלאומי בצורה דרמטית. ראש הממשלה לפיד הציג את התוכנית הזאת, בשם 'חוק וסדר', שבמסגרתה נוסיף עוד 5,000 שוטרים ונעלה את שכרם של השוטרים הקיימים. מדובר בעוד 26 פלוגות מג"ב ועוד שיטור עירוני בכל עיר. זאת תוכנית שאנחנו נממש אותה. אבל התוכנית הזאת היא רק החלק הראשון, צריך להמשיך ולהעצים אותה".
3 צפייה בגלריה
יואב סגלוביץ
יואב סגלוביץ
"יש לנו תוכנית מסודרת מה לעשות אחרי הבחירות ב-1 בנובמבר". סגלוביץ'
(צילום: שאול גולן)
לדברי סגלוביץ', השינוי צריך לבוא קודם כל בדרך שבה המדינה פועלת, ולא רק בפעילות המשטרה. "כל הנושא של השוק השחור למשל לא טופל כבר הרבה מאוד שנים, או נושא החשבוניות הפיקטיביות והמכרזים ברשויות מקומיות. הנושא של המנועים הכלכליים שמניעים פשיעה גם לא טופל הרבה שנים, ועשינו מהלכים מאוד משמעותיים, שחילקם לא צלחו בגלל שחוק ההסדרים החדש לא עבר. לגבי השוק השחור שנים דובר שיש בעיה במכרזים ברשויות מקומיות ובדרך שבה הכסף עובר, ועשינו בזה שינוי.
"המדינה צריכה להיות המסלול הבטוח ולהכניס את כל הרשויות לטיפול הוליסטי של הבעיות, חלקן בעיות עומק וחלקן בעיות טקטיות בחברה הערבית. חלק מזה כמובן שצריך להעצים את היכולות והגודל של המשטרה והפריסה של תחנות משטרה בחברה הערבית, דבר שהממשלה הזו התחילה. צריך להסתכל מסביב, כי הטיפול הוא טיפול שורשי, שניתן לעשות אותו".
סגן השר לביטחון הפנים אמר כי הפשיעה הגואה בחברה הערבית היא לא תוצר אל האיסלאם. "זה לא קשור לדת, זה קשור למקום שהמדינה לא נמצאת בו וזה שאין דין ואין ודיין. יש רצח נשים למשל שזה טיפול אחד, יש רצח בגלל נקמת דם או חובות שזה סיפור שני ויש למשל אירועים על רקע של ארגוני פשיעה וכנופיות. שלושת הדברים הם שונים. לדוגמה חלק ממקרי הרצח שקורים בחברה הערבית מתרחשים בשל סכסוכים שאינם נובעים מארגוני פשיעה, ושם יש מקום לחיבור בין הקהילה, שיש לה משמעות אדירה במניעת פשיעה, לבין עבודת השיטור".
בשבוע שעבר יצא לדרך ynet radio, הרדיו הדיגיטלי הראשון בישראל שיכלול שידורי אקטואליה יומיים של מגישים מובילים ומגוון תוכניות עם עיתונאי קבוצת "ידיעות אחרונות" ואורחים. תוכלו להאזין לו באפליקציית ynet ובאתר בדף הבית ובאפליקציות הרכב לטלפונים. קטעים נבחרים ותוכניות מלאות יעלו גם לאפליקציות הפודקאסטים.