2 צפייה בגלריה
אילוס אישה אזיקים
אילוס אישה אזיקים
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
עובדת ומנהלת ותיקה לשעבר באחת מקופות החולים נעצרה בחשד לניצול לרעה ופגיעה חמורה בפרטיותם של מטופלי ומבוטחי הקופה. על פי החשד, היא ניצלה לרעה את הגישה שניתנה לה לתיקיהם הרפואיים והעבירה מידע רגיש וחסוי לידיו של חוקר פרטי - שנשלח מטעם חברות הביטוח ונעצר אף הוא.
ביום רביעי שעבר הגיעו בשעת בוקר מוקדמת חוקרי הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים אל בתיהם של העובדת, שכבר פוטרה מעבודתה בעקבות חשיפת המקרה, ושל החוקר הפרטי, ועצרו אותם לחקירה בחשד לפגיעה בפרטיות. החוקרים ערכו חיפוש בבתיהם של השניים והעבירו אותם לחקירה, שבסיומה החשודה שוחרר בתנאים מגבילים, שכוללים איסור יצירת קשר עם מי מהמעורבים למשך 90 יום והתחייבות להתייצב לחקירה בכל עת, בעוד החוקר שוחרר ללא תנאים מגבילים.
הפרשה נחשפה על ידי הרשויות כבר לפני שנה, לאחר שהתברר כי עובדת הקופה פעלה לפי החשד באופן שיטתי ומאורגן בשיתוף פעולה עם אותו חוקר פרטי, שהוא גם קרוב משפחתה, שנשלח מטעם חברות הביטוח ועל פי החשד העביר לידיה בקשות לאיתור מידע חסוי על מבוטחי הקופה. בחלק מהפעמים, כך חושדים החוקרים, היא נהגה לצלם את מסך המחשב עם פרטי המבוטחים ולשלוח את הצילומים באמצעות טלפון נייד שהיא החזיקה בנוסף לנייד המרכזי שלה.
2 צפייה בגלריה
צילמה מסמכים חסויים - ושלחה לחוקר פרטי. אילוסטרציה
צילמה מסמכים חסויים - ושלחה לחוקר פרטי. אילוסטרציה
צילמה מסמכים חסויים - ושלחה לחוקר פרטי. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
החוקר ביקש את המידע מאחר שהתבקש לעקוב אחרי מבוטחים שתבעו את חברות הביטוח בגין פגיעות גופניות המקשות על תנועותיהם, ולתעד אותם מתנהלים בשגרת חיים רגילה. המידע האישי והחסוי שקיבל החוקר נוצל על ידו ועל ידי שולחיו לשימוש נגד מבוטחי הקופה, ואף כדי לעקוב אחריהם. החוקרים חושדים כי העובדת העבירה לחוקר מידע על מועדי הגעת אותם מבוטחים לטיפולים רפואיים במרפאות שונות, לרבות מרפאות חוץ - בעוד הוא המתין בקרבת מקום ותיעד אותם
גורם המעורב באירוע, מטעם אותה קופת החולים, ציין כי המידע שהועבר לידיו של החוקר הפרטי הוא מידע אישי, רגיש וחסוי מתוך התיקים הרפואיים של מבוטחי הקופה, שמוגן הן מכוח הזכות לסודיות רפואית והן מכוח חוק הגנת הפרטיות.
הפרשה נחשפה לאחר שאחת העובדות במשרד שבה עבדה החשודה הבחינה בהתנהלות שאינה כשורה ודיווחה להנהלה. בעקבות כך נפתח מעקב אחר העובדת, וכך התגלתה השיטה שבה פעלה. נפתח נגדה תיק פלילי במשטרה והיא פוטרה מעבודתה לאחר שנערך לה שימוע.
אביעד חייטעו"ד אביעד חייט
"מרשתי שירתה את מקום עבודתה בנאמנות ולא דבק בה רבב במשך עשרות שנות העסקתה ולהיפך מכך - נסיבות תולדות האירוע מעלות תהיות ומרשתי עומדת על חפותה המלאה", אמר עו"ד אביעד חייט, שמייצג את החשודה. "תמוה כי הגם שהנושא נחקר ונבדק לפני למעלה משנה, מדינת ישראל החלה בחקירה נוספת. להבנתנו, גם חקירה זו, כקודמתה, לא תוליד דבר למעט סגירת התיק מהיעדר כל אשמה".
עו"ד שיראל בר עו"ד דורי שוורץעורכי הדין שיראל בר ודורי שוורץצילום: יוסי גנון
עו"ד שיראל בר ודורי שוורץ ממשרד שוורץ-בר עורכי דין, שמייצגים את החוקר הפרטי, מסרו: "מרשנו לא ביצע כל עבירה, אלא פעל כשלוח של חברת הביטוח שהחתימה את כל מבוטחי הסיעוד שלה על כתב ויתור סודיות רפואיות גורף לרבות לעניין קביעת תורים. לפיכך, עצם פנייתו לקבלת מידע אודות מועדי התורים שנקבעו בקופת החולים אינה יכולה להוות עבירה כלל ועיקר. כמו כן, למיטב ידיעתנו הסכסוך בין קופת החולים לחשודה הנוספת הסתיים כבר לפני חודשים בהסכם פשרה אליו הגיעו, ואין למרשנו כל קשר לשיקולים שהביאו לאותו הסכם. בנסיבות אלה, אנו מאמינים כי ההר הוליד עכבר וכי התיק ייסגר ללא כתב אישום".
מקופת החולים נמסר בתגובה: "המקרה החריג התגלה לפני שנה על ידינו וטופל בנחרצות ובאופן מיידי. קופת החולים היא שהגישה תלונה במשטרה להמשך טיפול מיד עם היוודע האירוע. במקביל, כבר לפני שנה, הקופה סיימה את העסקת העובדת באופן מיידי לאחר שימוע. נדגיש כי הצילומים המדוברים לא כללו מידע רפואי אלא פרטי זימון תורים בלבד".