5 צפייה בגלריה
משה תמם ז"ל
משה תמם ז"ל
המחבל וליד דקה ומשה תמם ז"ל
(באדיבות המשפחה)
וליד דקה, אחד מרוצחי החייל משה תמם ב-1984, הגיש בקשה לשחרור מוקדם מטעמי בריאות. הוא מאושפז תחת אבטחה בבית החולים אסף הרופא בצריפין, ולפי גורמים בשב"ס נמצא במצב סופני ורוצה למות קרוב לבני משפחתו מחוץ לכלא. משפחתו של הנרצח מתנגדת בתוקף לשחרורו.
דקה בן ה-62, מחבל ערבי-ישראלי, הורשע בחטיפת החייל משה תמם וברציחתו ונידון למאסר עולם. ב-2012 נשיא המדינה דאז שמעון פרס קצב את עונשו ל-37 שנים. בהמשך נגזרו עליו שנתיים נוספות לאחר שנתפס בכלא עם טלפון סלולרי שהבריח לו חבר הכנסת לשעבר מבל"ד באסל גטאס, כך שעונשו עומד על 39 שנים.
5 צפייה בגלריה
משה תמם ז"ל
משה תמם ז"ל
נחטף ב-1984 ונרצח. החייל תמם
(באדיבות המשפחה)
למחבל דקה נקבע דיון לשחרור מוקדם מטעמים רפואיים בוועדת שחרורים רגילה. הפרקליטות מתנגדת לכך מכיוון שמדובר באסיר ביטחוני שהורשע ברצח חייל על רקע לאומני, ולפי חוק המאבק בטרור אסיר כזה לא יכול לעמוד בפני ועדת שחרורים רגילה. דיון יתקיים בבית המשפט המחוזי, שם תישמע עמדת הפרקליטות שמתנגדת וגם עמדת בני משפחתו של הקורבן.
מי שהגיש את הבקשה הוא עורך דינו של האסיר, עו"ד אביגדור פלדמן, בהתאם לסעיף 7ֶ לחוק שחרור על תנאי ממאסר. הנהלת בתי המשפט קבעה כאמור דיון בעניין הבקשה שיתקיים ביום רביעי בפני ועדת שחרורים רגילה. בגלל היותו אסיר עולם שמרצה מאסר בגין רצח חייל, הגישה הפרקליטות אתמול בקשה להעברת הדיון לוועדת שחרורים מיוחדת, וכמו כן ביקשה לקיים דיון מקדמי בסוגיה. טרם ניתנה החלטה לבקשה. שב"ס הדגיש כי אינו צד בבקשתו של האסיר הביטחוני.
5 צפייה בגלריה
גילה תמם עם תמונה של בנה משה תמם ז"ל
גילה תמם עם תמונה של בנה משה תמם ז"ל
גילה תמם, אמו של החייל הנרצח, לפני כשנתיים
(צילום: מירי צחי)
5 צפייה בגלריה
אביגדור פלדמן
אביגדור פלדמן
עו"ד אביגדור פלדמן. מייצג את המחבל
(צילום: בן קלמר)
גורמים בשב"ס שוחחו עם בני משפחת החייל שנרצח והבהירו להם את ההליך. בני המשפחה מתנגדים נחרצות לכל הקלה בשחרורו של המחבל. "החולה הסופני הזה, כשיגיע לביתו בבאקה אל-גרבייה פתאום הוא יקבל חיים", אמרה ד" אורטל תמם, אחייניתו של משה. "הבנו שהוא לא סופני כפי שמנסיים לצייר אותו. חוות הדעת הרפואית קובעת שהוא לא סופני, וגם אם היה סופני - ראוי שהמחבל הרוצח של הדוד שלי ינשום את הנשימות האחרונות שלו בכלא. המזל של המדינה הוא שהייתי קטנה מדי כשקצבו למחבל הרוצח את המאסר עולם לעונש של 37 שנים - פשוט פרס לרוצח מחבל".
"המחבל קיבל החלטה לרצוח חייל של מדינת ישראל, שהוא גם הדוד שלי", המשיכה. "הניסיון לעשות צחוק ולדון אותו לא כאסיר ביטחוני אלה בוועדת שחרור רגילה - זאת יריקה בפרצוף שלנו. הוא כתב הצגה מהכלא, הצליח להבריח זרע מחוץ לכלא על אף ההתרעות, הבריח ספר שכתב, הבריח טלפונים. הוא לא אסיר קטן, הוא מנהל את האופרציה של האסירים הביטחוניים, הוא אסיר בכיר בכלא. הוא היישות שמנהלת את התמיכה בטרור מתוך הכלא, הוא המנהיג של האסירים הביטחוניים. צריך להתייחס אליו כטרוריסט ושיסיים את חייו בכלא. הפרקליטות, שב"ס ובית המשפט חייבים לעצור את המחדל הזה".
5 צפייה בגלריה
רושדי אבו מוך
רושדי אבו מוך
המחבל רושדי אבו-מוך (באמצע) לאחר שחרורו לפני כשנתיים
(צילום: רועי עידן )

לפני כשנתיים שוחרר מכלא קציעות מעורב נוסף בחטיפה וברצח משה תמם, המחבל הערבי-ישראלי רושדי אבו-מוך. הוא ריצה 35 שנות מאסר במסגרת מאסר עולם קצוב. כשהשתחרר הוא התקבל בחגיגות בביתו בבאקה אל-גרבייה, מה שעורר זעם בקרב בני משפחתו של תמם, שאמרו אז כי "הלב שלנו נשבר והוא מתקבל כמו גיבור".
אבו-מוך, יחד עם דקה וכמה שותפים, התגייס לארגון הטרור החזית העממית לשחרור פלסטין במטרה לחטוף חייל ישראלי ולהעבירו לסוריה. זאת, כדי להשתמש בו כקלף מיקוח עבור שחרור מחבלים. עם זאת, במהלך האירוע עצמו התקבלה החלטה על שינוי הפעולה, וחברי החוליה רצחו את תמם.
החטיפה התרחשה ב-6 באוגוסט 1984, אז יצא תמם מבסיסו לחופשה. לפי כתב האישום שהוגש בזמנו, חברי החוליה אספו אותו במחלף נתניה, חטפו אותו ואז רצחו אותו במטע זיתים ליד ג'נין. החיפושים אחר רוצחי החייל נמשכו יותר מחודש, אך בסופו של דבר הם נתפסו ונשפטו למאסר עולם. ב-2012 החליט כאמור הנשיא דאז שמעון פרס לקצוב את עונשם.