1 צפייה בגלריה
ארכיון. ילדות קוראות בקוראן בקייטנה ברצועת עזה, 2012
ארכיון. ילדות קוראות בקוראן בקייטנה ברצועת עזה, 2012
ארכיון. ילדות קוראות בקוראן בקייטנה ברצועת עזה, 2012
(צילום:EPA)
"טייפון אל-אקצא" ו"המערכה הסופית לחיסול ישראל" - כך הגדיר מנהיג חמאס ברצועת עזה יחיא סינוואר את המלחמה שבה פתח בשבת. הארגון רואה עצמו כנפץ שידליק את חבית אבק השריפה של האזור כולו – בהתאם לעיקרון אחדות הזירות – הכולל את הערבים אזרחי ישראל, מזרח ירושלים והגדה. לפלגים שתקפו מעזה יש קשר ישיר או עקיף לאיראן: הנהגת חמאס בלבנון עובדת בשיתוף פעולה עם חיזבאללה, והג'יהאד האסלאמי נתמך על ידי טהרן.
בהתאם, כפי שאמר ביום ראשון ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה, השאיפה היא לעבור "ממערכה של העם הפלסטיני" ל"מערכה של האומה האסלאמית". ואכן, ארגונים של מלומדים אסלאמיים עולמיים הזדרזו להוציא הודעות תמיכה במתקפה. כך למשל, נשיא ארגון "האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים", ד"ר עצאם אלבשיר, קרא לצעירים מוסלמים לצאת ולשחרר את קודשי האסלאם ובראשם מסגד אל-אקצא.
חמאס, כתנועה אסלאמית פונדמנטליסטית, שואבת את השראתה ותעוזתה מתפיסה דתית הלקוחה מפסוקי קוראן והמסורת המוסלמית. בהודעה שנמסרה לכאורה מפיו של מוחמד דף דובר על "קיאם אל-סאעה" - חזון שלפיו באחרית הימים תתרחש מלחמה בין המוסלמים ליהודים על אדמת פלסטין, והיהודים יהיו במצב כה נורא עד שייאלצו להתחבא מאחורי עצים ואבנים, ואלה באורח על-טבעי יסגירו אותם.
באותה הודעה הוזכרה גם ההבטחה האלוהית למוסלמים (אלועד): בסורה 17 של הקוראן מדובר על המסע הלילי שערך הנביא מוחמד ממכה לירושלים על גבי סוסו המכונף אל-בוראק. הפסוק הזה קושר בתפיסה המוסלמית את ירושלים למכה ומעניק לה את מעמדה המקודש.
בהמשך הסורה מוזכרת השליטה שנתן אללה לבני ישראל על הארץ הקדושה: פעמיים שלטו בה היהודים והקימו בה בית מקדש, אך בגלל חטאיהם חרבו שני בתי המקדש - בפעם הראשונה בידי הבבלים ובשנייה בידי הרומאים. על פי הפסוקים, אללה שלח את העמים הללו, המכונים "עבדי האלוהים", כדי לגרש מהארץ את היהודים שחטאו.
ד"ר נסיה שמרד"ר נסיה שמר
הפסוקים מסתיימים במילים: "ואן עדתם - עדנא" (ואם תחזרו - נחזור גם אנו). המילים הללו מהוות סיסמת מפתח בחמאס, המפרש אותן כך: אם אתם היהודים תחזרו לחטוא, נחזור גם אנו להעניש אתכם. חטאי היהודים, לפי חמאס, לא התחילו עם הכיבוש. הנייה ציטט לאחרונה את הפסוקים מהקוראן המדברים על מלחמות מוחמד והיהודים, שלדבריו מאז ומתמיד היו עוינים לאסלאם.
הסבב הנוכחי, בתפיסת חמאס, הוא גלגול של מערכה ישנה. "אנו חייליו של אלוהים", פיזמו אנשיו בקליפ בעברית שהוציאו על בסיס שיר של אייל גולן, "נשלחנו לחסל ת'ציונים". חמאס תופס את עצמו כנושא השליחות האלוהית-קוראנית להעניש את היהודים. הוא "אל-טאיפה אל-מנצורה", הקבוצה שאלוהים יעטר אותה בניצחון, שהוא השמדת מדינת ישראל.
  • ד"ר נסיה שמר היא מרצה במחלקה ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת בר אילן. מחברת הספר "הראש של חמאס"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il