עם סיום המתקפה האיראנית על ישראל, במשרד החוץ בירושלים התקבלו פניות בהולות בבקשה לקיים שורת שיחות עם שר החוץ ישראל כ"ץ. שתיים מהבקשות - של שר החוץ הבריטי דייוויד קמרון ושל שר החוץ הצרפתי סטפן סז'ורנה - היו דחופות במיוחד.

2 צפייה בגלריה
דייויד קמרון, ישראל כ"ץ, סטפן סז'ורנה
דייויד קמרון, ישראל כ"ץ, סטפן סז'ורנה
מימין: קמרון, כ"ץ וסז'ורנה
(צילום: AP / Virginia Mayo / שלומי אמסלם, משרד החוץ / gettyimages)
לפי מקורות במשרד החוץ שמעורים בפרטים, שני שרי החוץ שמדינותיהם היו מעורבות באופן אקטיבי בסיכול המתקפה, ביקשו לשוחח בהקדם עם המקביל שלהם מחשש לתגובה ישראלית מיידית והסלמה.
שר החוץ הצרפתי סז'ורנה הביע תמיכה בישראל וגינה נחרצות את התוקפנות האיראנית, אך הביע חשש ממשי מהידרדרות. "מה התוכניות שלכם עכשיו? אנחנו מודאגים מאוד מהסלמה אזורית שתשפיע על כל האזור", אמר השר הצרפתי לכ"ץ.
זמן קצר לאחר מכן, פנה השר הבריטי קמרון לכ"ץ ואמר לו: "איראן אומרת שאם תגיבו התגובה שלהם תהיה גדולה יותר. אני חושב שהדבר החכם יהיה לא להגיב ולמנוע הסלמה. הראיתם בצורה הטובה ביותר שאיראן היא התוקפן - כחבר שלכם אני מבקש שלא תגיבו".
שר החוץ כ"ץ הודה לשניים על תמיכתם בישראל ועזרתם הפעילה בסיכול המתקפה האיראנית. הוא התייחס לחששות של עמיתיו, אך הבהיר להם: "לישראל כמו לכל מדינה זכות וחובה להגן על אזרחיה. אנחנו חיים בשכונה קשוחה ובשכונה הזאת לא מספיק שאתה חזק - כולם צריכים לדעת שאתה חזק".
2 צפייה בגלריה
מעל חברון
מעל חברון
היירוטים במתקפה האיראנית
(צילום: AFPTV / AFP)
הבכיר הישראלי אמר עוד למקביליו: "תעזרו לנו להפוך את המצב לקל יותר. זה הזמן שלכם להחליש את איראן - ישראל מצפה מידידיה לבלום את התוקפנות של איראן גם באמצעות הכרזה על משמרות המהפכה כארגון טרור, הטלת סנקציות כואבות על פרויקט הטילים האיראני ולחצים כלכליים שיבלמו את הפרוקסי'ז שאיראן מפעילה בכל האזור".
כ"ץ הבטיח לעדכן את ראש הממשלה בנימין נתניהו בפנייה, וסוכם כי הם יעדכנו את נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בנושא הבקשה הישראלי להטלת הסנקציות על איראן והשיח בין הצדדים יימשך. קמרון ושרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק יגיעו השבוע לביקור משותף בישראל.
שר החוץ של ישראל שוחח הערב גם עם מקבילו המצרי סאמח שוכרי. "הדגשתי בפניו את זכותה של ישראל להגן על עצמה מפני המתקפה חסרת התקדים של איראן", ציין השר כץ. "אמרתי לו שאיראן ושלוחותיה הן האיום המרכזי על יציבות המזרח התיכון. על המדינות המתונות באזור, יחד עם מדינות העולם, לפעול במטרה לבלום את תוקפנות איראן. הקשר עם מצרים חשוב, נמשיך לעבוד בשותפות לשמירה על היציבות והביטחון באזור".
בתוך כך, מנהיגי ה-G7 (קבוצת שבע המדינות המתועשות ובכללן צרפת ובריטניה) הסכימו להשתמש בכל ערוצי ההשפעה על ישראל כדי שזו לא תפתח במתקפת תגמול על איראן, לאחר המתקפה הלילה. כך דווח ברשת "בלומברג". המנהיגים גינו פה אחד את המתקפה, וקראו לכל הצדדים לנהוג באיפוק. "נמשיך בכל המאמצים שלנו לפעול להורדת הסלמה. סיום המשבר בעזה בהקדם האפשרי, בעיקר באמצעות הפסקת אש מיידית, יעשה את ההבדל", נמסר בהודעת המדינות המתועשות.