83 נרצחים מתחילת השנה, 23 מהם רק החודש - וגם נבחרי ציבור ממשיכים להופיע על הכוונת: על-רקע השתוללות הפשיעה בחברה הערבית אל מול מיעוט פענוחי רצח (11 בלבד מתחילת השנה), הופנתה בתחילת השבוע האלימות לעברם של חבר מועצה בלוד וראש מועצת יפיע. "תופסים אותם רק אם הרוצח מגיע לתחנת משטרה ואומר שהוא עשה את זה", ציינו בחברה הערבית בתסכול.
1 צפייה בגלריה
תיעוד הרצח של של אדיר גאנם, המאבטח שנרצח ליד ביתו של ראש עיריית טייבה
תיעוד הרצח של של אדיר גאנם, המאבטח שנרצח ליד ביתו של ראש עיריית טייבה
23 נרצחים בחברה הערבית בחודש מאי בלבד. תיעוד רצח בטייבה
ג'מאל אבו סיאם, חבר מועצת העיר לוד, קיבל ביום ראשון איומים על חייו. כמה שעות לאחר מכן ירה אלמוני לעבר בית אחיו בעיר. נזק נגרם לבית, לא היו נפגעים בנפש. "הייתה פעילות משטרתית להריסת שערים וקירות בבתים של אנשים שמעורבים בירי שמפריע גם לערבים וגם ליהודים. אחרי הפעולה התקשר אליי בן משפחה של אחד המעורבים, ואיים עליי: 'אם לא תשלם על הנזק - עד שעות הערב אפגע בך'".
אבו סיאם סיפר עוד: "המאיים מימש את האיום שלו וירה לעבר הבית של אח שלי. היורה הגיע על קורקינט, המשטרה צפתה במצלמות האבטחה ותפסה חשוד במעשה, אבל לצערי הוא שוחרר. זה כישלון למשטרה, אנחנו לא רואים שימוש בשיטות טכנולוגיות. כשיורה מגיע על קורקינט, זה מצביע על זלזול בעבודת המשטרה. יש כאן מסר שהם לא דופקים חשבון לאף אחד ויודעים שהם לא ייעצרו".
חבר המועצה סיפר עוד: "אני עוזר למשפחות ומתערב כדי שלא יהרסו להם קירות, אבל לא תמיד מצליח. אני עושה את הכול בהתנדבות, צר לי שיש מישהו שהחליט לאיים ולירות על דברים שאין להם שום בסיס".
ביפיע שבגליל התחתון ירו אלמונים ביום ראשון לעבר המתחם שבו מתגורר ראש המועצה מאהר חליליה, וגם שם נגרם נזק ולא היו נפגעים. כמה ימים לפני כן ירו אלמונים לעבר משאית לאיסוף אשפה ביישוב. עשרות תושבי יפיע הפגינו אמש כאות הזדהות עם ראש המועצה, גינו את אירועי הירי ודרשו לפעול ביד קשה נגד היורים.
ראש ועדת המעקב של ערביי ישראל, מוחמד ברכה, אמר הבוקר בריאיון ל-ynet radio כי "מדובר בבעיה של המדינה שלא מקבלת החלטה למגר את הפשע. הם לא עושים את המאמץ המינימלי אפילו". לדבריו, "אנחנו לא מבקשים דברים מוגזמים או ניסים ונפלאות - רק שהמשטרה תהיה משטרה כמו בכל מקום בעולם.
"אף אחד לא יכול לשכנע אותי שישראל מסוגלת להפציץ נקודה מסוימת בדמשק, אבל באותו זמן לא יכולה למנוע רצח או יריות על ראש מועצה", הוסיף ברכה. "זה פשוט בלתי נתפס. קצינים בכירים במשטרה מנועים מלגעת בראשי הפשע שחלק מהם נהנים מחסינות של השב"כ, וזה לא אני אמרתי".
רק אתמול דנו במליאת הכנסת על האלימות בחברה הערבית, על רקע מספר הנרצחים הגבוה מתחילת השנה ואוזלת היד של המדינה בטיפול בסוגיה. את דיון 40 החתימות שחייב את נוכחות ראש הממשלה וראש האופוזיציה יזמה חד"ש-תע"ל, ובנימין נתניהו אמנם פתח את דבריו בהזמנת הח"כים הערבים לפגישה - אך אז הקדיש את יתר נאומו, במשך כחצי שעה, למתקפות על האופוזיציה והאדרת הישגי ממשלתו בנושאים שאינם קשורים לדיון. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שאחראי על המחדל איחר לדיון בשעתיים והגיע רק באמצע הנאום של נתניהו.