3 צפייה בגלריה
פייזר גלולת קורונה
פייזר גלולת קורונה
בקרוב התרופה? גלולות של פייזר
(צילום: רויטרס)
בעקבות הדיווחים של חברת פייזר על הצלחת השלב השלישי בניסוי לגלולה האנטי-ויראלית, במשרד הבריאות צפויים לפנות לחברת התרופות בקרוב על מנת מידע ונתונים נוספים אודות התרופה.
בריאיון שהעניקה אמש ל-ynet התייחסה ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור, להודעת פייזר והבהירה כי אמנם מוקדם מידי בשלב זה לקבל החלטה בעניין, אך ייתכן כי משרד הבריאות יבצע רכישה של התרופה. "בינתיים ראיתי רק הצהרה של פייזר", אמרה אלרעי פרייס. "אנחנו מקבלים את הנתונים, ויש את מכון טכנולוגיות שעובר על הנתונים המדעיים, אם ראוי או לא לאשר, וכמובן שזה יילך גם ל-FDA. צריך לעשות זאת בצורה שקולה. אם זה מוצלח ויעיל זה עוד כלי בארגז הכלים שחשוב להתמודדות עם המגפה. בוודאי שאם התרופה הזו תוכח כטובה מבחינת נתונים מדעיים, זה עוד משהו שנרכוש במשרד הבריאות כדי שתהיה היכולת לטפל ביותר אנשים ולהגן עליהם".

קורונה - כתבות נוספות

פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בשיבא, אמרה ל-ynet כי "היום אנחנו יודעים שטיפולים מוקדמים אצל חולים עם סיכוי להידרדרות ואחרי הופעת התסמינים, עשויים לעזור במניעה של אשפוזים ואף מוות. יש כאן עוד שחקן בנוסף לטיפולים נוספים שיש לנו כמו הרג'נרון. יכול להיות שאם ניתן שילוב של תרופות נוכל לטפל בכך היטב". רהב ציינה כי "חשוב להדגיש שזה לחולים בקהילה ולא לבית החולים. מבחינת החולים שכבר מגיעים לבית החולים היום עם קורונה, זה עשוי להיות להם מאוחר מדי, אבל זה נחמד שיש טיפול שניתן לתת מוקדם וימנע אשפוזים. עם זאת, זה יצריך הגעה לכל המטופלים וגם צריך לדאוג שהטיפולים עצמם לא ייצרו מוטציות ועמידויות". לדבריה, "משרד הבריאות התנהל בצורה מצוינת לאורך המגפה ברכישת תרופות, אבל לא תמיד בהנגשתן בקהילה. זה יהיה האתגר המשמעותי גם בתרופה הזו, ואתגר לא פחות חשוב זה לבדוק שלא תהיינה מוטציות".
3 צפייה בגלריה
גליה רהב
גליה רהב
"משרד הבריאות מצטיין ברכישת תרופות, אבל לא תמיד בהנגשה". פרופ' רהב
(צילום: אביגיל עוזי)
הטיפול החדש של פייזר, שיקבל את שם המותג Paxlovid, מורכב משלושה כדורים הניתנים פעמיים ביום, והוא ניתן יחד עם תרופה אנטי-ויראלית ותיקה יותר בשם ריטונאוויר. הטיפול המשולב חוסם מנגנונים שונים בפעילות נגיף הקורונה, המונעים ממנו מלחדור לגרעין התא, ולנצל את החומר הגנטי ב-DNA כדי לבנות נגיפים נוספים. בשורה התחתונה, הטיפול האנטי-ויראלי חוסם את יכולתו של הנגיף להשתכפל, להרוס איברים בגוף ולהדביק אחרים.
בפייזר אמרו כי את התרופות האנטי-ויראליות יש לתת מוקדם ככל האפשר, לפני שהנגיף מתפשט, כדי להגיע למקסימום יעילות של הטיפול. החברה לא פירטה את תופעות הלוואי של הטיפול, אך אמרה שדווחו בכ-20% מהמטופלים, הן בקבוצת הפלצבו והן בקבוצת הטיפול. "ראינו שלתרופה יש יעילות גבוהה גם חמישה ימים אחרי התסמינים", הסבירה אנליסה אנדרסון, ראש תוכנית הפיתוח של פייזר. מנכ"ל החברה אלברט בורלא הוסיף: "הנתונים שלנו מצביעים על כך שנטילת התרופה עשויה להציל חיים, להפחית את חומרת המחלה ולמנוע עד תשעה מכל עשרה אשפוזים".
במחקר של פייזר נבדקו 1,219 חולים שאובחנו עם מחלת קורונה קלה עד בינונית, ושהיו בעלי לפחות גורם סיכון אחד לפתח מחלה קשה, כמו השמנת יתר או גיל מבוגר. מהמחקר נמצא כי 0.8% מאלה שקיבלו את התרופה של פייזר תוך שלושה ימים מהופעת התסמינים אושפזו, ואף אחד מהם לא מת עד 28 ימים לאחר הטיפול. מנגד, בקרב קבוצת הפלצבו שקיבלה תרופת דמה ללא חומר פעיל, אושפזו 7% מהחולים, מתוכם נמנו שבעה מקרי מוות. השיעורים היו דומים גם עבור חולים שטופלו בתוך חמישה ימים מהתסמינים: 1% מקבוצת המטופלים בתרופה האנטי-ויראלית של פייזר אושפזו ואיש מהם לא מת, לעומת 6.7% בקבוצת הפלצבו שכללה 10 מקרי מוות.

669 אובחנו בסוף השבוע, שיעור החיוביים - 0.7%

669 ישראלים אובחנו אתמול והיום כחיוביים לקורונה. אתמול נערכו כ-73 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עמד על 0.77%. היום נערכו כ-16 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עומד על כ-0.7%. בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 236 חולי קורונה, 177 מהם במצב קשה ו-111 מונשמים. יותר מ-83% מהחולים הקשים אינם מחוסנים כלל. בקרב החולים הקשים שטרם מלאו להם 60, שיעור הבלתי מחוסנים גבוה יותר והוא עומד על כ-92%.
3 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
(צילום: דוברות הדסה)
מספר הנפטרים מאז פרוץ המגפה עומד כעת על 8,114. מתחילת השבוע נפטרו, כך על פי העדכון האחרון של משרד הבריאות, 14 חולי קורונה, אך ככל הנראה המספר גבוה יותר – בשל הסיבה כי המשרד מקבל נתונים באיחור על פטירות.
מספר היישובים האדומים עלה בסוף השבוע לשלושה ולראשונה זה כמה שבועות יש עיר אדומה – בית שאן. בנוסף מבוא חורון ואבו קורינאת שבנגב נחשבות כיישובים אדומים. בישראל מעט פחות מ-6,500 חולים פעילים, רובם ככולם במצב קל מאוד. 912 מהם מתגוררים בירושלים, 206 בבאר שבע, 168 בתל אביב יפו, 150 ברחובות, 130 בנצרת, 128 ברהט, 108 בחיפה, 103 בבני ברק, 93 בבית שאן – שם נרשם גידול של 322% במספר המאומתים בשבוע האחרון, 91 בחורה, 88 בפתח תקווה, 85 בטייבה, 72 בטבריה, 72 בבית שמש ו-70 באשדוד.