כלי הטיס הבלתי מאוישים במערך "דוהר שמיים", שעדיין לא השלים את תהליך הקליטה שלו בצה"ל, כבר הופעלו במהלך מבצע שומר החומות. המל"ט החדש זיהה את האויב ברזולוציה חסרת תקדים, והצליח למנוע פגיעה בילדים. צפו במל"טים בפעולה.

כלי הטיס הבלתי מאוישים במערך "דוהר שמיים" מהווים את שכבת האמצע בין מל"טי הזיק הבינוניים של חילות האוויר והתותחנים לבין מזל"ט רוכב שמיים שמסייע למפקדי הגדודים ונחשב לאחד מכלי הטיס הבלתי מאוישים הקטנים בצה"ל.
"דוהר שמיים", מל"ט סקיילארק מתוצרת אלביט, מיועד לשימוש של דרג מפקדי החטיבות וניתן לשימוש מיידי בשטח – לרבות הפעלה, שיגור ונחיתה חזרה בשטח. הוא נושא עליו מתעדים ומצלמות עם רזולוציות שיכולות להבחין בין מחבלים לאזרחים, בין ילדים ונשים לגברים, בין סוגי רכב ועוד.
5 צפייה בגלריה
מזל"ט חדש דוהר שמיים
מזל"ט חדש דוהר שמיים
דוהר שמיים. עדיין בשלבי קליטה מבצעית וכבר צבר עשרות שעות טיסה בשמי רצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
מל"ט דוהר שמיים
מל"ט דוהר שמיים
(צילום: יואב זיתון)
את "דוהר שמיים" מפעילים אך ורק קצינים שעברו הסמכה בקורס ייעודי שנמשך כשנה, בדומה לקורס מפעילי כטמ"מ (כלי טיס מאויישים מרחוק) של חיל האוויר.
"במבצע שומר החומות הופעלנו בצורה מלאה, אחרי תהליך בזק", סיפר ל-ynet סרן י', מפקד הפלגה שמפעילה את כלי הטיס. "הוכפפנו למפקדת אוגדת עזה והצוותים שלנו השתתפו בעשרות סיכולים של מחבלים ופיגועים לאורך השבועיים של המבצע".
לדבריו, "דוהר שמיים לקח חלק מרכזי בהפללות אתרי אמצעי לחימה שהותקפו ובחקר ביצועים שנערך אחרי התקיפות. בסך הכל ביצענו 20 סגירות מעגל של סיכולים שהפלגה יזמה, בין היתר תקיפות של משגרי רקטות".
5 צפייה בגלריה
מזל"ט חדש דוהר שמיים
מזל"ט חדש דוהר שמיים
התמונה שמתקבלת מהמל"ט. "מאפשר איסוף מידע אנכי שמסייע בקבלת פרטי פרטים בצבע על המטרות"
(צילום: דובר צה"ל)
בתוך קרון שהוצב בשטח האוגדה המרחבית, לא רחוק מגדר המערכת עם רצועת עזה, מפעילים קציני ההפעלה את כלי הטיס השקט למגוון רחב של משימות. בעתיד הנראה לעין – יפעילו את כלי הטיס גם למשימות שאינן רק איסוף מודיעין ותצפית. כך יהיה למפקדי החטיבה והאוגדה כלי נוסף בהישג יד, אורגני וזמין מידית.
"הדוהר מאפשר איסוף אנכי שמסייע בקבלת פרטי פרטים בצבע על המטרות", הוסיף מפקד הפלגה. "כך ידענו במבצע לדייק את הכוחות בתקיפות הכירורגיות וגם לבלום תקיפות ברגע האחרון אחרי שזיהינו ילדים בקרבת המטרה. זו יכולת שלא קיימת בדרגים הללו בצבע".
מוטת הכנפיים של "דוהר השמיים" היא ארבע מטרים וחצי, והמצלמות הטרמיות שלו מספקות ראיית לילה איכותית עם מערכות תקשורת משולבות לכוחות חיל האוויר ולכוחות הקרקעיים. כלי הטיס החדש חג בגובה של 500-7,000 רגל מעל המטרות מבלי ששומעים אותו, והוא יכול גם לסמן מטרות עבור כוחות אוויריים.
5 צפייה בגלריה
מל"ט דוהר שמיים
מל"ט דוהר שמיים
המל"ט בכן השיגור. מצלמות טרמיות שמספקות ראיית לילה איכותית ומערכות תקשורת לכוחות האוויר והקרקע
(צילום: יואב זיתון)
"באמצעות דוהר שמיים יצרנו בתוך רגעים ספורים נקודות ציון של מטרות חדשות שזיהינו בעומק שטח האויב, והעברנו אותם לתקיפה מיידית. זו הייתה סגירת מעגל בטווחי זמנים שלא הכרנו בעבר", הוסיף סרן י'.
אחד היתרונות של "דוהר שמיים" הוא המנוע החשמלי שמאפשר לכלי הטיס להיות באוויר פי שלושה ממל"ט "רוכב שמיים". "ברגע של שינוי משימה, המח"ט או מפקד האוגדה יכול להסיט אותו לצילום או הפעלה ביעדים אחרים שנמצאים עשרות קילומטרים ממנו בגלל משימה חדשה שקפצה".
5 צפייה בגלריה
מל"ט דוהר שמיים
מל"ט דוהר שמיים
דוהר שמיים. יכול לפעול בטווח של עשרות קילומטרים
(צילום: אלביט מערכות)
המל"ט החדש של חיל התותחנים יכול לפעול בטווח של עשרות קילומטרים. הוא משוגר לאוויר ממתקן העפה ייעודי ונוחת בחזקה לקרקע באמצעות כריות ומצנח קטן. העובדה שהוא נמצא באופן קבוע בגזרת עזה מהווה יתרון משמעותי על פני מל"טים אחרים שצריכים לעבור טיסה של שעה מבסיס פלמחים למרכז הרצועה.
"זה הפך ל'אווירייה קטנה' שאנחנו מחזיקים בצבא היבשה. יחד עם חטיבת האש שהקמנו, כוחות התותחנים מסוגלים לבצע מבצעי אש מלאים מקצה לקצה", אמר קצין בכיר בחיל התותחנים. "עם דוהר שמיים ניתן לחשוף את האויב ולסייע בתקיפתו בתוך שניות".
כרגע יש בצה"ל מספר בודד של מל"טי "דוהר שמיים", ובשנה הבאה מתוכננת הצטיידות גדולה במל"טים כאלה עבור חטיבות היבשה. היעד, לפי הקצין הבכיר, הוא "דוהר שמיים לכל מח"ט".