איראן, שמאמינה שציר ההתנגדות של ארגוני הטרור בהנהגתה נמצא במצב של ניצחון במלחמה - דוחקת בשלוחיה במזרח התיכון להימנע ממלחמה רחבה שאליה עשויה להצטרף גם ארה"ב. כך דיווח היום (ראשון) ה"וושינגטון פוסט". לפי הדיווח, גורמים איראנים שהגיעו החודש ללבנון ביקשו מחיזבאללה לא לתת סיבה לראש הממשלה בנימין נתניהו לצאת למלחמה רחבה בלבנון, או בכל מקום אחר.
3 צפייה בגלריה
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נפגש עם חוסיין אמיר עבדוללהיאן שר החוץ של איראן
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נפגש עם חוסיין אמיר עבדוללהיאן שר החוץ של איראן
נסראללה עם שר החוץ האיראני. "ציר ההתנגדות" מנצח?
הגורמים האיראנים, שאת דבריהם הציג לעיתון האמריקני אחד מאנשי חיזבאללה, סבורים שציר ההתנגדות הצליח לנכס לעצמו שורת הישגים שמעמידים אותו בעמדת ניצחון בעקבות המלחמה ברצועת עזה: העולם הסיט בחזרה את עיניו אל הסכסוך הישראלי-פלסטיני, והמלחמה סיבכה מאוד את התוכניות של סעודיה ושל מדינות אחרות במפרץ לנרמל את יחסיהן עם ישראל.
"ציר ההתנגדות", נזכיר, הוא ברית של ארגוני טרור שבה חברים למעט חיזבאללה וחמאס גם המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק ובסוריה, וגם המורדים החות'ים בתימן. בעזרתם, איראן מנסה להגדיל את השפעתה במזרח התיכון. מטרה נוספת של איראן היא שארגוני הטרור הללו ישמשו קו קדמי עבורה נגד ישראל וארה"ב.
הגורמים האיראנים שפגשו את אנשי חיזבאללה החודש שיבחו את ההקרבה של חיזבאללה - שמונה יותר מ-200 הרוגים מפרוץ המלחמה. ולמרות זאת, הם הזהירו את הארגון הלבנוני ממחיקת ההישגים של "ציר ההתנגדות" אם ישראל תפתח בחזית נוספת - בלבנון. איש החיזבאללה ששוחח עם ה"וושינגטון פוסט" סיכם את המסר שהועבר מאיראן בכך ש"נתניהו דחוק בפינה. אסור לאפשר לו מוצא. אל תספקו לו את הסיוע בפתיחה במלחמה רחבה - כי זה יהפוך אותו למנצח".
3 צפייה בגלריה
מוצב Tower 22 בצפון-מזרח ירדן בגבול עם עיראק ו סוריה שבו מוצבים כוחות ארה"ב
מוצב Tower 22 בצפון-מזרח ירדן בגבול עם עיראק ו סוריה שבו מוצבים כוחות ארה"ב
ביידן והבסיס האמריקני שתקפו המיליציות. שבועיים של שקט
(צילום: Planet Labs PBC/Handout via REUTERS, רויטרס /Amir Cohen)
(צילום: ירון ברנר)

האיראנים, לפי הדיווח, לא ביקשו רק מחיזבאללה להימנע מהידרדרות אל מלחמה - אלא גם משלוחיהם בעיראק. אף שהזהירה את ארה"ב שלא תאיים עליה והדגישה כי תגיב לכל תקיפה נגדה או נגד האינטרסים שלה, טהרן ביקשה גם מהמיליציות בעיראק לנהוג בזהירות, וכמה ימים לאחר שתקפו את הבסיס האמריקני בירדן - תקיפה שבה נהרגו שלושה חיילים - שיגרה מפקד בכיר לבגדד, שדחק במיליציות להודיע על הפסקת התקיפות נגד יעדים אמריקניים. ארה"ב מצידה הגיבה בחיסולים בעיראק ובתקיפת שורת יעדים של המיליציות - הן על אדמת עיראק והן על אדמת סוריה.
נכון להיום, זה שבועיים לא תקפו המיליציות בעיראק את הכוחות האמריקניים בעיראק ובסוריה. הן גם לא הגיבו לחיסולו של וויסאם אבו-באקר סעדי, בכיר בגדודי חיזבאללה עיראק - אחת המיליציות הפרו-איראניות. לפני כן, הן הגבירו בצורה משמעותית את מספר התקיפות נגד הכוחות האמריקניים, במטרה ללחוץ על וושינגטון להביא לסיום המערכה בעזה.
3 צפייה בגלריה
חות'ים בצנעא תימן
חות'ים בצנעא תימן
החות'ים בצנעא, תימן. עשרות מתקפות - והם לא עצרו
(צילום: REUTERS/Khaled Abdullah REFILE )
"איראן עושה כמיטב יכולתה למנוע את התרחבות המלחמה ולהימנע מהגעה אל נקודת אל-חזור", אמר ל"וושינגטון פוסט" גורם עיראקי שלו קשרים קרובים עם המיליציות במדינה. גורם אמריקני טען בפני העיתון כי "איראן כנראה הבינה שלאפשר לארגוני הפרוקסי שלה יכולת בלתי מוגבלת לתקוף את ארה"ב ואת כוחות הקואליציה לא ישרת את האינטרסים שלה".
כך או כך, המסר האיראני לא הגיע אל אחד מארגוני הפרוקסי של טהרן - החות'ים בתימן. הם ממשיכים לתקוף ספינות בים האדום ולשבש את הסחר העולמי - מתוך תקווה ללחוץ על מדינות העולם להביא לסיום המלחמה בעזה. החות'ים, כך אמר גורם אמריקני ל"וושינגטון פוסט", אחראים לעשרות מתקפות על ספינות מאז נובמבר. המתקפות כוללות שימוש בטילים, כטב"מים ואף כלי שיט בלתי-מאוישים. ארה"ב וגם בריטניה תוקפות לעיתים קרובות יעדים של החות'ים בתימן, ובעיקר כאלה שבהם נערכות הכנות לשיגורים.