5 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה ארדואן
(צילום: AP)
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן וסביבתו הקרובה העבירו באחרונה מסרים לישראל שלפיהם טורקיה מעוניינת לשקם את יחסיה עם ישראל ומציעה לשמש כמתווכת בין ישראל לבין חמאס כדי לקדם דברים שחשובים למדינת ישראל, כמו סוגיית השבויים והנעדרים. את המסרים האלה העביר שגריר טורקיה בארה"ב, מוראט מרקאן, שנחשב לאחד האנשים הקרובים ביותר לארדואן ושהחל רק בחודש מרץ האחרון לשמש כשגריר טורקיה בארה"ב.
אחת השיחות הראשונות שמרקאן ביצע לאחר הגיעו לוושינגטון היתה לרב מארק שנייר, רב אמריקני ידוע שעומד בראש קרן להבנה בין-דתית יהודית-מוסלמית שב-15 השנים האחרונות בא ויוצא בארמונות סעודיה, עומאן, בחריין, קטאר ואיחוד האמירויות. הרב שנייר הוגדר בעבר על ידי המגזין ניוזוויק כאחד מ-50 הרבנים המשפיעים בארה"ב. הוא הרב של בית הכנסת המפטון בניו יורק ואחד הכינויים שלו הוא רב הסלבס בארה"ב.
5 צפייה בגלריה
הרב שנייר והשגריר הטורקי
הרב שנייר והשגריר הטורקי
הרב שנייר והשגריר הטורקי
(צילום: בית הכנסת של ההמפטון )
השגריר הטורקי ביקש מהרב שנייר לסייע לו לקיים את האירוע הפומבי הראשון שלו בוושינגטון: ארוחת איפטר (לשבירת צום הרמאדן) בשגרירות טורקיה בהשתתפות מנהיגים מוסלמים, יהודים ונוצרים. "מאוד הופתעתי לקבל את השיחה הזאת. גם גורמים במחלקת המדינה הופתעו שזו היתה הפעולה הראשונה של השגריר הטורקי", סיפר הרב שנייר בשיחה עם "ידיעות אחרונות". שנייר נענה בחיוב לבקשה של השגריר הטורקי ועזר לו לקיים את ארוחת האיפטר - שהייתה הצלחה גדולה .
הרב שנייר סיפר שהשגריר הטורקי אמר לו שנשלח על ידי ארדואן לתקן את הקשרים הבילטרליים בין טורקיה לבין לבין ארה"ב וגם לתקן הקשרים בין טורקיה ליהדות ארה"ב. "הסברתי לו שהדבר הראשון שצריך לעשות זה לתקן היחסים עם מדינת ישראל. זאת צריכה להיות העדיפות ה-1 שלו", סיפר שנייר.
מאז השניים עמדו בקשר. ביום ראשון האחרון אירח הרב שנייר את השגריר הטורקי בבית הכנסת שלו בהמפטון והשגריר הטורקי דיבר בפני קהל של 250 יהודים עשירים, חלקם מראשי הארגונים היהודים הגדולים בארה"ב בעבר. השגריר הטורקי אמר במפגש שטורקיה רוצה לשפר את הקשרים עם מדינת ישראל.
"יש לנו יחסים נפלאים בכל הנוגע לכלכלה, עם לעם, לתיירות. הבעיה שלנו היא בנושא הפוליטי. אתם יכולים לחוש לא נוח עם כמה מהיחסים שיש לנו עם קבוצות אחרות במזרח התיכון כגון חמאס, אבל צריך לנצל את היתרון שיש לנו ביחסים האלה ולראות איך אתם יכולים לנצל את את זה לטובת מדינת ישראל", הוסיף השגריר הטורקי. עוד אמר כי "יש דיונים מאחורי הקלעים כיצד לקיים קשרים טובים יותר בין טורקיה לבין ישראל".
5 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
הדרישה הישראלית: להפסיק את פעילות הזרוע הצבאית. מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר
(צילום: AP)

"נרמול היחסים? רק אחרי שטורקיה תפסיק את פעילות חמאס באיסטנבול"

יום לאחר מכן התקשר ארדואן לנשיא הרצוג. לדברי שנייר, השגריר הטורקי אמר לרב שנייר שהמפגש בהמפטון והדיאלוג עם יהדות ארה"ב היה קטליזטור לקיומה של אותה שיחה בין ארדואן להרצוג.
במפגש בהמפטון שאל הרב שנייר את השגריר על סוגיית איראן וכיצד טורקיה מתכוונת לתקן את היחסים שלה עם ביידן, ארה"ב וישראל. השגריר הטורקי עשה הבחנה בין ממשלתו של נתניהו לבין ממשלת לפיד-בנט ואמר ש"יש מקום לאופטימיות עם הממשלה החדשה בישראל. עם הממשלה החדשה אני מאמין שכל דבר חדש אפשרי".
הרב שנייר אמר כי "אני יודע שהכוונה לשינוי מכיוון ארדואן היא אמיתית, כי הוא מבין שכדי לשפר את הקשרים עם הממשל והקונגרס הוא חייב לשפר את הקשרים עם ישראל. אם לא יעשה זאת - ייתכן שיהיו לו בעיות עם הממשל האמריקמי ועם יהדות ארה"ב. אני לא נביא ולא יודע להגיד שזה לא טקטי. רק הזמן יוכל להגיד אם זה שינוי אמיתי ועמוק".
המסר של ארדואן והשגריר שלו בעניין חמאס בא על רקע העובדה שישראל מתנה את ההתחממות ביחסים עם טורקיה בכך שזו תפסיק לתת מקלט לאנשי ארגון הטרור באיסטנבול.
5 צפייה בגלריה
איסמאעיל הנייה וארדואן בטורקיה
איסמאעיל הנייה וארדואן בטורקיה
הנייה וארדואן בטורקיה
כבר זמן רב שטורקיה מאותתת לישראל שהיא מעוניינת לחמם את הקשרים עם ירושלים, ואולם בירושלים מתייחסים בחשדנות לאחר שנכוו ברותחין מול ארדואן בשל הסכם הפיוס אחרי תקרית המרמרה.
הטורקים מאשימים את ישראל בכך שהיא מעכבת את נירמול היחסים ופתיחת דף חדש. מנגד, ישראל מאשימה את הטורקים בכך שהם מאפשרים לחמאס לפעול משטחם. על-פי פרסומים שונים, הטורקים הקשיחו את יחסם כלפי אנשי חמאס שנמצאים בטורקיה, סירבו לבקשות שלהם לאשרות ואף זימנו אותם לחקירות עם הגיעם למדינה או בצאתם ממנה כדי לפקח על תנועותיהם. עוד דווח כי חמאס פועל לגייס סטודנטים פלסטינים באיסטנבול כדי לשלוח אותם לגדה ולבצע פעולות טרור.
בכירים בישראל אמרו באחרונה כי ישראל לא תנרמל את יחסיה עם טורקיה ולא תחזיר שגריר לאנקרה כל עוד האחרונה לא תסגור את הפעילות של הזרוע הצבאית של החמאס באיסטנבול - משם החמאס עוסק בהכוונת פעילות הטרור בגדה, גיוס פלסטינים לפעולות טרור ומימן פעילות טרור בגדה והעברת כספים לתשתית הצבאית של חמאס בגדה.
5 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג, רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא המדינה יצחק הרצוג, רג'פ טאיפ ארדואן
התחממות ביחסים? הרצוג וארדואן
(צילום: אבי אוחיון לע"מ, AP)

ארדואן התקשר לנשיא הרצוג: "פוטנציאל גבוה לשיתוף פעולה עם ישראל"

ביום שני השבוע התקשר ארדואן לברך את נשיא המדינה יצחק הרצוג, ואמר לו כי לשיתוף הפעולה בין טורקיה לישראל יש פוטנציאל גדול בשורה של תחומים. השיחה המפתיעה נמשכה כ-40 דקות, והתקיימה אחרי נתק ממושך של ארדואן עם מנהיגי ישראל, אף שארדואן עוד שמר על קשר רופף כלשהו עם הנשיא הקודם ראובן ריבלין.
מבית הנשיא נמסר: "נשיא המדינה יצחק הרצוג שוחח בטלפון עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. במהלך השיחה בירך הנשיא ארדואן את הנשיא הרצוג לרגל כניסתו לתפקיד. הנשיאים הדגישו בשיחה כי יחסי ישראל וטורקיה הם בעלי חשיבות רבה לביטחון וליציבות במזרח התיכון וישנו פוטנציאל גבוה לשיתוף פעולה בין שתי המדינות בתחומים רבים, במיוחד בתחום האנרגיה, התיירות והטכנולוגיה".
"בשיחה ציינו כי למרות מגפת הקורונה, הסחר הדו-צדדי בין המדינות הוא להרחיב ולפתח את מכלול הקשרים הכלכליים ביניהם", נמסר בנוסף. "הנשיאים מייחסים חשיבות רבה להמשך קיום מגעים ודיאלוג רציף למרות כל חילוקי הדעות, וזאת במטרה לקדם צעדים חיוביים לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני אשר יתרמו גם לשיפור ביחסי ישראל-טורקיה".
סוכנות הידיעות הטורקית אנאדולו פרסמה הודעה זהה לזו שהעביר בית הנשיא, אך הוסיפה כי "ארדואן אמר להרצוג שהקהילה הבינלאומית מצפה לפתרון כולל, קבוע ומקיף של שתי מדינות לשני עמים בכל הנוגע לסכסוך הפלסטיני-ישראלי, במסגרת החלטות האו"ם".