3 צפייה בגלריה
מחאות ועימותים בהר הבית
מחאות ועימותים בהר הבית
מתכוננים לאפשרות של הפרות הסדר. מחאות ועימותים בהר הבית ב-2021
(צילום: AFP)
בערב ה-22 בחודש צפוי להיפתח חודש הרמדאן, שמדי שנה נחשב לאחת התקופות המתוחות ביותר מבחינה ביטחונית. גם הפעם, ככל שמועד הרמדאן מתקרב מחריפים האיומים מצד ארגוני הטרור, ובמשטרת ישראל מצטברות התראות רבות לפיגועים מתוכננים. "הימים הבאים יביאו איתם אירועים", איים שלשום (רביעי) מרוואן עיסא, סגנו של מנהיג הזרוע הצבאית של חמאס. "כל שינוי בסטטוס-קוו במסגד אל אקצא יביא לרעידת אדמה באזור".
סאלח אל-עארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של התנועה, האחראי על הגדה המערבית, הזהיר: "בחודש הרמדאן יש ניסיונות של הכיבוש לאפשר למתנחלים לבצע טקסים במסגד אל אקצא. הכיבוש אינו מצפה לתגובה שלנו על זה".
אזהרותיו של אל-עארורי הגיעו שעות לאחר שדובר "גדודי קודס" – הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי – איים על ישראל בהתקוממות מתגברת ובעימות שלא חוותה קודם לכן. בדיון היערכות לקראת הרמדאן בראשות השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ובהשתתפות מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, נציבת שירות בתי הסוהר קטי פרי, נציב כבאות והצלה, מפקד מג"ב ונציגי שב"כ, צה"ל ומל"ל, הוצג תרחיש ייחוס של "שומר החומות 2", תרחיש הפרות סדר רב-זירתי.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"מצפה להפעלת אש במקרה של ידויי אבנים". השר בן גביר
(צילום: רפי קוץ )
השר בן גביר הגדיר את ציפיותיו מהמשטרה במקרה של יידויי אבנים. "תגובה חד-משמעית היא לפעמים יותר אפקטיבית מאשר 300–400 שוטרים", אמר. "אני מצפה במקרה כזה ובמקרה של יידוי אבנים להפעלת אש".
מפקד מג"ב, ניצב אמיר כהן, הורה על גיוס ארבע פלוגות מילואים של מג"ב לקראת הרמדאן. "יש התראות לפיגועי פח"ע ואנחנו פועלים מול שב"כ וצה"ל לסכל הוצאת פיגועי טרור, כמו שעושים בשנה האחרונה ב'שובר גלים'", אמר אתמול גורם באגף המבצעים של המשטרה.
בצה"ל נערכים לחודש הרמדאן עם כוחות סדירים נרחבים שייפרסו באוגדת איו"ש, וללא גדודי המילואים, שיזכו להפוגה בחודש שבו יצוין גם חג הפסח. בצבא רוצים להשקיע בתקופה הנפיצה של הרמדאן את הכוחות הסדירים המיומנים יותר, עם כמה גדודי תגבור בהתאם להערכת מצב שתיקבע בימים הקרובים, ובכפוף לאירועים נקודתיים כמו תפילות חריגות במערת המכפלה בחברון וימי אזכור מוסלמיים.
3 צפייה בגלריה
לוד
לוד
רכבים שרופים בלוד במהלך ההתפרעויות ב"שומר החומות"
(צילום: AFP)
כבר בשבועות האחרונים התגברו פעילויות הסיכול של צה"ל נגד כוונות מחבלים לבצע פיגועים, בשורה של מבצעי מעצרים נרחבים בכל הגזרות וכן תפיסת 120 כלי נשק מתחילת השנה ומחרטות לייצור אמצעי לחימה בגדה. בשלושת החודשים האחרונים נהרגו במהלך חילופי אש עם כוחות צה"ל כ-80 פלסטינים ביהודה ושומרון, רובם מחבלים. "בכל השנה שעברה, שהייתה מרובה באירועי טרור מיהודה ושומרון ומבצעים שהסתיימו בהרוגים פלסטינים, נהרגו 156 פלסטינים, רובם ככולם מחבלים. אנחנו עוד לא ברבעון הראשון של 2023 וכבר עברנו את מחצית הכמות הזו", אמר גורם בטחוני בכיר.
באוגדת איו"ש קיימו לאחרונה סדרה של תרגילי חטיבות מרחביות והשתלמויות לכוחות כחלק מההיערכות לרמדאן, תוך נקיטת צעדים שיאפשרו את שמירת חופש הדת והפולחן. בישראל צפויים גם השנה לאשר שורה של הקלות לרגל הרמדאן, בהן אישורים לפלסטינים לטייל בישראל והיתרים לעזתים לעלות להר הבית בירושלים.
מבחינת הזירה העזתית, במערכת הביטחון מעודדים מהיציבות היחסית שזירה זו שומרת. "הרמדאן הוא חודש של חג, ולכן רבים ברשות ובעזה ירצו דווקא לשמר אותו בשקט, כמנוף כלכלי שבו רבים יוצאים לקניות, גם ערביי ישראל בתוך הרשות", הסבירו גורמים בצה"ל. "עם זאת, ביותר ויותר זירות יש ניסיונות של ארגוני הטרור ושל מחבלים לקבוע משוואות חדשות לבחינת ישראל בשבועות האחרונים, וזה מטריד אותנו".