נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אירח הלילה (יום ו') את קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בבית הלבן, בביקורה האחרון, ככל הנראה, של מרקל טרם פרישתה. השניים דנו בעיקר ב"תוקפנות הרוסית" נגד מדינות מזרח אירופה, אך לא הסכימו בסוגיית צינור הגז שאמור לעבור מרוסיה לגרמניה דרך אוקראינה (נורד סטרים-2), ולפי חשש ביידן - יעקוף את אוקראינה כדי לא לשלם לה דמי מעבר. השניים דנו גם ביחסים בין ארה"ב וגרמניה, ובגישת השתיים כלפי סין.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ואנגלה מרקל בבית הלבן
ג'ו ביידן ואנגלה מרקל בבית הלבן
ביידן ומרקל. ביקור אחרון בארה"ב לפני הפרישה
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נפגש עם אנגלה מרקל בבית הלבן
ג'ו ביידן נפגש עם אנגלה מרקל בבית הלבן
(צילום: רויטרס)
חרף הידידות והאווירה הטובה, השניים לא הצליחו להגיע להסכמה בנוגע לצינור הגז. לדבריו של ביידן, הפרויקט שעלותו 11 מיליארד דולר, הופך ל"נשק גאו-פוליטי" בידיה של רוסיה. הנשיא הדגיש כי בכל זאת, הוא יצא נגד הטלת סנקציות על רוסיה משום שהפרויקט היה קרוב לסיומו - החלטה שגררה ביקורת מצד הדמוקרטים והרפובליקנים כאחד.
אף שלא הגיעו להסכמה בנושא זה, המנהיגים ציינו כי הם מאוחדים בדעה כי לרוסיה אסור להשתמש באנרגיה כנשק. "חברים טובים יכולים לחלוק אחד על השני", אמר ביידן במסיבת עיתונאים משותפת עם מרקל. "אנו מאוחדים ונמשיך להיות מאוחדים כדי להגן על בעלי בריתנו בנאט"ו מפני התוקפנות הרוסית".
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
"חברים טובים יכולים לחלוק אחד על השני". ביידן
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
אנגלה מרקל
אנגלה מרקל
"מעריכה את הידידות". מרקל
(צילום: EPA)
מרקל הדגישה את נקודות ההשקה בין שתי המדינות. "כולנו חולקים את אותם ערכים ואת אותה נחישות להתמודד עם האתגרים של ימינו. אני מעריכה את הידידות", אמרה הקנצלרית. ביידן שיבח את פועלה של מרקל ואמר כי היא "פורצת דרך".
גם בגישת שתי המדינות כלפי סין קיימים פערים, אך מרקל הדגישה כי בייג'ינג היא "היריבה המשותפת" שלהם. עם זאת, השניים לא הסכימו גם בסוגיות נוספות כמו היקף המסחר עם סין והתחרות מולה. בכל הנוגע לזכויות אדם השניים אמרו כי ישמרו על "העקרונות הדמוקרטיים והזכויות האוניברסליות" אם יראו את סין, או כל מדינה אחרת, פועלת לערער אותם.
"אנו מאוחדים, מאוחדים במחויבותנו לטפל בנסיגה דמוקרטית, בשחיתות ובפופוליזם מזויף באיחוד האירופי או בקרב מועמדים לחברות באיחוד האירופי, או בכל מקום שנמצא בו בעולם", אמר ביידן.