3 צפייה בגלריה
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
התחנה המרכזית. עד סוף 2025 האוטובוסים ימשיכו לנוע בה
(צילום: רויטרס)
שרת התחבורה וראש העיר תל אביב הגיעו להסכמות על פינוי התחנה המרכזית החדשה, אבל בניגוד לסיכום קודם על סגירתה ב-2023 כעת ההחלטה היא שהתחנה תפונה מפעילות תחבורתית רק בסוף 2025. לפחות עד תחילת 2024 תימשך חצי מתנועת האוטובוסים בתחנה ותמשיך ליצור מטרדי רעש וזיהום בדרום תל אביב. בנוסף, אין עדיין הסכמות על אלטרנטיבות מלאות למבנה התחנה המוזנח.
לפי ההודעה המשותפת לשרת התחבורה מרב מיכאלי ולראש העיר רון חולדאי, משרד התחבורה יעביר בתוך כשנתיים לפחות מחצית מפעילות האוטובוסים הקיימת אל מתחמים חדשים שייבנו באזור – הלוחמים והחרש - ורובם של האוטובוסים יהיו מחושמלים ולא מזהמים. במקביל לפעילות זו, ימשיכו משרד התחבורה והעירייה לבחון חלופות נוספות ויקודמו הליכי תכנון שיאפשרו הקמת מסופים חלופיים בפנורמה ובמקומות נוספים. במשרד התחבורה העריכו כי הפינוי יושלם תוך לא יותר מארבע שנים.
רק לפני פחות משלושה חודשים סוכם בפגישה בין אנשי משרד התחבורה לבין רשות מקרקעי ישראל כי ב-2023 תפונה כמעט כל תחבורת האוטובוסים מהמבנה המהווה מפגע עירוני וסביבתי - אבל בסופו של דבר הפינוי הסופי יידחה בשנתיים. זה קרה לאחר שהעירייה החליטה לא להסכים למתווה שלפיו תנועת האוטובוסים תעבור למסופים חלופיים בשל "אתר טבע בשטח".

הם ציינו כי "להשלמת המהלך תקודם תוכנית במסגרת התחנה הקיימת, בה יוקם מסוף תחבורה מודרני וחדיש, המשתלב בסביבה. ההסכם עם נצבא על הפעלת התחנה המרכזית יותאם למהלכי הפינוי הנדרשים. בטווח הביניים, משרד התחבורה ועיריית תל אביב-יפו יגבירו את האכיפה על הניקיון והסדר בתחנה הקיימת ובסביבתה, על מנת לספק ביטחון ורמת שירות הולמת למשתמשי התחבורה הציבורית, וכן יפעלו להגדלה משמעותית של האוטובוסים החשמליים בסביבת התחנה ובקווים היוצאים מהתחנה".
בנוסף אמרו במשרד התחבורה כי "יעשו מאמץ גדול לחשמל עמדות חניה כדי להגדיל את מספר האוטובוסים שאינם מזהמים בתנועה בתחנה עד לגמר הפינוי".
3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
השרה מיכאלי, השבוע ב"ועידת כלכליסט"
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
רון חולדאי
רון חולדאי
ראש העיר חולדאי
(צילום: הדר יואביאן )
"הבטחתי ואקיים", אמרה השרה מיכאלי. "יחד עם ראש העירייה, ידידי רון חולדאי, הגענו להבנות ולהסכמות על הדרך הטובה ביותר להוצאת פעילות האוטובוסים מהתחנה למסופים חלופיים. למען תושבות ותושבי העיר מצאנו פתרון הולם ומתואם, שלא יפגע בתחבורה הנדרשת למאות האלפים המשתמשות והמשתמשים בה, אבל יטפל במפגע שנגרם מהתחנה ויוביל את האזור כולו למצב טוב ונקי הרבה יותר".
ראש העיר, רון חולדאי: "אני מודה לידידתי שרת התחבורה מרב מיכאלי שראתה את החשיבות העליונה בקיום מערכת תחבורה ציבורית הולמת למטרופולין גוש דן מצד אחד, ואת ההכרח לטפל בהדרגתיות בבעיה הכוללת של התחנה המרכזית החדשה מהצד השני. העירייה הייתה קשובה כל העת לרחשי לב כל תושביה, ואני מקווה שמצאנו את האיזון הנכון בין צרכי התחבורה ואיכות החיים של תושבי האזור".