שלוש שנים וחצי אחרי ששוחרר מהכלא - אליעזר ברלנד יחזור מחר למאסר: על רקע החשדות הקושרים את קהילת "שובו בנים" לרצח ניסים שטרית ואבי אדרי בשנות השמונים, יחל מחר מנהיגה הנערץ לרצות את עונשו בכלא רמלה בעקבות הרשעתו בחודש אפריל האחרון בקבלת דבר במרמה, עושק, ניסיון לאיום, עבירות מס והלבנת הון. שעות לפני כניסתו, קרוב לאלף חסידים מקהילתו הגיעו לתפילה המונית במקום.
על פי הסדר הטיעון שנחתם עמו, הודה ברלנד במעשים ונגזרו עליו 18 חודשי מאסר בפועל, ואולם את מרביתם כבר ריצה כאשר שהה תקופה ממושכת במעצר, וכעת נותרו לו עוד חמישה בלבד. בסביבתו מקווים כי אף אלה יקוצרו בגלל התנהגות טובה או בדרכים אחרות. על ברלנד נגזרו גם קנס כספי בגובה של כ-2.5 מיליון שקלים לטובת המדינה, תשלום פיצוי לנפגעי העבירה ומאסר על תנאי למשך שנה. חסידיו של הרב העבריין מתכוונים לקיים בימים הקרובים הפגנות מחוץ לשערי הכלא בטענה שהמערכת "מתעללת באדם מבוגר בן 84", כלשונם, ומבטיחים כי ישתתפו בהם אלפים מתומכיו.
2 צפייה בגלריה
הפגנה של חסידי הרב ברלנד מחוץ לכלא רמלה
הפגנה של חסידי הרב ברלנד מחוץ לכלא רמלה
ההפגנה של חסידי ברלד מחוץ לכלא רמלה
(צילום: ניצן דרור )
2 צפייה בגלריה
אליעזר ברלנד בבית המשפט
אליעזר ברלנד בבית המשפט
אליעזר ברלנד
(צילום: עמית שאבי)
ברלנד נעצר בתחילת פברואר אשתקד, לצד חמישה חשודים נוספים ובהם אשתו. בפשיטה המשטרתית במבצע המעצרים הותקפו הכוחות, ובין היתר יודו לעברם אבנים. שני שוטרים נפצעו באורח קל. חודש לאחר מכן, במרץ 2020, הרב נאשם בשורה של עבירות בפרשות שונות הנוגעות לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועושק. המשותף לכולן הוא אחד - הרב הבטיח הבטחות שווא לאנשים במצוקה שפנו אליו לקבלת ברכה ועזרה, בתמורה לקבלת סכומי כסף גבוהים.
בית המשפט קבע אז כי הוא יישאר במעצר עד תום ההליכים, אך ברלנד ערער כמה פעמים על ההחלטה בעקבות מצבו הבריאותי. השופט עמית קבע בדיונים קודמים כי האישומים נגדו חמורים ומעידים על המסוכנות שנשקפת ממנו, ואף הזכיר את המצוד חוצה-היבשות שהתנהל בחיפושים אחריו, כשנמלט מהארץ לאחר שנחשד בעבירות מין כלפי חסידותיו. עם זאת, לאור מצבו הבריאותי החמור, השופט הורה לבית המשפט המחוזי לשחררו למעצר בית תחת שורה של תנאים מחמירים וזאת לאור חשש כי ינסה להימלט. בין היתר הוא נדרש לענוד אזיק אלקטרוני ולהפקיד סכום ערבות של כמעט 2.5 מיליון שקלים.
בתחילת אפריל האחרון גילו חסידיו של הרב כי הוא מרצה את מעצר הבית אצל אחיינית בזכרון יעקב, והגיעו ליישוב בהמוניהם. בשל כך, במועצה המקומית פנו לפרקליטות מחוז ירושלים בדרישה להרחיקו מהמקום.
מאסרו האחרון של ברלנד היה בעקבות הודאתו במעשים מגונים שלא בהסכמה ובמעשים מגונים בקטין תוך ניצול יחסי תלות, מרות וחינוך, וכן בתקיפה ופציעה של נשים בקהילתו. הוא נשלח לשנת מאסר וחצי, אך ריצה רק חמישה חודשים בגלל הרקע הרפואי.