עשרות מתנדבים יהודים וערבים, תושבי נוף הגליל, יוצאים מדי לילה ומסיירים יחד ברחבי העיר, כחלק ממודל חזק של דו-קיום שמצליח לנצח את האווירה הטעונה במדינה ואת החשדנות ההדדית. הם גאים בתוצאות הפעילות המשותפת בעיצומה של המלחמה.
מתנדבים רבים מצטרפים לפקחים מטעם העירייה, לסיורי ביטחון עירוניים. "מאז תחילת המלחמה אני משתתף בכל יום בסיורים, משבע בערב ועד לפנות בוקר, מצליח להירדם לכמה שעות ואז הולך לעבוד", סיפר סאמר רחמון (30), תושב נוף הגליל. "אני אוהב את העיר ואוהב לשמור עליה, העיר הזו היא כמו גן עדן. עד המלחמה לא התנדבתי, וכששמעתי שמחפשים התנדבתי מיד. אני נמצא בניידת סיור של העירייה עם אדם נוסף, ויחד אנחנו מסיירים ברחבי העיר. לשמחתי הסיורים שלנו מוצלחים ומאז תחילת המלחמה העיר שקטה לחלוטין. אין רעש, אין הפגנות וזו העיר הכי שקטה במדינה".
2 צפייה בגלריה
מתנדבים לסיורים בנוף הגליל
מתנדבים לסיורים בנוף הגליל
מתנדבים לסיורים בנוף הגליל. לתת תחושת ביטחון
(צילום: באדיבות "הבוסתן")
הכותרת
יושב על הגדר: הדילמה של נסראללה
23:20
רחמון, מסגר במקצועו, עובד בשנים האחרונות בתחום משלוחי המזון. "כל עיר שרוצה שקט חייבת לייצר סיורים משולבים ומחסומים. בזכות הפעילות שלנו ושל עשרות מתנדבים אחרים, העיר שקטה ואין הפרעות בכלל", סיפר.
אמיל מרון (47), תושב נוף הגליל, סוכן נדל"ן ומאמן קראטה, הצטרף גם הוא לסיורים המשותפים. "כמה ימים לאחר תחילת המלחמה פניתי ביוזמתי לעירייה וביקשתי להשתתף בסיורים, הם חזרו אליי וככה התחלתי לבצע סיורים. אני משתדל לצאת לסיורים כמה פעמים בשבוע, יוצא לי ארבע פעמים בשבוע, משבע בערב ועד שלוש בלילה. אני לא חמוש, ולצידי תמיד אדם חמוש. המטרה היא למנוע כל פעילות אלימה או פלילית בעיר. העובדה שבסיורים יש גם ערבי וגם יהודי תורמת מאוד ומרגיעה את הרוחות. זה מודל שיתוף חשוב מאוד, ובזכותו תחושת הביטחון בעיר גבוהה".
2 צפייה בגלריה
מתנדבים לסיורים בנוף הגליל
מתנדבים לסיורים בנוף הגליל
"הסיורים נותנים תחושה שלא צריך לפחד אחד מהשני"
(צילום: באדיבות "הבוסתן")
"הבוסתן", מיזם משותף של תושבי נוף הגליל, יצא ביוזמה עצמאית דומה של סיורים משותפים. ניר רובין סרקין מהמיזם ציין כי "מהשבוע הראשון של המלחמה החלטנו שחשוב לנו לצאת לרחוב ולתת לאנשים תחושת ביטחון. קיבלנו מסרים מאנשים שהם חוששים לצאת לרחוב. הצטרפנו למהלך של העירייה, שהזמינה אנשים להתנדב לסיורים, ואנחנו מוציאים רכב שיש בו ארבעה פעילים – שני יהודים ושני ערבים. הרכב מסתובב ברחבי העיר, וכשפוגשים אנשים ברחוב, מציעים להם תה ועוגיות ומשוחחים איתם. מספרים להם על הפעילות של 'הבוסתן', שמשלבת יהודים וערבים, ונוצרת חוויה משותפת מהמפגש האקראי. בפעילות שלנו השתתפו כבר 40 אנשים. בניגוד לסיורים של העירייה, הסיורים שלנו הם ללא נשקים, ועל הרכב יש צ'קלקה מהבהבת. הסיורים האלה נותנים תחושה של ביטחון ותחושה שלא צריך לפחד אחד מהשני. אנחנו מפיצים את הפעילות דרך הרשתות החברתיות, ולשמחתי יש תחושת ביטחון חזקה בעיר, ורואים כבר הרבה יותר אנשים בחוץ".
רונן פלוט, ראש עיריית נוף הגליל, הוסיף: "העיר שלנו היא דוגמה לעיר שבה הדו-קיום הוא עובדה מנצחת בכל מצב, בימי שגרה ובימי חירום, ואני גאה על כך".