שרת החינוך יפעת שאשא ביטון התייחסה לסערה סביב רפורמת הבגרויות עליה הודיעה בשבוע שעבר, שספגה ביקורת בעיקר נוכח העובדה שהיא כוללת את ביטול הבגרויות החיצוניות במקצועות ההומניים - ספרות, תנ"ך, היסטוריה ואזרחות. "לא רק שזה לא מחרב את החינוך למקצועות ההומניים ואפשר להרגיע, זה בא לחזק את המקצועות האלו", טענה הבוקר (יום ראשון) שאשא ביטון באולפן ynet.
"בכל תהליך משמעותי, דרמטי, כמו התהליך שאנחנו מובילים עכשיו, יש חששות", הוסיפה שאשא ביטון. "אנחנו רואים מה קורה למדעי החברה. צריך לזכור שאנחנו לא באים לבטל את הבגרות, אנחנו משנים את השיטה המיושנת במסגרתה הילדים נבחנים כבר הרבה מאוד שנים".
4 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
"השיטה מיושנת". יפעת שאשא ביטון
(צילום: שאול גולן)

-המורים מתנגדים בנחרצות. הם אומרים שלא כל תלמיד יודע לבצע עבודת חקר ואין לכולם את האמצעים. יהיה פה פער. "קודם כל צריך לומר שגם ארגון המורים לא נגד הרפורמה. חשוב לו לוודא ששעות ההוראה לא ייפגעו. השעות יישארו כפי שהן וכך גם שכר המורים והם אף יקבלו חיזוק לשכר".
איך תדעו שלא ייפתחו פערים ושלא תהיה מסחרה של קניית עבודות כמו באוניברסיטה? "הרפורמה תשנה את שיטת הלמידה, כדי שתהיה חדישה, מסקרנת, חווייתית, משמעותית, שהילדים יוכלו לזכור הרבה יותר גם אחרי שהם עוזבים את בית הספר. בואו נגיד את האמת - במבחן של פעם הם משננים ובעצם מקיאים את החומר. זה לא מתאים לזמנים של היום. אנחנו צריכים ללמד את הילדים שלנו לרכוש את המידע בדרך חדשה, לאסוף אותו, להביע אותו בכתב, להיות ביקורתיים.
"בשנה וחצי הראשונות הם ילמדו את הבסיס, את הידע, ולאחר מכן יוצאים לכתוב את העבודה בתוך בית הספר. לכן לא ניתן לקנות בכלל את העבודה. המורה מלווה את תהליך העבודה ובכך מתבטא צמצום הפערים - המורה כל הזמן נמצא שם ובודק את התהליך. יהיה רכז שיטפל בנושא והוא ילווה את הצוותים לאורך כל התהליך. אני חושבת שהמבקרים חוששים כי הם לא עד הסוף מבינים את הרפורמה ולא מכירים אותה".
4 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
(צילום: שאול גולן)
4 צפייה בגלריה
בחינות הבגרות בהיסטוריה בבית ספר בליך
בחינות הבגרות בהיסטוריה בבית ספר בליך
טענות קשות על פגיעה במקצועות ההומניים. בגרות בהיסטוריה בבית ספר בליך
(צילום: מוטי קמחי )
שאשא ביטון התייחסה למשא ומתן על שכר המורים שמשרד החינוך מנהל מול ארגוני המורים. "הסכם השכר נפתח ואנחנו בהחלט נלחמים יחד עם הארגונים ששכר המורים יעלה משמעותית. חייבים לעשות מהפכה. אני מאוד מקווה שנצליח להגיע הכי קרוב לשם. ההסכם כבר נפתח למרות אי-היציבות הפוליטית".
-עד כמה את חוששת ממחסור במורים, בצוותים, מהשחיקה ומענייני השכר? "המציאות היא לא טובה. אנחנו רואים תהליך שקורה הרבה מאוד שנים של מצוקה בכוח אדם. זה התחיל מהפער הרפואי, עם החינוך המיוחד. אין מקצוע שתגידי אותו ואני אומר ששם אני בסדר. יש מצבים שבהם לא נוכל לאפשר לצאת לחל"ת או לשנת שבתון כי אנחנו צריכים לדאוג למערכת. קיבלתי מערכת חינוך במשבר מאוד גדול שנבנה לאורך כל תקופת הקורונה. אנחנו צריכים לעשות תהליכים שהם לא שגרתיים".
שרת החינוך אמרה שהכוונה או השאיפה היא להכניס את הרפורמה החדשה גם למקצועות נוספים בצורה הדרגתית. "בסופו של דבר מערכת החינוך תתכנס לתוך המסלול הזה. השינוי שאנחנו עושים היום בבגרות עצמה יגזור את שיטת שינוי הלמידה לאורך כל מערכת החינוך בכל הגילים. אנחנו שומעים כל הזמן על כמה צריך להתקדם ולשנות מיומנויות, אי אפשר לעשות דברים מהמאה ה-19. המטרה היא להכניס את הדרך הזו לכל המקצועות, אבל זה צריך להגיע בהדרגה".
למרות המשבר הפוליטי הקשה ומצבה הרעוע של הקואליציה, שאשא ביטון אמרה כי "אנחנו עושים הכל כדי שהממשלה הזו תישמר. נכון שהיו הרבה מאוד אתגרים, אבל לא הייתי ממהרת להספיד אותה. אנחנו נעשה הכל כדי לשמור עליה. בלי תקווה חדשה הייתה פה ממשלת נתניהו. הבטחנו לציבור כל הדרך שנביא לו ממשלת שינוי ללא נתניהו ועמדנו בזה. ממשלת השינוי מבחינתנו עובדת טוב ואנחנו מאמינים בה".