2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
(צילום: דוברות הדסה)
יותר מ-50 יישובים בישראל מוגדרים אדומים - ורובם ערביים. לתחלואה הגבוהה בחברה הערבית, כך נראה, סיבות רבות - וביניהן קיום חתונות המוניות ללא אכיפת תו ירוק, שיעור מחוסנים נמוך וקיום הלימודים ברצף וללא חופשות. לדברי ד"ר סעיד זאהי, דובר משרד הבריאות בנושא הקורונה בחברה הערבית, "הנגיף נכנס באיחור לחברה הערבית בגל השלישי והרביעית - אבל כשזה מגיע זה קטסטרופה".
שיעור המתחסנים במנה השלישית בחברה הערבית נמוך משמעותית משיעור המתחסנים במנה הראשונה בקרבם - 38% מפוטנציאל המתחסנים לעומת 72%. באוכלוסייה הכללית, שכוללת גם את החברה הערבית, שיעור המתחסנים עומד על כ-67% מהפוטנציאל.
לדברי ד"ר זאהי, אחת הסיבות העיקריות להתפשטות המגפה בחברה הערבית היא אופי היישובים הערביים. "אנחנו גרים בצפיפות מאוד גדולה, עם משפחות שמונות מאות אנשים שגרים בסמיכות", אמר. "אנחנו אוהבים להתנשק ולהתחבק והולכים לחתונות למרות כל ההנחיות", הוסיף ד"ר זאהי.
סיבה נוספת לעלייה בתחלואה, לדבריו, היא ש"החתונות מתקיימות עם הרבה אנשים. המספרים מטורפים. שבעה לילות של חגיגות. יש הרבה אירועים ובכל אירוע יש הרבה משתתפים. אנשים מגיעים לחתונה ולא שומרים על ההנחיות".
ד"ר זאהי הוסיף כי "מבחינת החיסונים, בחברה הערבית תמיד הייתה פחות היענות והרבה אמונה בקונספירציות. בתור רופא משפחה אני מנסה להסביר להם. הם שומעים את ההסברים למה זה חשוב ושזה עבר את כל ההנחיות ואת כל הכללים ושזה חיסון בטוח, אבל מספיק שהם יראו משהו נגד החיסונים בפייסבוק והם מתחילים לצטט את זה. הם חשופים גם למידע ממדינות ערב - ששם אין חיסונים ושם רצות קונספירציות שלפיהן רוצים לחסל את ערביי ישראל".
2 צפייה בגלריה
חיסון של פייזר
חיסון של פייזר
חיסון נגד קורונה
(צילום: רויטרס)
רוב היישובים האדומים בישראל, כאמור, הם ערביים - ובהם כפר מנדא, שבלי - אום אל גנם, חורה, בית ג'ן, אבטין, כסייפה, מג'דל כרום, לקיה, דיר אל אסד, תל שבע, כפר קאסם, קלנסוואה, מסעדה, טייבה, איכסל, ירכא, דבוריה, רהט, ג'לגו'ליה, פרדיס, טירה, כפר קרע, זרזיר, עראבה, דיר חנא, בסמת טבעון, ערערה, שגב שלום ושפרעם.
פרופ' בשארה בשאראת, יו"ר החברה לקידום בריאות האוכלוסייה הערבית ומנהל מכלולי הרפואה במגן ישראל, אמר כי "רוב היישובים שמוגדרים אדומים הם יישובי החברה הערבית. החולים הקשים מהווים 41% מהחברה הערבית והתחלואה בחברה הערבית שלשום עמדה על 84% אחוז מכלל התחלואה החדשה. הסיבות לכך הן שהתחלנו את המגפה יותר מאוחר. בחודש הראשון של הגל הרביעי האוכלוסייה הערבית הייתה עם מספרים נמוכים מאוד. בחברה הערבית למדו במהלך החגים. רוב התחלואה בחברה הערבית, בין 60-70%, זו תחלואה מגילים 3-19 - שזו תחלואת בית ספר".
"בנוסף", אומר פרופ' בשאראת, "בשבועיים האחרונים נעשו פחות בדיקות בחברה היהודית ויותר בחברה הערבית ולכן ונמצאו מאומתים. הסיבה הכי חשובה היא 'קדחת החתונות'. זו תקופת החתונות באוכלוסייה הערבית. יש הרבה חתונות ואין אכיפה של התו הירוק ברחוב הערבי. חתונות הן מדגרות הדבקה. הודעתי בפייסבוק שאני לא משתתף באף חתונה".
"שמעתי את ראש הממשלה אומר שלסגור חתונה במודיעין לא יעזור לשפר את הבריאות באום אל-פחם", המשיך פרופ' בשאראת. "הוא צודק, אבל צמצום חתונות בחברה הערבית ואכיפת התו הירוק כן יוכלו לעזור ליישובים ערביים". הוא הוסיף כי "בשבוע האחרון יש התעוררות בחברה הערבית בנוגע להחסנות בעקבות העלייה בתחלואה וההסברה, למעט מזרח ירושלים והאוכלוסייה הבדואית בנגב - שם ההיענות לחיסון עדיין מאוד נמוכה". הוא הדגיש כי "בגליל יש עלייה בהתחסנות ואתמול עברנו את מיליון המתחסנים בחברה הערבית".
פורסם לראשונה: 23:04, 30.09.21