1 צפייה בגלריה
גילת בנט
גילת בנט
גילת בנט. "בלי איומים ועונשים"
רעיית ראש הממשלה גילת בנט ורעייתו של שר החוץ ליהיא לפיד השתתפו היום (ג') באירוע שהתקיים במשכן הכנסת לציון יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים. "אני פה כי אני אשת ראש הממשלה. זו הסיבה לכך שקיבלתי את הכבוד לדבר כאן, והעובדה הזו גורמת לי קצת לרעוד, ומאוד להתרגש", אמרה בנט.
היא ציינה כי במקצועה היא מדריכת הורים, והדגישה את פעילותם של ארגונים העוסקים במניעת אלימות נגד נשים ומציעים סיוע, טיפול והדרכה לזיהוי סימנים אצל אישה הנמצאת במערכת יחסים פוגענית. היא הגדירה את פעילותם "הצלת חיים ממש".
לאחר מכן הוסיפה: "בן הזוג האלים של עוד 15 שנים, הוא היום ילד שגדל בבית כלשהו. בת הזוג שתהיה במערכת יחסים פוגענית בעוד 10 או 20 שנים, גדלה היום באיזשהו בית. למי שנמצא שם בבית יש השפעה מכרעת. המשפחה היא המקום שבו ילד לומד על עצמו הכל. הדברים לא קורים פתאום כשהם בני 24 והם כבר בני או בנות זוג של מישהו או מישהי.
"הילדים צופים בזוגיות בינינו, באיך אנחנו מדברים זה לזה, באיך אנחנו מדברים אל השכנה, אל המורה, אל הקופאית בסופר. כשהם יהיו בזוגיות, הם יישמו בדיוק את מה שהם ראו"
"הילדים צופים בנו, ההורים - בזוגיות בינינו, באיך אנחנו מדברים זה לזה, באיך אנחנו מדברים אל השכנה, אל המורה, אל הקופאית בסופר. שם הם לומדים איך בני אדם אמורים להתייחס זה לזה. וכשהם יהיו בזוגיות, הם יישמו בדיוק את מה שהם ראו".
היא ביקשה מהנוכחים לחשוב על שיטות הענישה שהם מיישמים כלפי הילדים בבית: "רבים מאיתנו פחדנו מההורים שלנו ופחדנו מהעונש שיגיע. המסר הוא שבמערכת יחסים קרובה ומשפחתית - מותר לי להכאיב לך כדי ללמד אותך משהו. זהו מסר בעייתי, שלפיו אני, ההורה, החזק ממך, יכול להשתמש בכוח שבידי, כדי לגרום לך לעשות משהו שאתה לא רוצה לעשות על ידי זה שאני אכאיב לך. גם אם אין שם כאב פיזי, לא פעם יש שם השפלה.
"אנחנו, כהורים, צריכים לקבל כלים כדי ללמוד איך אפשר להביא לשיתוף פעולה בכבוד, בלי איומים ועונשים. איך לעזור לילד שלנו להתמודד עם כעס ותסכול ולגדל חוסן נפשי, כך שגם אם הוא יהיה מתוסכל מול המורה או בת הזוג שלו – הוא יידע להתמודד. יש לנו תפקיד - להכין את הילדים שלנו למימוש משימת החיים שלהם כבן או בת זוג".
על פי נתונים שפורסמו כאן, אף שטיפול בגברים אלימים מצמצם את שיעור העבירות החוזרות, רק 24 גברים פנו השנה לקו המיוחד של משרד הרווחה. מומחים ששוחחו עם ynet הצביעו על שיח שלא מאפשר לגבר לזהות את עצמו כפוגע ולפנות לעזרה. תיקון חדש לחוק אמור לחייב לפחות את חלק מהפוגעים לעבור טיפול.