בני זוג ישראלים מחדרה שהביאו לעולם תינוק בהליך פונדקאות תקועים כבר חודשיים בגיאורגיה מכיוון שאינם יכולים לחזור לארץ עם התינוק. הסיבה: האם הפונדקאית, פליטת מלחמה אוקראינית שהוברחה לגיאורגיה לצורך הלידה, חזרה לארצה - והרשויות בגיאורגיה לא מוכנות להנפיק לתינוק תעודת לידה מאחר שנולד לפליטה.
1 צפייה בגלריה
שרית ואלכס היימן עם התינוק ריין
שרית ואלכס היימן עם התינוק ריין
"ההוצאות גבוהות ומקשות מאוד". שרית ואלכס היימן עם התינוק ריין
התינוק, ריין, נולד ב-18 במאי לשרית ואלכס היימן בהליך פונדקאות דרך חברת SURMOM. הפונדקאית היא אישה אוקראינית שבגלל המלחמה הועברה לגיאורגיה יחד עם שני ילדיה ואחותה במבצע נועז.
לאחרונה, כאמור, הפונדקאית חזרה עם משפחתה לאוקראינה - בזמן שמשרד הפנים הגיאורגי לא מוכן כאמור להנפיק לתינוק תעודת לידה. ללא תעודת לידה, אין אפשרות להוציא לתינוק דרכון ולחזור לארץ. משרד הפנים המקומי העביר את הנושא להכרעת בית המשפט בטביליסי, שאמור למנות עובדת סוציאלית שתבדוק אם הישראלים ראויים להיות הורים. ההמתנה לכך עלולה להימשך שלושה-ארבעה חודשים, ובני הזוג פנו לשגרירות ישראל במדינה - שם הודיעו להם שלא יוכלו להתערב בהליך המשפטי. עם זאת, הקונסולית ייעצה להם לבקשה מעורך דינם לפנות לבית המשפט בבקשה להאיץ את הטיפול במקרה.
בינתיים, האבא אלכס נאלץ לחזור הביתה לעבודה בישראל, ושרית נמצאת עם התינוק לבדה. "מה שהיה אמור להיות חגיגה של הודיה ואהבה הפך למסע מפרך, מתיש וחסר וודאות", אמרה. "מזה כמה חודשים שאני לא בארץ. זה התחיל ממסע בריחה של הפונדקאית המדהימה שלנו מהמלחמה באוקראינה לגיאורגיה. זה לכשלעצמו היה מבצע מטורף, שלאחריו רק חיכינו שיוולד התינוק שלנו. והנה גם לאחר שנולד, אנחנו לא יכולים לעזוב את גיאורגיה. למה? כי המערכת לא יודעת איך לרשום ילד שנולד לפליטה. פנינו למשרד החוץ ולקונסוליה אך איש לא רוצה לסייע לנו. סוכנות הפונדקאות שבאמצעותה נסענו, 'סורמום', עושה הכול כדי לסייע לנו - אך נראה שהכדור בידי משרד החוץ".
לדברי אלכס היימן, "לאור התמשכות השהות בגיאורגיה היינו חייבים להחליט שאחד מאיתנו ישוב ארצה כדי לעבוד. ההוצאות גבוהות מאד והשהות הבלתי מתוכננת הזו מקשה עלינו מאוד. אני מתגעגע ומתפלל שאשתי ובני יצליחו לצאת מגיאורגיה ולהתחיל חיים בישראל. אני קורא לעזרה מכל מי ששומע - השיבו את ריין ושרית הביתה".
ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "משרד החוץ ושגרירות ישראל בגיאורגיה פועלים לסייע לכלל הישראלים המבצעים הליכי פונדקאות במדינה. גם במקרה זה נעשו הליכים שגרתיים שבאחריות משרד החוץ . יחד עם זאת, מדובר באירוע רגיש ואנו מודעים למצב שאליו נקלעה המשפחה בעקבות המלחמה באוקראינה.
"ישנן משמעויות משפטיות ומעשיות ללידה בגיאורגיה של פונדקאית ממוצא אוקראיני, בעקבות הליך פונדקאות שנערך בהתאם לדין באוקראינה. בהתאם הגיאורגים מחייבים הליך משפטי נפרד ובדיקות גנטיות נוספות במטרה להנפיק תעודת לידה לילד. הפרוצדורה מתקיימת בבית דין גיאורגי ואנו מנועים מהתערבות בהליך המשפטי לצערנו, ומקווים כי ההליך יסתיים במהרה. משרד החוץ ושגרירות ישראל בגיאורגיה ימשיכו להעניק שירות קונסולרי ולסייע לכל אזרח ישראלי שיידרש לכך, בכפוף לאפשרויות הקיימות ולדין במקום".