ממשלת יוון הודתה היום (ה') כי המדינה נכשלה בשיפור מערך הרכבות שלה, אחרי ההתנגשות החזיתית בין שתי רכבות. מניין ההרוגים באסון עלה הערב ל-57 בני אדם, ועוד עשרות פצועים מאושפזים בבתי החולים. אתמול התאבלה יוון על ההרוגים בתאונת הרכבות הקשה בתולדותיה, והיום האבל הפך לכעס על הממשלה באתונה ועל חברת הרכבות המקומית. "הכאב הפך לכעס על מותם של עשרות אנשים", מסר איגוד עובדי הרכבת ביוון - שקיים היום שביתת מחאה.

13 צפייה בגלריה
יוון זירת התנגשות ה רכבות
יוון זירת התנגשות ה רכבות
מפגין באתונה, והריסות בזירת התאונה הקטלנית
(צילום: AFP)
התאונה הייתה בשלישי בערב, מעט לפני חצות, בקרבת העיר לריסה בצפון יוון. רכבת נוסעים שהגיחה ממנהרה התנגשה ברכבת משא שנעה על אותה מסילה, ונסעה בכיוון ההפוך. ברכבת הנוסעים, שנסעה מאתונה לעיר סלוניקי, היו יותר מ-300 נוסעים ועוד עשרה אנשי צוות. רבים מההרוגים היו סטודנטים שחזרו ללימודים מחופשה, והתרכזו בשני הקרונות הראשונים של הרכבת.
ברכבת המשא, שנסעה מסלוניקי ללריסה, היו עשרה אנשי צוות. שלושה קרונות ברכבת הנוסעים ירדו מהפסים. אחד מהם, שבו היה המזנון של הרכבת, עלה באש וקורבנות רבים נלכדו בתוכו.
13 צפייה בגלריה
יוון זירת התנגשות ה רכבות
יוון זירת התנגשות ה רכבות
ממשיכים לחפש ניצולים בשטח. "הזמן לא לטובתנו"
(צילום: EPA)
13 צפייה בגלריה
יוון זירת התנגשות ה רכבות
יוון זירת התנגשות ה רכבות
(צילום: רויטרס)
בראשית חקירת האסון קבעו גורמים רשמיים כי התאונה הקטלנית נגרמה כתוצאה מטעות אנוש. ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס, שביקר אתמול בזירת התאונה, אמר כי "הכול מראה שהדרמה הזאת הייתה, לצערנו, תוצאה של טעות אנוש טראגית". הוא הכריז על שלושה ימי אבל.
אתמול בצהריים הודיעה יוון כי מנהל תחנת הרכבת בלריסה, שהיה במשמרת בזמן התאונה, נעצר. הרשויות ביוון מסרו היום כי המנהל בן ה-59 הודה שפעל ברשלנות, ולקח אחריות – אם כי לא מלאה – על האסון. עורך דינו מסר כי הוא "שבור" מהאירוע, ורמז כי הוא לא האשם היחיד בטרגדיה.
13 צפייה בגלריה
עצרת לזכר קורבנות תאונת ה רכבות ב יוון ליד העיר לריסה הפגנה
עצרת לזכר קורבנות תאונת ה רכבות ב יוון ליד העיר לריסה הפגנה
בעצרת לזכר הקורבנות בלריסה
(צילום: AFP)
למרות לקיחת האחריות של מנהל התחנה, ביוון יש רבים שטוענים שהאסון היה ידוע מראש - לאור הליקויים במערך הרכבות. ניקוס סאבה, סטודנט לרפואה מקפריסין, אמר ל-AFP שהאסון בפרברי לריסה היה רק עניין של זמן. "רשת הרכבות נראתה בעייתית, עם צוות שחוק שלא מרוויח מספיק כסף", הוא אמר. עובדי הענף מספרים כי כבר שנים ידוע על ליקויי בטיחות בקו אתונה-סלוניקי.
למרות התראות שהיו בעבר, מערכות הבטיחות בקו עדיין לא אוטומטיות לחלוטין. ניקוס צורידיס, שבעבר הכשיר נהגי קטר ביוון, ציין כי למרות שמנהל התחנה "עשה טעות - והודה בה" יש מקום להאשים גם את מנגוני הבטיחות שלא תפקדו כראוי. דובר ממשלת יוון אמר אתמול ששתי הרכבות נסעו זו לעבר זו במהירות גבוהה, ועברו "קילומטרים רבים" באותה מסילה לפני שהתנגשו.
13 צפייה בגלריה
יוון הפגנות אחרי אסון ה רכבות
יוון הפגנות אחרי אסון ה רכבות
מפגינים באתונה אחרי האסון
(צילום: AFP)
13 צפייה בגלריה
הפגנה ב אתונה אחרי תאונת ה רכבות ב יוון
הפגנה ב אתונה אחרי תאונת ה רכבות ב יוון
(צילום: רויטרס)
לפני חמש שנים חברת הרכבות הממשלתית של יוון, Trainose, הופרטה ונמכרה לחברה מאיטליה. כיום נקראת חברת הרכבות שפועלת ביוון בשם Hellenic Train. במסגרת העסקה בין יוון לחברה האיטלקית סוכם כי בשנים הקרובות יושקע סכום של מאות מיליוני אירו בשיפור התשתיות במערך הרכבות - וסוכם כי שיפור התשתיות יהיה באחריות חברה ממשלתית יוונית.

כעס בבית החולים: "רוצחים! אצא מפה עם ארון"

שר התחבורה של יוון, קוסטאס קרמנאליס, התפטר אתמול על רקע הטענות שבמשך שנים המדינה התרשלה ולא הגיבה כראוי לאזהרות על ליקויי הבטיחות. המחליף שלו, גיורגוס גרפטריטיס, התנצל היום בפני משפחות הקורבנות ואמר: "אני מביט לאנשים ישר בעיניים, ומבטיח שתהיה חקירה - ושממצאיה יוצגו במלואם לאזרחי יוון". ממשלת יוון הודתה ב"עיכובים כרוניים" ביישום פרויקטים במערך הרכבות. דובר הממשלה מסר כי בחקירת התאונה ייבחנו "העיכובים הכרוניים בביצוע עבודות הרכבת, עיכובים שנגרמו כתוצאה מתחלואי המגזר הציבורי ועשרות שנים של כישלון".
באתונה ובלריסה התקיימו הפגנות נגד הממשלה וחברת הרכבות Hellenic Train. באתונה השתמשה המשטרה בגז מדמיע כדי לפזר את ההפגנה מחוץ למשרדי חברת הרכבות, שבמהלכה הושלכו אבנים לעבר הבניין. היום אמורות להתקיים הפגנות נוספות. איגוד עובדי ענף הרכבות ערך היום שביתת מחאה בגלל הטענות לרשלנות של הממשלה.
13 צפייה בגלריה
עומדים בתור לתרום דם לפצועים ב תאונת ה רכבות ב יוון אתונה
עומדים בתור לתרום דם לפצועים ב תאונת ה רכבות ב יוון אתונה
תורמים דם לפצועים בתאונה
(צילום: AFP)
דוברת שירותי הכיבוי אמרה כי צוותי ההצלה ערכו במהלך הלילה חיפושים נוספים בהריסות, אך הסיכויים למצוא ניצולים הולכים ופוחתים. "הזמן לא לטובתנו", היא אמרה. בנוסף להרוגים ולפצועים, נוסעים נוספים מוגדרים נעדרים. לבית החולים בלריסה, לשם הובהלו נפגעים רבים, הגיעה אתמול אישה בשם קטרינה. היא חיפשה את אחיה הנעדר, שהיה ברכבת הנוסעים ולא יצר עמה קשר. "רוצחים! רוצחים! אני אצא מפה מחר עם ארון!", צעקה בשערי בית החולים.
לטרגדיה צפויה להיות השפעה על הבחירות שיהיו השנה, שבהן ינסה ראש הממשלה מיצוטאקיס להיבחר לכהונה נוספת. לפי ההערכות מיצוטאקיס יכריז כי הבחירות ייערכו בחודש אפריל.