2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
לפיד וזועבי
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן)
שר החוץ ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד שוחח הערב (חמישי) עם חברת הכנסת ג'ידא רינאווי זועבי ממרצ, בעקבות החלטתה הדרמטית לפרוש מהקואליציה, ומסר לאחר מכן כי ייפגש עמה ביום ראשן הקרוב. בהודעה מטעמו נאמר כי המטרה היא "למצוא פתרון חיובי למצב".
על רקע ההערכות בקואליציה שרינאווי זועבי לא תיתן את קולה להפלת הממשלה - שכעת הפכה למעשה לממשלת מיעוט עם 59 קולות בלבד - מוקדם יותר הערב התראיינה רינאווי זועבי לערוץ 12 ולא הבהירה אם תתמוך בהקדמת הבחירות. לדבריה, בהצבעה על פיזור הכנסת שתעלה האופוזיציה, ככל הנראה ביום רביעי הבא, היא תצביע על פי "צו מצפונה" - ולא שללה אפשרות שתתמוך בקואליציה מבחוץ.

שיחת הטלפון הערב בין רינאווי זועבי ללפיד נערכה אחרי שבשעות הראשונות לאחר הודעתה המפתיעה בצהריים לא ענתה חברת הכנסת לאף אחד מעמיתיה, גם לא ליו"ר מפלגתה ניצן הורוביץ, שאף נסע ללא תיאום עמה לביתה שבנצרת בזמן שלא הייתה שם. עוד לפני שיחת הטלפון הערב, גורמים פוליטיים אמרו שבין רינאווי זועבי ללפיד מתנהל קשר מסוים בשעות האחרונות, וכי הוא לקח את הנושא לטיפולו. בקואליציה אמרו כאמור כי הם לא מאמינים שהיא תפיל את הממשלה. "היא לא תיתן פרס לבן גביר וסמוטריץ'", אמר גורם בקואליציה.
לא ברור אם רינאווי זועבי שוחחה בינתיים גם עם הורוביץ, שמסר מוקדם יותר הערב: "הקואליציה שלנו חשובה ואנחנו פועלים כדי לשמור עליה". לדבריו, "פירוק הקואליציה יהיה פרס לנתניהו ובן גביר, ונזק גדול לחברה כולה - יהודים ערבים. מרצ ואני מחויבים לכל מאמץ כדי לייצב את הממשלה ולהבטיח את המשך קיומה. את המחלוקות בממשלה נפתור בתוך הבית".
2 צפייה בגלריה
מכתב ההפרישה של ג'ידא רינאוי זועבי
מכתב ההפרישה של ג'ידא רינאוי זועבי
מכתב ההפרישה של ג'ידא רינאווי זועבי
במקביל לדרמה הפוליטית, בתל אביב נערכה הערב מסיבת יום הולדת לחברת הכנסת אפרת רייטן (העבודה) בהשתתפות חברים רבים מהקואליציה. בשולחנות הייתה אווירה מרוממת ותחושה שהקואליציה תצלח את המשבר. למסיבה הגיעו בין היתר שר האוצר אביגדור ליברמן, ח"כ יובל שטייניץ מהאופוזיציה וגם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט.
רינאווי זועבי הדהימה את המערכת הפוליטית כאשר פורסם מטעמה מכתב הממוען לבנט וללפיד - ובו הודיעה על הפרישה. בנט ולפיד קיבלו את ההודעה מהדיווחים מהתקשורת. במכתב ששלחה לבנט ולפיד כתבה כי "בחודשים האחרונים, ומתוך שיקולים צרים של פוליטיקה, ראשי הקואליציה העדיפו לשמר ולחזק את הצד הימני שבה. שוב ושוב ראשי הקואליציה העדיפו לנקוט בעמדות ניציות, נוקשות וימניות בסוגיות יסוד חשובות מאין כמותן לכלל החברה הערבית: אל-אקצא והר הבית, שייח ג'ראח, מפעל ההתנחלויות והכיבוש, הרס הבית והפקעת הקרקעות ביישובים הערביים בנגב, וכמובן חוק האזרחות".
"בנוסף", כתבה רינאווי זועבי, "נתקלתי באטימות מוחלטת כלפי הצרכים האמיתיים של היישובים הערביים בדגש על תחומי פיתוח הרשויות המקומיות, סוגיות הדיור, התעסוקה והחינוך". היא הלינה על התנהלות המשטרה בהר הבית בחודש הרמדאן וכתבה כי "המראות שהגיעו מהר הבית של שוטרים אלימים מול קהל של מתפללים והלווייתה של העיתונאית הפלסטינית שירין אבו עאקלה הביאו אותי למסקנה אישית ערכית אחת בלבד: לא עוד. אינני יכולה להמשיך ולתמוך בקיומה של קואליציה שמתנכלת בצורה מחפירה כלפי החברה שבאתי ממנה".
אחת ההערכות במערכת הפוליטית כעת היא שפרישתה של רינאווי זועבי מהקואליציה מגיעה על רקע העיכוב במינויה לתפקיד הקונסולית הכללית בשנגחאי שהובטח לה. גורמים מסוימים במרצ אמרו שסוגיית המינוי הייתה המרכזית מאחורי "הפיצוץ". בכירים בקואליציה טענו לאחר שיחה עם לפיד כי "הסיפור הזה הפיך ונובע מאכזבתה מהמינוי התקוע. הם יסדרו את זה ולפיד עומד מאחורי המינוי שלה ויש ביטחון בקואליציה שהיא לא תצביע בעד פיזור הכנסת".