פלסטינים ברצועת עזה מדווחים כי חאלד אל-בטש, ממנהיגי הג'יהאד האיסלאמי ברצועה, נתפס אתמול (יום שלישי) במהלך הפעילות של צה"ל בבית החולים שיפא ונמצא כעת בידי כוחות הביטחון. מדובר באחד המעצרים המשמעותיים ביותר מפרוץ המלחמה, ובתפיסת הגורם הבכיר ביותר בארגוני הטרור ברצועה מאז 7 באוקטובר.
3 צפייה בגלריה
חאלד אל בטש
חאלד אל בטש
"נעצר בשיפא". חאלד אל-בטש
(צילום: EPA)
מוקדם יותר מסר דובר צה"ל כי כ-90 מחבלים חוסלו במהלך הפעילות בשיפא, ויותר מ-300 חשודים תוחקרו בשטח. כ-160 מהעצורים נלקחו לישראל להמשך חקירה.
אל-בטש, בן 64, הוא אחד מחברי הלשכה המדינית של הג'יהאד האיסלאמי. הוא נחשב לסמל של ארגון הטרור, ובשל מאבקו ארוך השנים, הוא נכנס לבתי כלא במצרים, ישראל והרשות הפלסטינית. במסגרת תפקידו ייצג את הג'יהאד האיסלאמי באירועים רבים. אל-בטש נחשב מקורב לחמאס והיה ממתנגדי דרישת הזרוע הצבאית של הארגון לפרוש מהחמ"ל המשותף של הזרועות הצבאיות של הג'יהאד האיסלאמי וחמאס.
ב-2019, במהלך ביקור תנחומים בבית משפחתו של בהא אבו אל-עטא, מפקד החטיבה הצפונית בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי שחוסל על ידי ישראל, תועד אל-בטש יושב בסמוך למנהיג הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה.
3 צפייה בגלריה
מעצרים מהלילה בשיפא
מעצרים מהלילה בשיפא
המעצרים הליליים בשיפא
3 צפייה בגלריה
איסמאעיל הנייה הגיע לנחם את משפחתו של בהא אבו אל-עטא
איסמאעיל הנייה הגיע לנחם את משפחתו של בהא אבו אל-עטא
אל-בטש עם הנייה. נחשב מקורב להנהגת חמאס
אל-בטש נולד בג'באליה, גדל במשפחה שמרנית וחקלאית שנחשבת לאחת המשפחות הוותיקות ברצועת עזה. הוא החל את דרכו הפוליטית במהלך לימודיו האוניברסיטאיים במצרים, שם הצטרף לג'יהאד. שלטונות מצרים עצרו אותו בשנת 1986 על רקע פעילותו בארגון הטרור.
הוא עבר לתחומי הרשות הפלסטינית, ובשנת 1987 השתתף באינתיפאדה הראשונה ונכלא כמה פעמים בישראל. המשטרה הפלסטינית ושירותי המודיעין הפלסטיניים עצרו אותו חמש פעמים לאחר הקמת הרשות הפלסטינית ב-1994. ישראל הכניסה את שמו לרשימת אנשי הטרור הפלסטיני המיועדים לחיסול, ובכל המבצעים ברצועת עזה מופיע שמו כאחד היעדים להתנקשות.
אביו של אל-בטש היה מוכר כ"מפייס" שפותר סכסוכים בין אנשים. רבים מבני משפחתו של בכיר הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני נהרגו כ"לוחמים" של הארגון.
את חברותו ב"וועדת ההתנגדות להתנחלויות" וב"וועדת מזכירות הכוחות הלאומיים והאיסלאמיים" השיג במהלך השנים 2000-1997 וייצג את הג'יהאד בכל שיחות הפסקת האש שהתנהלו מול ישראל מאז. תפקידו האחרון הבולט בעזה היה אחראי על צעדות השיבה שהחלו ב-2018, במסגרתן נרשמו הפרות סדר סמוך לגדר המערכת בגבול עם ישראל.