משפטו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו: בבית המשפט המחוזי בירושלים הסתיימה הבוקר (יום ב') החקירה הנגדית של עד התביעה אבירם אלעד, שהיה ראש מחלקת החדשות ועורך ראשי באתר וואלה בזמן אירועי תיק 4000. נתניהו מואשם בסעיף שוחד על רקע יחסיו מול בעלי האתר דאז שאול אלוביץ' ואשתו איריס - שבמסגרתם ניתנו לכאורה הטבות רגולטוריות לקבוצת בזק שבבעלות בני הזוג בתמורה לסיקור אוהד. אחרי אלעד עלתה לדוכן עדת התביעה השלישית בתיק - ראש מחלקת החדשות לשעבר באתר, מיכל קליין.
מי שחקרה את אלעד הייתה הסנגורית של איריס אלוביץ', עו"ד מיכל רוזן-עוזר, שהתמקדה ביחסים בין השדרה הניהולית של האתר - בראשות המנכ"ל דאז אילן ישועה – לבין העורכים הבכירים אלעד וינון מגל. עו"ד רוזן-עוזר ביקשה להדגים התערבויות חוזרות ונשנות בתוכן האתר מצד ישועה ועוזריו בכל מיני נושאים שאינם קשורים לנתניהו.
5 צפייה בגלריה
אבירם אלעד נותן עדות
אבירם אלעד נותן עדות
אבירם אלעד, היום בבית המשפט
(צילום: אלכס קולומויסקי )

בנוסף נשאל אלעד על פרסום ההקלטה מינואר 2018 שבה נשמעה שרה נתניהו צועקת על יועץ התקשורת שעיה סגל – אירוע שהתרחש זמן מה אחרי התפוצצות הפרשה, ואחרי סיום היחסים השוחדיים-לכאורה בין בני הזוג אלוביץ' לבין נתניהו. אלעד ציין בעדות שעצם פרסום ההקלטה הראה על סיום הצנזורה בוואלה לגבי ידיעות העוסקות במשפחת נתניהו, ולכן הפרסום "היה מתוק".
עו"ד מיכל רוזן-עוזר: זו הייתה החלטה שלך לפרסם? אלעד: "כן". עו"ד רוזן-עוזר: ברור היה לך שהגברת נתניהו תיפגע מפרסום הקלטת. אלעד: "לא מדובר בשיחה פרטית. מדובר בשיחה שלה עם יועץ תקשורת. חשבתי שיש ערך לפרסומה. אני מניח שהיא לא חשבה שתפורסם". עו"ד רוזן-עוזר: היה עניין משפיל בקלטת? אלעד: "למי? למי שהיא צעקה עליו?". עו"ד רוזן-עוזר: אמרת לחוקרים ש'שומעים שם את הטירוף'. בוודאי חשבת שזה משפיל עבורה. אלעד: "בוודאי, פרסום שהיא לא תרווה ממנו נחת".
עו"ד רוזן-עוזר: הייתה לך דילמה לפרסם? אלעד: "הייתה מערכת שיקולים. הקלטת הגיעה לידינו ועשינו בדיקה שהיא אמינה. עלתה שאלה לעניין לציבור בפרסומה - רכילות זולה או עניין חדשותי. דנו בכך. באותה תקופה היו תביעות של עובדות נגד שרה שתיארו התנהגות דומה בקלטת. לאורך השנים ההתנהגות הזו הוכחשה נמרצות על ידי הגברת נתניהו. ראינו בסרטון עדות... וגם כאן חשבנו שיש חשיבות בפרסום שיחה החריגה הזו". עו"ד רוזן-עוזר: אמרת בחקירה שהיה לך מתוק לפרסם את זה. אלעד: "בוודאי. אחרי צנזורה, פתאום כשבאנו לקלטת הזו, היה שינוי דרמטי לעומת התקופה הקודמת, כי בחיים לפני לא היינו יכולים לפרסם את זה. לכן בהחלט זה היה מתוק".
5 צפייה בגלריה
אילן ישועה בבית המשפט המחוזי ירושלים
אילן ישועה בבית המשפט המחוזי ירושלים
אילן ישועה. "עיתונאות מול אינטרנטיות"
(צילום: עמית שאבי)
עו"ד רוזן-עוזר ציינה שישועה הקים קבוצת פורום "מערכת הנהלה", ויום אחד במהלך צוק איתן כתב בה ב-4:00 לפנות בוקר: "ראו הראשית שלנו מול ynet. צריכה להיות הפסקת אש נוספת. הידיעה של תיבון (הכתב אמיר תיבון, ג"מ) ילדותית, שטחית וחלקית, ונראית לא טוב".
עו"ד רוזן-עוזר: זו התערבות בתוכן? אלעד: "זו התערבות בנראות של הכתבה. אין בה התכתבות של עמדה, אלא איך זה מוצג, האם זה מספיק מובן לגולש, מפורטת. אלו הנחיות שעוסקת במהות הטכנית-אינטרנטית ולא נכנס לדיון האם חמאס נכנע או לא".
הסנגורית הציגה הודעה שכתב העורך הראשי דאז ינון מגל לישועה: "זה מה שקורה כשמתסכלים על האתר 'אינטרנטית' ולא עיתונאית".
אלעד הסביר הבוקר על הדוכן: "היה מתח בין העניין האינטרנטי לעניין העיתונאי. ישועה והמשנה שלו לא הסתכלו עיתונאית בכלל אלא מה מקליק יותר, על תחרות".
עו"ד רוזן-עוזר: חשבת שישועה בודק אתכם על כל אייטם? אלעד: "הוא בהחלט היה עירני לאתר. לא יודע לומר אם כל אייטם, אבל הוא בהחלט בודק". עו"ד רוזן-עוזר: "חשבת שזה מבטא חוסר אמון בסיסי שלו בכם? אלעד: "חשבתי שזה לא דבר שהיה צריך להתקיים. היה מתח ניהולי במעורבות אנשים נוספים. לא הרגשנו עם זה נוח".
5 צפייה בגלריה
2014. יאיר נתניהו ובת זוגו דאז, סנדרה
2014. יאיר נתניהו ובת זוגו דאז, סנדרה
2014. יאיר נתניהו ובת זוגו דאז, סנדרה
(צילום: איתמר אייכנר)
בדיון בבית המשפט דובר אף על ידיעה שעסקה בחברתו הלא יהודייה של יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה דאז. אלעד כותב לישועה שהאייטם יורד: "זה ייעלם לגמרי עוד רגע". ישועה: "מעריך מאוד".
זמן קצר אחר כתב לו ישועה שוב: "זה עלה עכשיו ב(ערוץ) יהדות???". אבירם השיב: "בודק".
בדיון היום הסביר אלעד: "הייתה פה הנחייה להעיף חד משמעית אייטם שקשור ליאיר נתניהו. אתם רואים את הבדלי השפה כלפינו (מצד ישועה, ג"מ)? האייטם לא היה בחדשות. הצעתי כבדיחה שאולי 'יעלה ביד 2'". עו"ד רוזן-עוזר: זה התרחש במקרים אחרים כהתנהלות של המערכת, לעשות מן "דווקא" כזה? אלעד: "כשהתבקשנו להוריד דברים על משפחת נתניהו ניסינו בכל הדרכים להילחם בזה".
לגבי פרסום ידיעה על סיוע שהעניקה שרה נתניהו לילדים חולי סרטן אמר אלעד: "אני זוכר שלפי מיטב השיקולים לא התכוונו לעלות את האייטם הזה בנקודת זמן, וזה נכפה עלינו".
עו"ד רוזן-עוזר: בחקירה אמרת שברגיל זה לא משהו שתעשו עליו אייטם. שזה לא עיתונאי בעיניך. האם מענין אותך עיתונאית לפרסם ששרה נתניהו מבקרת במעון לנשים מוכות? אלעד: "לא יודע מה להגיד. מה הקונטקסט? יש חשיבות למתי האייטם, מה קרה באותה תקופה עם שרה נתניהו".

"כל מה שקשור בנתניהו צריך לעבור דרך ישועה"

אחרי אלעד עלתה להעיד ראש המחלקת החדשות לשעבר מיכל קליין, שאותה תשאל סגן מנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, עו"ד אמיר טבנקין. בעדותה סיפרה שלמעט בנוגע למשפחת נתניהו – היה נדיר שתוכן או ידיעות הורדו מהאתר. "האירוע הראשון שאני זוכרת, היה כשהייתי רכזת כתבים או סגנית ראש מערכת לקראת בחירות 2013", אמרה. "העלנו בדסק ידיעה על דו"ח העוני ותגובות והייתה כותרת ראשית בסגנון 'נתניהו עיוור לעוני'. זמן קצר אחר כך ניגשו לראש הדסק ואמרו לו שזה צריך לרדת. לדעתי היה זה ינון מגל ואדם נוסף".
5 צפייה בגלריה
מיכל קליין
מיכל קליין
מיכל קליין מחוץ לבית המשפט. הודעות מניר חפץ
(צילום: גלעד מורג )
היא המשיכה: "מהר מאד אני מבינה מאילן שכל מה שקשור למשפחת נתניהו צריך לעבור את אישורו, ובמקביל אני מתחילה לקבל הודעות מניר חפץ (אז דובר משפחת נתניהו ועד תביעה בתיק, ג"מ) הודעות לתקשורת, בדרך כלל עם הרבה תמונות על אירועים של שרה נתניהו. חפץ לא מבקש ממני שום דבר. שולח החומר ושתי דקות אחר כך אני מקבלת אותן הודעות מאילן ישועה עם הנחיה ברורה מה לעשות עם החומר, לאן לעלות וכמה זמן. וזה הרגע שאני מבינה את המעורבות של אילן.
"אייטמים שיש בהם ביקורת על ראש הממשלה וסביבתו - אותם הייתי צריכה לאשר עם ישועה ובחלק מהפעמים הכותרת השתנתה. בחלק גדול מהמקרים אילן ביקש מאיתנו לשנות כותרת או לדרדר אותם מהכותרת הראשית.
"הייתי בוחרת את המלחמות שלי מול אילן. על אייטם חיובי על שרה לא התווכחתי, אבל אם אייטם חדשותי נפגע התווכחתי. חשבתי שזה פוגע באתר ובגולשים. לולא קיבלתי הנחיה ישירה מישועה לגבי האייטמים החיובים לא הייתי מפרסמת את רובם ולא הייתי ממקמת אותם במיקומים ששובצו. למשל ביקור של רעיית ראש הממשלה בכל מיני אירועים התקבל עם הנחתה ברורה היכן לשבץ ועם כמה זמן. 'לשים מתחת לראשית לשלוש שעות' או 'לא להוריד עד הערב'".
5 צפייה בגלריה
ניר חפץ בדיון תביעת חוק איסור לשון הרע נגד השר אמיר אוחנה
ניר חפץ בדיון תביעת חוק איסור לשון הרע נגד השר אמיר אוחנה
ניר חפץ. הודעות לעיתונות ותמונות - ישירות לעורכת
(צילום: מוטי קמחי)
לדבריה, ישועה לא תמיד הסביר את הדרישות: "לפעמים זרק אמירות כלליות כמו 'אנחנו צריכים את זה, אם תתישו אותי הם יסגרו את הברז'".
על תדירות הדרישות מסביבת נתניהו סיפרה: "ממה שזכור לי מדובר באירועים כמעט יום-יומיים. עיקר השיח שלי עם ישועה עסק בזה. זו הייתה תקופה לחוצה. פרסומים של דו"ח המבקר על צוק איתן ופרשת הצוללות שרצינו לסקר והיה מאוד קשה לסקר תחת הנחייתו של אילן. היו נושאים שהיה אפשר לדבר איתו על מיקומים, אבל בשאלה אם ממלאים את ההנחיה שלו לא היה מקום לשיקול דעת. לא יכלתי לומר 'אילן, היום זה לא יעלה', מלבד אירועים ספורים שבהם הצלחתי להעלים מעיניו איזה פוש".
עו"ד טבנקין: איך הסברת לדסק את ההנחיות? קליין: "לא היו לי הסברים לדסק ולא תיווכתי להם את המידע. היו הנחיות שהיינו צריכים להעביר לדסק". עו"ד טבנקין: היו תלונות מעיתונאים? קליין: "אני זוכרת חוסר שביעות רצון גדולה, בטח של הכתבים בשטח, מהסיטואציה באתר. חששנו ממצב של צנזורה עצמית ופגיעה בחופש העיתונות. לכן מעולם לא באתי לכתב ואמרתי לו 'אתה לא תכתוב על זה'. אמרתי 'ננסה לפרסם הכל, אם נצליח - אני לא יודעת'. אבל התחושה של הכתבים הייתה מאד קשה". עו"ד טבנקין: עד כמה, למיטב הבנתך, וואלה נהנתה מקדימות עיתונאית לכל מה שקשור לידיעות עיתונאיות שקשורות לנתניהו? קליין: "אלו לא היו יחסים הדוקים בין עיתונאים למקורות, שאתה מקבל סיפור בלעדי כי פירגנת. זו לא הייתה פרקטיקה עיתונאית. לא נהנינו מקדימות. לרוב היינו האחרונים בשרשרת, כי היה מאוד ברור בשלב מסוים כי כהנחתה זה יפורסם אצלנו בכל זאת". עו"ד טבנקין: מדוע נשארת במקום הזה כל כך הרבה זמן? קליין: "הייתי בתקופה זו בלחץ סביב הנחיותיו של אילן, לפעמים אף התביישתי; אבל אהבתי את המערכת. הרגשתי שיש לי אחריות על חבריי במערכת. חוויתי תחושה של מעין פלישה. לשיטתי, חופש העיתונות לא היה נתרם על-ידי זה שהייתי הולכת הביתה וגם הייתה לי משפחה לפרנס. אילן אמר לי שאם אני לא אשב שם - אז יישב מישהו אחר". עו"ד טבנקין: מתי הסתיימה המעורבות של ישועה מולך בכל הנוגע לסיקורו של נתניהו ובני משפחתו? קליין: "הוא קרא לי ולאבירם לחדר באמירה ש'אם אתה עדיין זוכרים איך עושים עיתונות - אתם יכולים'. וזהו, וכך עשינו. זה היה במקביל לפרסום תיק 2000".
לקליין הוצגו כמה מקרים שבהם מעורבות לכאורה של סביבת נתניהו בידיעות שעלו לאתר. אחת מהן, מ-2 במרץ 2016, עסקה בדרישה לפרסום פנייה ליועמ"ש בבקשה לחקור את התנהלות המשטרה בעניינו של אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה מני נפתלי. במקרה אחר ביקש ישועה פרסום תמונה של שרה נתניהו עם סגן נשיא ארה"ב דאז ג'ו ביידן, ואמר: "אל תשאלי למה".
מקרה נוסף התייחס לאירוע מ-24-23 במאי 2016, לקראת פרסום דו"ח מבקר המדינה על פרשת "ביביטורס". נטען שחפץ העביר לישועה ולאלוביץ' דרישות לפרסום תגובת נתניהו. קליין: "אילן שלח לי הודעה עם תגובה שיצאה מטעם ראש הממשלה לפרסום בחדשות 12, שלפיו מסתמן שהמשטרה תחדש את הבדיקה מפרשת ביביטורס. אנחנו לא פרסמנו, אז כתבתי לו: 'לא עשינו ידיעה מלכתחילה, אין לנו את המידע, ולכן לא תהיה תגובה'. התחיל יום שאני הולכת וחוזרת לאילן למשרד ומנהלים משא ומתן בנושא הכתבה. הוא רוצה את התגובה בכותרת עצמה - מה המבקר בדק ומה נתניהו אמר בתגובה. כל היום דנו באופן סיקור פרשת ביביטורס באתר כשברור לי שלי אין חופש בעניין הזה".