בישראל מבטיחים כי מצעד הדגלים לציון יום ירושלים יעבור ביום חמישי לפי התוואי המתוכנן ובכללו שער שכם, אולם במקביל נערכים במערכת הביטחון לכמה תרחישים של הפרות סדר וניסיון להוציא אל הפועל פיגועים וירי רקטות מרצועת עזה. "אלפי שוטרים ייתנו מענה לאירוע", אמר הבוקר (שלישי) סגן-ניצב אמיר בן קיקי, קצין אגף המבצעים במרחב קדם של מחוז ירושלים במשטרה, בריאיון לאולפן ynet.
בחמאס, ארגון הטרור שנמנע ממעורבות בעימות בשבוע שעבר בין ישראל לג'יהאד האיסלאמי במסגרת מבצע "מגן וחץ", לא מוציאים מכלל אפשרות תגובה למצעד המסורתי בבירת ישראל. אוסאמה חמדאן, נציג חמאס בלבנון, אמר בצהריים: "כל מעבר על קווים אדומים כלשהם, פירושו שלהתנגדות תהיה מילה והחלטה. אם הכיבוש חושב שעם התוקפנות שלו על עזה הוא סגר את הדלת למנוע עימות נוסף כדי להבטיח את צעדת הדגלים - אזי הוא טועה".
2 צפייה בגלריה
נציג חמאס בלבנון אוסאמה חמדאן
נציג חמאס בלבנון אוסאמה חמדאן
נציג חמאס בלבנון אוסאמה חמדאן
(צילום: AP)
חאזם קאסם, דובר חמאס, נשמע פחות מאיים בתגובה מעשית של ארגונו. לדבריו, "מה שמכונה מצעד הדגלים הציוני הוא אחד הכלים של מלחמת הדת שמנהלת הישות הציונית נגד זהות מסגד אל-אקצא המבורך והזהות הפלסטינית-ערבית של העיר הכבושה ירושלים. המתנחל הציוני הוא מצב חירום מוזר שאין לו מקום. העם הפלסטיני ימשיך במאבקו הלגיטימי על זהות ירושלים ואל-אקצא. הקרב על המקומות הקדושים של המוסלמים והנוצרים פתוח". בג'יהאד האיסלאמי אמרו היום: "ההתנגדות תהיה במצב של כוננות לצעדת הדגלים ולא תרשה שום תוקפנות".
הפלסטינים מעבירים ברשתות החברתיות קריאות לאוכלוסייה בגדה המערבית וכמובן לתושבי ירושלים להגיע למסגד אל-אקצא ולשהות בו בכל שעות היממה. במקביל מפיצים הפלסטינים דיווחים על קריאות של יהודים לעלות ביום ירושלים להר הבית, להשתתף בצעדת הדגלים ולעבור במהלכה ברובע המוסלמי.
2 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים נעצר בשער שכם
מצעד הדגלים נעצר בשער שכם
מצעד הדגלים בירושלים בשנה שעברה
(צילום: AFP)
במשטרת ירושלים נערכים כאמור לצעידה במסלול הקבוע, שהשתנה רק ב-2021 כשראש הממשלה בנימין נתניהו קבע אז כי הוא לא יעבור בשער שכם הנפיץ. "בזמן שאנחנו מדברים, מפקד המחוז ניצב דורון תורג'מן מאשר את התוכניות לאירוע", אמר סנ"צ בן קיקי. "ההיערכות שלנו כוללת מגוון רחב של תרחישים, כולל ירי תלול מסלול וכמובן ענייני דוחק ובטיחות".
הקצין אמר עוד: "הצעדה הזאת מתקיימת בכל שנה באותו מסלול, שום דבר לא משתנה למעט מה שקרה ב-2021 כשהמסלול השתנה. נעשה את המסלול הזה בדיוק כמו שהיה בכל השנים. הצעדה תעבור דרך רחובות מערב העיר ולתוך העיר העתיקה באותו תוואי שהיא עברה כל השנים. יחד עם זאת, אנחנו כמובן נאפשר מרקם חיים לכל התושבים, כולל למוסלמים שירצו להגיע להר הבית כדי להתפלל".

"אף ארגון טרור לא יכתיב לנו את סדר היום"

מפקד מחוז ירושלים ניצב תורג'מן אמר היום כי "אף ארגון טרור לא יכתיב לנו את סדר היום בנושא קיום אירועים לאומיים". גם מפקד המחוז ציין: "אנחנו נערכים לאופציה של ירי רקטי". לדברי תורג'מן, "עברנו בכל הזירות בעיר על מנת להכין את המחוז אל מול האתגרים הקיימים. ביצענו מעצרים של 15 חשודים, רובם ממזרח ירושלים, ו-37 הורחקו מהאזור".
מפקד המחוז אמר עוד: "יש מספר אתגרים ואיומים. האיום המרכזי הוא אירועי טרור, ולכן יוצבו יחידות מיוחדות בנקודות הזנקה בעיר. יש אירועים שלא ניתן למנוע, הרעיון הוא להגיב מהר כולל תוכניות חירום שהכנו. בהיבטי בטיחות יש מספר רב של נקודות בלימה שמטרתן לווסת את הקהל. אנחנו נערכים גם בהר הבית מהלילה עד לסיום הביקורים. התקופה הזו מבליטה במיוחד את הייחודיות של העיר וחופש הפולחן שמתקיים לכלל האוכלוסיות בעיר". 

ראש הממשלה נתניהו הבטיח אתמול בישיבת סיעת הליכוד כי מצעד הדגלים יעבור במתכונתו המלאה. "המסר במבצע האחרון הועבר לא רק בעזה, אלא ב-270 מעלות", אמר נתניהו. "כל מי שבא לפגוע בנו, כל מי שמתכנן לפגוע בנו, יבין עכשיו טוב יותר את משמעות המילים 'דמכם בראשכם'. אני אומר את זה גם לקראת יום ירושלים. מצעד הדגלים יתקיים במסלולו, כסדרו וכהלכתו".
בהתייחסו למבצע "מגן וחץ" שהסתיים במוצאי השבת האחרונה, אמר נתניהו כי הפעילות הצבאית הייתה "לשנות את מאזן ההרתעה מול הג'יהאד האיסלאמי", לאחר שבמבצע שומר החומות, לפני שנתיים בדיוק - שונה מאזן ההרתעה מול חמאס.
"משהו השתנה", טען נתניהו. "באנו לשנות את משוואת ההרתעה ולא בפעם הראשונה. השינוי המשמעותי ביותר במאזן ההרתעה התבצע בשומר חומות. מאז חמאס לא ירה אף רקטה לשטחנו. הם מורתעים. זה גרם לשינוי במשוואת ההרתעה ועובד כבר שנתיים".