2 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ לאחר הפגישה עם המתמחים
ניצן הורוביץ לאחר הפגישה עם המתמחים
ניצן הורוביץ לאחר הפגישה עם המתמחים
(צילום: טל שחר)
שר הבריאות ניצן הורוביץ הגיע הערב (יום א') במפתיע לפגישה שקיימו נציגי ארגון הרופאים המתמחים "מרשם" עם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש. לאורך השלב הנוכחי של מאבק המתמחים לקיצור המשמרות שלהם מ-26 שעות השר לא נפגש איתם פרונטלית, ובימים האחרונים הביעו נציגיהם אכזבה מכך.
בכניסה לפגישה אמר השר: "חשוב לי לראות אותם כבר היום, להקשיב ולהבין מה מפריע להם. אני מגיע להביע את הערכתי הגדולה למתמחות ולמתמחים. נמשיך לעבוד עם המתמחים בשיתוף פעולה ובקשר רציף. אני מחויב לקיצור ההתמחויות בכל בתי החולים ברחבי הארץ. אמרתי את זה מהיום הראשון שלי בתפקיד, ואני אשיג את היעד הזה. אנחנו כבר עכשיו מתחילים בצעד גדול ומשמעותי, וזו רק ההתחלה".
מ"מרשם" נמסר אחרי הפגישה: "התקיימה שיחה פתוחה עם השר וצוותו במטרה לשמוע ולהשמיע, אבל מו"מ לא היה כאן ולכן אין בשורה. אנחנו ממשיכים, בצער, עם מהלך ההתפטרות. הזמנו את השר לנהל איתנו שיחה פרקטית כדי להציע צעדים שיוכלו להביא לפתרון המשבר הקשה הזה. בצער רב נמשיך בתוכניתנו ונגיש השבוע את מכתבי ההתפטרות האישיים".
2 צפייה בגלריה
ריי ביטון לאחר הפגישה עם שר הבריאות
ריי ביטון לאחר הפגישה עם שר הבריאות
ד"ר ריי ביטון לאחר הפגישה עם שר הבריאות
(צילום: טל שחר)

אתמול צעדו כ-2,200 מפגינים מרחבת הסינמטק בתל אביב לביתו של השר הורוביץ. יו"ר "מרשם" ד"ר ריי ביטון אמרה עם ההגעה לביתו: "הגענו לקצה. אנחנו בסוף שנתיים בלתי נסבלות. הייתה לך אפשרות לעשות היסטוריה. פגישה רשמית לא הצלחנו להשיג ממך במשך שלושה חודשים. במקום זה היית פחדן והפקרת אותנו. יש לך הזדמנות לעשות צדק היסטורי. זו הפעם השנייה השבוע שאנחנו פה ליד הבית שלך וזו הפעם השנייה שאתה לא מכבד אותנו בנוכחותך".
בשבוע שעבר חתמה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי על מתווה מצומצם האמור להתחיל את הליך קיצור המשמרות של המתמחים, אולם נציגיהם טוענים שמדובר בשינוי לא מספק.
בשלב ראשון יוחל המתווה על כלל המחלקות בעשרה בתי חולים בפריפריה - למעט מחלקות כירורגיות. בבתי חולים אלה יופחת מספר שעות העבודה המקסימלי בתורנות מ-26 שעות ל-18. עוד נקבע במתווה שממוצע שעות העבודה בשבוע לא יעלה על 63. מתמחה שעליו חל המתווה יבצע לא יותר משש תורנויות בחודש (הסמכות להחרגה בעניין זה תעבור ממנהל המחלקה למנהל בית החולים). החל מינואר 2023 לא ניתן יהיה לחרוג כלל משש תורנויות בחודש.
השלב הראשון במתווה ייכנס לתוקף ב-31 במרץ. במחלקות טיפול נמרץ והרדמה ייכנס המתווה החדש לתוקף ב-31 במרץ 2023. במסגרת התוכנית יורחב קיצור התורנויות לכל בתי החולים בכל רחבי הארץ תוך ארבע שנים.
אתמול נמסר מלשכת הורוביץ כי "נציגי מרשם נפגשו עם שר הבריאות בלשכתו ביום 13.7. בנוסף, השתתפו נציגי מרשם במפגש זום שיזם שר הבריאות עם נציגי המתמחים ביום 26.9. זאת ועוד, לשכת השר וגורמי המקצוע במשרד הבריאות קיבלו הנחיה מהשר לשתף את נציגי המתמחים כולם, ובהם גם אנשי מרשם, בתהליך העבודה הנוגע לקיצור התורנויות. בהתאם, בשבועות האחרונים שוחחו נציגי מרשם עם לשכת שר הבריאות ועם גורמים שונים במשרד הבריאות מדי יום".