ביום הראשון לעדותו במשפט החוזר, העלה רומן זדורוב גרסה שלפיה שיקר למדובב בעת שהודה בפניו ברצח הנערה תאיר ראדה ב-2006. הוא נימק את השקר בכך שחשש מפני המדובב, המכונה ארתור, שלדבריו איים עליו. דברים אלה לא עלו במשפט הראשון או בחקירותיו, ולא הוזכרו גם בבקשה למשפט חוזר.
הדיון היום (שלישי) נפתח בהכרזת ראש צוות התביעה עו"ד ויאאם קבלאוי "אלו עדיי", ובכך תמה פרשת התביעה במשפט. העד הראשון מטעם ההגנה היה זדורוב עצמו. בשלב מוקדם יחסית בדיון, הכחיש, בתשובה לשאלת סנגורו עו"ד ירום הלוי, את רצח הנערה. "אני לא רצחתי את תאיר ואין לי שום קשר לרצח הזה".
2 צפייה בגלריה
רומן זדורוב בעדות בבית המשפט
רומן זדורוב בעדות בבית המשפט
זדורוב בבית המשפט, היום
(צילום: גיל נחושתן )
בהמשך נשאל על ההודאה שמסר באוזני המדובב, אחד מהפרטים שהביאו להרשעותיו בעבר. עו"ד הלוי טען לאורך כל המשפט כי כל הפרטים שמסר מרשו בהודאה ובשחזור נמסרו לו למעשה על ידי החוקרים. הפעם טען זדורוב כי ההודאה כולה הייתה כאמור שקר שנועד לרצות את המדובב, ארתור, שאיים עליו.
ההודאה נמסרה בשעת לילה מאוחרת, זמן קצר אחרי שזדורוב שב לתא המעצר מבדיקת הסתכלות לבית החולים. לטענתו, הוא קרס מבחינה פסיכולוגית. עם חזרתו לתא, החל המדובב ארתור ללחוץ עליו שיודה ויסגור עסקה עם המשטרה.
"הוא אומר לך 'אתה לא טיפש, אבל אתה יכול לקבל כוויות מאנשים שאתה לא סומך עליהם'", ציטט הסנגור מקלטות הדיבוב. "על מי מדובר?". זדורוב השיב: "עליו ועל הלהקה (הכנופיה) שלו. הכוונה ברוסית, יש פתגם שאתה מקבל כוויות. הכוונה לא לכוויות פיזיות, אבל הוא חושב שאני בוגד בו. זה איומים ישר בפנים. לא אני, אז מישהו יירה בך, כי אנחנו נפגשים בבית הסוהר. זה איום".
בשלב אחר בעדותו אמר זדורוב: "פחדתי שהוא יחנוק אותי בלילה, ישים לי כרית על הפנים כשאני ישן". זדורוב נשאל על משפטים רבים שאמר בהודאה בפני המדובב, וחזר וטען כי מדובר היה בשקרים שסיפר לארתור כדי לרצות אותו. כמו כן טען זדורוב כי לא כיוון את המדובב במהלך השחזור בתא המעצר, ולא הנחה אותו היכן לעמוד ובאיזו תנוחה.
2 צפייה בגלריה
אשר קולה
אשר קולה
השופט אשר קולה
(מתוך אתר הרשות השופטת)
במהלך הדיון היום נשמעה אמירה חשוב מאב בית הדין, השופט אשר קולה. הוא קבע כי לא ניתנה לזדורוב אפשרות להיפגש עם עורך דין במהלך הימים הראשונים של החקירה, למעט כמה פגישות למשך דקות ספורות, ושעורך הדין לא שלט בשפה הרוסית. אב בית הדין קולה ציין: "יש פה תיק כבד ואנחנו צריכים לוודא שחס וחלילה אין פה הודאת שווא".
הסנגור עו"ד הלוי אמר בתום יום הדיונים כי העובדה שהטענות על האיומים לא הועלו במשפט הראשון אינה משנה דבר. "כל המשפט הראשון זה פארסה ואני לא רוצה להגיד מילים יותר חריפות. רומן אמר גם בעדותו במשפט הראשון הרבה מאוד שטויות, לרעתו.
"תודה לאל יש לנו משפט חדש, המשפט החוזר. בוודאי שהוא מחדש במספר דברים. זה לא סוד שכל ההגנה מחדשת בהמון דברים. אני עושה את המקסימום מבחינתי כסנגור הנוכחי כדי שהפארסה הזו לא תשוב ואני מקווה שאני מצליח, לפחות עד היום".