"לא נשכח לעולם את הסיוע שזכינו לקבל ממדינת ישראל. אני יודע שחילצתם בחיים 19 אזרחים טורקים, הייתם מהראשונים להגיע - והאנשים שלכם עבדו בצורה מאוד מקצועית. אני רוצה להביע את ההערכה העמוקה שלי מקרב לב". כך אמר נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן לפני שר החוץ אלי כהן במהלך פגישתם בארמון באנקרה.
כהן הגיע לטורקיה לביקור הזדהות עם העם הטורקי בעקבות הרעש העוצמתי שהכה במדינה, במהלכו נועד עם שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו וביקר בבית חולים שדה שצה"ל הקים במוקד האסון, שם טופלו 480 פצועים - מתוכם גם אזרחים סורים. בית החולים יתקפל היום (רביעי) ואנשי הצוות שלו ישובו לארץ.
שיאו של הביקור נרשם בפגישתו של כהן עם הנשיא ארדואן, שנמשכה כ-50 דקות. בפגישה, שאפשר לראות בה מחווה אישית של ארדואן לישראל, הביע כהן תנחומים לעם הטורקי בשם הממשלה והעם בישראל. בנוסף, הבטיח השר כהן להמשיך לספק לטורקיה ולאזרחיה סיוע הומניטרי למען המשך חיזוק היחסים בין שתי המדינות. כהן אמר: "היחסים בין ישראל לטורקיה חשובים ליציבות המרחב. ידידים נמדדים גם בעת צרה ובשעה קשה זו, ישראל מושיטה יד ומביעה סולידריות עם טורקיה".
2 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן עם שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושולו ונשיא טורקיה ארדואן
שר החוץ אלי כהן עם שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושולו ונשיא טורקיה ארדואן
שר החוץ אלי כהן עם הנשיא ארדואן: "לא נשכח לעולם את הסיוע שקיבלנו מכם"
(צילום: לשכת נשיא טורקיה)
2 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן עם שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושולו
שר החוץ אלי כהן עם שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושולו
שרי החוץ אלי כהן ומבלוט צ'בושולו: "ההתנחלויות הלא חוקיות - צעדים שעלולים להזיק ליחסים בין המדינות"
(צילום: AP)
בפגישה בין השניים, העלה שר החוץ את נושא האזרחים הישראלים וגופות החיילים הנמצאים בידי ארגון הטרור חמאס. ארדואן מצידו, הבטיח לסייע בקידום הנושא. כהן העלה בנוסף את הדאגה בישראל מתוכנית הגרעין האיראנית ואת החשיבות לשמירה על היציבות האזורית. ארדואן דיבר על סוגיית הר הבית והצורך לשמור על הסטטוס-קוו שם, בייחוד לקראת חודש הרמאדן. כהן השיב כי ישראל מחויבת לשמירה על חופש הפולחן במקומות הקדושים.
כהן סיפר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי "אחד הדברים המרגשים בביקור שלי היה כשהגעתי לבקר בשגרירות ישראל. ראינו טורקים שהודו למדינת ישראל בחום. אזרחי ישראל יכולים להיות גאים על מה שמדינת ישראל עשתה במהלך שמונת הימים האחרונים". כהן הוסיף כי "היחסים הין המדינות ידעו עליות ותקופות מאתגרות. הפעילות של ישראל ללא ספק תחזק את הקשר האסטרטגי עם טורקיה, ותראה את הפנים היפות של ישראל לעולם".

בפגישה נוספת שקיים כהן עם שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו, דנו השניים על ההסלמה בזירה הפלסטינית. צ'בושולו אמר כי "שיתפנו את ישראל בציפייה שלנו לסיים את ההסלמה ולגבי הרחבת ההתנחלויות הלא חוקיות, אלו צעדים שעלולים להזיק ליחסים בין המדינות" לדבריו, "בזמן הרמאדן חיוני להגן על הסטטוס-קוו של מסגד אל אקצה. רוצים שלום ויציבות באיזור ונמשיך לנרמל היחסים שלנו עם ישראל".
צ'בושולו הודה בפגישה על ההתגייסות הישראלית, שהייתה אחת המדינות הראשונות ששלחו משלחת מהגדולות בעולם. השר ציין כי לא רק הממשלה שלחה סיוע, אלא גם החברה האזרחית, עיריות ואזרחים ששלחו כסף וציוד. שר החוץ כהן סיפר: "הבטחתי לידידי צ'בושולו שישראל תמשיך לסייע לטורקיה במאמצי החילוץ ונעניק סיוע הומניטרי ככל שנידרש, ישראל עומדת לצד טורקיה".
במהלך ביקורו, סייר כהן בבית החולים שדה שהקים צה"ל בעיר קהרמאנמרש, נפגש עם הצוות הישראלי שטיפל עד כה בכ-480 פצועים וחולים, וערך טקס הענקת ציוד הומניטרי מסוכנות הסיוע הלאומית של מדינת ישראל במשרד החוץ לרשויות החירום בטורקיה. השר כהן אמר כי "אזרחי ישראל יכולים להיות גאים בפעולה המהירה והיעילה של הצוותים הישראלים שבאו לכאן להציל חיים".