בג"ץ דחה הבוקר (יום ה') שתי עתירות נגד העסקה לשחרור החטופים, ללא דיון, בהיעדר עילה שיפוטית להתערבות. אמש נדחתה על הסף עתירה נוספת נגד העסקה, ובכך נדחו כל העתירות בנושא.
אחת העתירות שנדחו הבוקר הוגשה על ידי פורום בוחרים בחיים של המשפחות השכולות ונפגעי הטרור, ואליהו ליבמן, ראש מועצת קריית ארבע ואביו של אליקים ליבמן שנחטף על ידי חמאס. העתירה השנייה הוגשה על ידי עותרים שנפגעו בפיגועים, לצד תושבי השכונות בית אורות וכפר התימנים בירושלים, יחד עם סגן ראש העיר אריה קינג. העתירה שנדחתה אמש הוגשה על ידי ארגון "אלמגור".
2 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
הפגנת משפחות החטופים בתל אביב
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
הכותרת
או"ם-שמום: למה הארגונים הבינלאומיים נגדנו?
25:22
השופט אלכס שטיין כתב את פסק הדין, שאליו הצטרפו השופטים דוד מינץ ויחיאל כשר. שטיין התייחס לעתירה של פורום בוחרים בחיים וליבמן: "טענת העותרים בבג"ץ שמייחסת להחלטת הממשלה הפליה פסולה בין החטופים, אף היא דינה להידחות. על פניו, וכפי שמשתקף מפעילות הממשלה, ברי הוא כי הממשלה חותרת לשחרורם של כל החטופים וכי מי שמפריד ומפלה ביניהם הוא ארגון הטרור חמאס ועושי דברו, שניצבים מולה".
לגבי העתירה נגד שחרור המחבלים באזור ירושלים והסכנה הביטחונית הנשקפת מהם, כתב השופט כי "החלטה זו התקבלה על יסוד חוות דעת ביטחונית של המטה לביטחון לאומי, שגובשה לאחר שהתקבלו עמדות כל גורמי הביטחון. חזקה על הממשלה ועל זרועות הביטחון, עליהן היא מופקדת, שאלה הפעילו ויפעילו את שיקול דעתן באשר להיבטיו הביטחוניים של שחרור מחבלים שחלקם עשוי להגיע לסביבתה של ירושלים. נראה גם כי על הממשלה לא מוטלת חובה לגלות לציבור את פרטי היערכותה הביטחונית ולפרט את הצעדים בהם תנקוט על מנת להבטיח את שלום הציבור ולהגן על ביטחונו באזור ירושלים, או במקום אחר. חזקה על המשיבים כי ישקלו מתן הודעה מתאימה לנפגעי פעולות טרור, ככל שמדובר בשחרורו של מחבל שפגע בהם או בבני משפחתם".
עוד נכתב כי "טענות העותרים בשתי העתירות שלא הועלו ולא הוכרעו בעניין אלמגור, גם הן מבקשות מאיתנו, בסופו של יום, להתערב בשיקולי מלחמה ושלום ומדיניות חוץ המסורים להחלטת הממשלה. טענות העותרים באשר לטיפול הממשלה בענייני ביטחון ולניהול הלחימה ברצועת עזה, דינן להידחות לאור מה שפסקנו בעניין אלמגור ולנוכח האמור בפסקי הדין עליהם ביססנו את פסיקתנו.
"באשר לצורך בחנינה פורמלית מטעמו של נשיא המדינה או של מפקד האזור יהודה ושומרון - ראשית, נראה כי האמור לחוק הממשלה, לפיו פעלה הממשלה במקרה דנן, אינו מתנה את פעולתה בהשגת חנינה פורמלית; ושנית, חזקה על הממשלה כי זו עשתה, או תעשה במהרה, את כל התיאומים הדרושים ותדאג לצדם הפורמלי של כתבי חנינה, ככל שיידרשו, כפי שנעשה בשעתו ביחס למחבלים ששוחררו בתמורה לשחרורו של גלעד שליט", נכתב עוד.
2 צפייה בגלריה
אלכס שטיין שופט בית משפט העליון
אלכס שטיין שופט בית משפט העליון
השופט שטיין
(צילום: עמית שאבי)
שטיין הוסיף כי "אין יסוד לטענת העותרים שמייחסת להחלטת הממשלה חוסר סבירות קיצוני. זאת, לא רק נוכח האמור בחוק (ביטול עילת הסבירות) שתקפותו עומדת להכרעה לפנינו בהליך אחר. גם אילו היה בידינו להתערב בהחלטת הממשלה בגדרה של דוקטרינת הסבירות, לא ניתן היה לתארה כהחלטה ששום ממשלה סבירה לא הייתה מקבלת בנסיבות העניין. מדובר בהחלטה קשה, שנתקבלה בנסיבות חירום קשות מנשוא; וכפי שציינו בעניין אלמגור, 'הסמכות להעמיד כאב מול כאב וסבל מול סבל במקרים כגון זה שלפנינו מסורה לממשלת ישראל - לה, ולא לנו".
מפורום בוחרים בחיים נמסר: "אנו כואבים וזועקים על שחרורם הצפוי של המחבלים. ניסיון העבר מלמד כי התוצאה של עסקאות הכוללות שחרור מחבלים היא דם ושכול. אף אחד לא יוכל לטעון לניקיון כפיו כשחלילה המשוחררים של היום יהפכו לרוצחים של מחר. חייבים לעשות את הדברים אחרת כדי שהתוצאה הפעם תהיה שונה".