הנהלת בתי המשפט הודיעה על פקיעת ההכרזה על מצב חירום מיוחד בבתי המשפט ובתי הדין, ואם לא יחולו שינויים חריגים ברגע האחרון - גם משפט נתניהו יתחדש בשבוע הבא ביום שני.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו באחד הדיונים בבית המשפט. כרגע פטור מהתייצבות לדיונים
(צילום: אורן בן חקון)
מאז תחילת המלחמה היו בתי המשפט במתכונת חירום. תחילה התקיימו רק דיונים דחופים ועם הזמן נוספו עוד סוגי דיונים. יחד עם זאת, דיוני הוכחות - ליבת ההליכים המשפטיים - לא התקיימו. החל ממחר יסתיים המצב המיוחד, אך בבתי המשפט יתחשבו בעניינים מלחמתיים שונים - כמו חיילי מילואים שצריכים להופיע בדיונים בין אם הם עורכי דין או מעורבים בתיקים. התחשבות מיוחדת תהיה גם במשפחות שכולות ומשפחות חטופים.
התקנות שנקבעו בגלל המלחמה הביאו כאמור לדחיית דיוני ההוכחות - כולל בתיק הצוללות, בתיק ח"כ דוד ביטן ובמשפט נתניהו. ביום שני, לפי הודעת בתי המשפט, אמורים הדיונים במשפט נתניהו להתחדש לראשונה מאז סוף ספטמבר - עם עדות של חוקרי משטרה ושל הרשות לניירות ערך בתיק 4000 - תיק השוחד והפרת האמונים. ראש הממשלה נתניהו פטור מהתייצבות לדיונים הללו. הוא עשוי להידרש לעלות להעיד בעוד כמה חודשים, ואם המלחמה תימשך חודשים ארוכים - תצטרך לעלות השאלה כיצד זה יתבצע במהלך ניהולה.
בהודעת שר המשפטים יריב לוין נאמר כי בעקבות חתימתו על תקנות בדבר פעילות בתי המשפט, בתי הדין ולשכות ההוצאה לפועל, החל ב-1 בדצמבר תתרחב פעילות בתי המשפט ובתי הדין לעבודה ברחבי הארץ - ואלה ישובו לפעילות נרחבת ככל הניתן, בהתאם למצב הלחימה. למרות חידוש הפעילות, בתי משפט השלום בקרית שמונה, מסעדה ודימונה יישארו סגורים לקבלת קהל מטעמי ביטחון ואבטחה. גם בית משפט השלום (פלילי) בכפר סבא יישאר סגור, וכך גם בית המשפט לתעבורה ברחוב הס בפתח תקווה.
2 צפייה בגלריה
בית המשפט השלום והמחוזי בתל אביב
בית המשפט השלום והמחוזי בתל אביב
בתי המשפט יידרשו להתחשב במעורבים בדיונים
(צילום: נדב אבס)
בהתאם לתקנות כעת, עד סוף דצמבר, בבוא בית המשפט או בית הדין לעבודה לקבוע דיון בהליך או מועד להגשת מסמך, עליו לשקול את הנסיבות של כלל המעורבים בהליך ואת דחיפות ההליך, בשים לב למצב המיוחד בעורף. כמו כן, על בעלי דין ובאי כוח שמשתייכים לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות יחולו הסדרים מיוחדים שנקבעו בתקנה. במסגרת ההסדרים נקבע שלא ייספרו בעניינם ימי התקופה שנקבעה לעשיית דבר כלשהו שקשור למשפט, ולא יתקיימו בעניינם דיונים - אלא אם כל בעלי הדין הסכימו אחרת.
אל קבוצת האוכלוסייה המיוחדת בזו משתייכים בעל דין או בא כוח שמשרת במילואים מכוח צו 8; בעל דין או בא כוח שהוא חטוף או נעדר; או בן משפחה שלהם קרוב, בעל דין או בא כוח שהיישוב שבו התגורר התפנה כתוצאה מהכרזה על מצב מיוחד בעורף. עם קבוצת האוכלוסייה הזו נמנה גם בעל דין שהוא בן משפחה מקרבה ראשונה של אדם שנהרג בפעולות האיבה או בפעולות המלחמה. מנהל בתי המשפט הנחה גם לנהוג בהתחשבות בבעלי דין או באי כוח מאוכלוסיות אחרות - שלא נכללו בתקנות - כמו פצועי מלחמה ובני או בנות זוג של מגויסים למילואים.