המורדים החות'ים שתוקפים ספינות "עם קשר לישראל" בים האדום אומנו על-ידי משמרות המהפכה באקדמיה ימית איראנית מובחרת, שנקראת על שמו של המנהיג העליון עלי חמינאי. כך חשף אמש (רביעי) הטלגרף הבריטי, שדיווח כי כ-200 פעילים אומנו במוסד הימי, שנמצא על חופי הים הכספי. לפי הדיווח, מקורות איראניים אומרים שחמינאי עצמו "נטל תפקיד אישי" במצור שהחל בים האדום בנובמבר, ותמך במתן נשק וציוד נוסף לחות'ים.
1 צפייה בגלריה
הח'ותים על הספינה "גלקסי לידר" ליד חופי תימן
הח'ותים על הספינה "גלקסי לידר" ליד חופי תימן
החות'ים על ספינת "גלקסי לידר" שחטפו
(צילום: EPA/YAHYA ARHAB)
החות'ים, לפי הדיווח, אומנו במשך שישה חודשים בקורס שמכשיר שכירי חרב זרים שנמצאים תחת פיקודו של כוח קודס האיראני. בטלגרף צוין כי פרטי האימונים, שנאספו על-ידי מקורות מודיעיניים באיראן, מדגימים את מעורבותה הישירה של טהרן בהרחבת הסכסוך במזרח התיכון.
בימים האחרונים מתעמתים עם החות'ים בים כוחות בריטניים ואמריקניים, שמפילים כטב"מים שמשוגרים מתימן ומסכלים ניסיונות עוינים להשתלט על ספינות. במערב אף מתכננים פעולות תגמול שיפגעו בחות'ים על אדמת תימן, בעקבות הניסיונות שלהם לפגוע בחופש השיט והמסחר בים האדום. לפי הטלגרף, לפחות טיל חות'י אחד כוון ישירות לספינת קרב של הצי הבריטי שלשום לראשונה. "מספיק זה מספיק", אמר שר ההגנה הבריטי אחרי התקרית הזו. "זה לא יכול להימשך. לא נאפשר את זה". אתמול אף הודיעו החות'ים שתקפו "ספינה אמריקנית שסייעה לישראל".

האקדמיה הימית באיראן הוקמה ב-2013, ותוך ארבע שנים עברו אליה כל ההכשרות הימיות של משמרות המהפכה. הקורס הראשון של החות'ים - במדע וטכנולוגיה ימיים - הושק בינואר 2020, והם שוכנו בנפרד מסטודנטים אחרים. כמו כן, נכתב, נאסר עליהם ליצור איתם אינטראקציה כלשהי, כדי למנוע דליפות של מידע מודיעיני. בדיווח צוין כי גם האי פארור, אי קטן ולא מיושב באמצע המפרץ הפרסי שנשלט על-ידי משמרות המהפכה, משמש לאימון שכירי החרב של איראן.

מעל 20 טילים וכטב"מים במהלך הלילה

אוניות מלחמה של ארה"ב ובריטניה יירטו אתמול בלילה (בין שלישי לרביעי) יותר מ-20 טילים וכטב"מים ששיגרו המורדים החות'ים מתימן לים האדום. בריטניה מסרה כי מדובר במתקפה הגדולה ביותר של החות'ים, שבמהלך המלחמה בעזה תוקפים ספינות מסחריות כדי למנוע מהן לשוט לישראל.
בהודעת הצבא האמריקני נמסר כי שני טילי שיוט, טיל בליסטי ו-18 כטב"מים "מתאבדים" מתוצרת איראן יורטו בדרום הים האדום. בנוסף לאוניות המלחמה, ביירוטים לקחו חלק גם מטוסי הקרב של נושאת המטוסים האמריקנית דווייט אייזנהאואר. למרות היקף הירי לא דווח על נפגעים או נזק.
לפי ארה"ב מדובר במתקפה ה-26 של החות'ים בנתיבי שיט מסחריים בים האדום מאז 19 בנובמבר. בדצמבר הקימה ארה"ב כוח ימי בינלאומי שנועד להגן על כלי שיט בים האדום ממתקפות החות'ים. בהמשך דווח על "סדקים" בכוח הימי, ועל מדינות שחוששות מנקמה מחשש שיזוהו כתומכות ישראל.
פורסם לראשונה: 23:43, 10.01.24