11 שנים עבור מאז ועדת שמגר הגישה את המלצותיה בדבר השיקולים, העקרונות והתהליכים שנועדו להסדיר את דרכי הטיפול של המדינה בשחרור שבויים ונעדרים. דוח מבקר המדינה שפורסם היום (ג') חושף כי למרות הזמן הרב שחלף, מאז 2014 לא התקיים אף דיון או החלטה בנושא, וליקויים רבים נמצאו בפעילותו של מתאם השבויים והנעדרים והעסקתו.
המבקר מתניהו אנגלמן הגיש את הדוח, שחלקים גדולים ממנו נותרו חסויים, להוריו של סגן הדר גולדין, שגופתו מוחזקת בידי חמאס ברצועת עזה. "הנושא הזה חייב ללוות אותנו בחברה הישראלית ולהיות לנגד ראש הממשלה וכל מקבלי ההחלטות בכל עת", אמר אנגלמן.

הוועדה המליצה – הממשלה עדיין מתעלמת

ועדת שמגר, שבראשה עמד שופט העליון בדימוס מאיר שמגר ז"ל, הוקמה ב-2008 בזמן שגלעד שליט הוחזק בשבי חמאס ברצועת עזה. הוועדה הוקמה ברקע הדיון הציבורי אודות המחיר היקר ששילמה ישראל בעסקאות שבויים לאורך השנים, ופרסמה את מסקנותיה בינואר 2012, זמן קצר אחרי שחרור שליט.
מסקנות הוועדה השתרעו על פני 100 עמודים שסווגו "סודי ביותר", והדוח לא פורסם מעולם במלואו. עם זאת, פורסם שהמלצות הוועדה כללו בין השאר התייחסות למסגרת הארגונית לטיפול בנושא השבויים והנעדרים, לרבות הגורם הממשלתי שעוסק בנושא במישרין, וסמכויותיו וארגונו של צוות מיומן שיעסוק באופן שוטף.
3 צפייה בגלריה
אסתר חיות מאיר שמגר
אסתר חיות מאיר שמגר
שמגר. כבר יותר מעשור שלא התקיים דיון בהמלצות הוועדה
(צילום: אלעד גרשגורן)
המלצות הוועדה הוצגו בפני הקבינט המדיני-ביטחוני ביוני 2014, אך לפי המסמכים שמצא המבקר, מאז לא התקיים אף דיון בנושא בממשלה, בקבינט או בכל ועדת שרים אחרת, וגם לא התקבלה אף החלטה בנוגע להמלצות הוועדה. המבקר המליץ למשרד ראש הממשלה להביא לפני הממשלה הצעת מתכונת לניהול הטיפול בנושא השבויים והנעדרים, ובכלל זה לקבוע איזה משרד ינהל את הטיפול.
יש להדגיש כי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהוביל את עסקת שליט שבה שוחררו יותר מ-1,000 מחבלים, מעולם לא תמך בפומבי בהמלצות הוועדה, והוא זה שכיהן כראש הממשלה ברוב השנים מאז הוגש דוח הוועדה.
על פי דוח המבקר, בדצמבר 2020 הוצגו עיקרי המלצות ועדת שמגר בדיון של ועדת המשנה למודיעין של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת. לפי דיווח פנימי של המל"ל, עלתה בדיון השאלה מדוע דוח ועדת שמגר אינו נדון עוד. יו"ר הוועדה ציין בדיון כי נדרשת מדיניות לאומית בנוגע לשבויים ונעדרים, ואין לקבל את העובדה שלמעשה המלצות דוח ועדת שמגר נזנחו.

הסמכויות לא הוסדרו, הפגישות "ריקות מתוכן"

מבקר המדינה מצא בדוח כי מתאם השבויים והנעדרים פעל במשך השנים מבלי שנקבע בהסכם או במסמך תוכן תפקידו, תחומי האחריות שלו, סמכויותיו או מסגרת הפעולה המפורטת שלו. ליקויים נמצאו גם בתכנון עבודת המתאם, ניהולה בתוכניות עבודה ודיווח על ביצועה.
משרד ראש הממשלה התקשר עם המתאם מבלי שתכנן את הנדרש ממנו ואת התפוקות המצופות מעבודתו, לרבות תכנון גמיש בהתחשב בגורמי חוץ שעשויים להשפיע על פעולותיו. למעשה, בידי המשרד לא היה מידע מלא שמאפשר לבחון באיזו מידה השיגה ההתקשרות את יעדיה.
בנוסף, משרד ראש הממשלה לא קבע את ממשקי העבודה של המתאם עם גופי הביטחון השונים ואת האמצעים שיעמדו לרשותו לצורך ביצוע התפקיד, לרבות כוח האדם הנדרש. המבקר ציין כי ועדת שמגר הציעה מתכונת לניהול הטיפול בנושא השבויים והנעדרים. הממשלה אמנם לא קיבלה את הצעת הוועדה, אבל גם לא קבעה מתכונת אחרת לניהול הטיפול בנושא.
בתנאים של חוסר תכנון ומידע אישרה ועדת היועצים של משרד ראש הממשלה ארבע פעמים את הארכת ההתקשרות עם מתאם השבויים והנעדרים. המבקר ציין כי גם משעלה הצורך לקבוע תוכנית עבודה ומדדים, החליטה ועדת היועצים באוקטובר 2020 שמאפייני ההתקשרות אינם מאפשרים זאת, למרות שלא נערכה בחינה של האפשרות לקבוע תוכנית ומדדים.
ליקוי נוסף נמצא בניהול הקשר עם משפחות השבויים והנעדרים. מבקר המדינה מצא כי משרד ראש הממשלה פעל במשך השנים מבלי שקבע את המתכונת לניהול הקשר עם המשפחות, והסתפק בקביעה שהמתאם יוזמן לכל מפגש של ראשי גופי הביטחון עם המשפחות. זאת למרות שוועדת שמגר הצביעה על הצורך בעיגון רשמי של מתכונת הקשר של המתאם עם המשפחות.
בפנייה של אחת ממשפחות השבויים והנעדרים למשרד מבקר המדינה, הלינה המשפחה על תוכן פגישותיה עם המתאם ועל הדברים שמסר לה. המשפחה, ששמה לא צוין בדוח, הגדירה את הפגישות האלה "ריקות מתוכן" וציינה שהמתאם לא הציג בפגישות אלה "מידע משמעותי" הנוגע לפעולות להשבת בן המשפחה.

הידע שנצבר לא נשמר

בעניין ניהול הידע שנצבר במשרד ראש הממשלה, כתב מבקר המדינה כי ועדת שמגר עמדה על הצורך בקיומו של מנגנון סדור לצבירת ידע, שיאפשר לימוד שוטף של לקחי העבר והסקת מסקנות לעתיד. עם זאת, המבקר מצא כי קיים פער ממשי בין עמדת ועדת שמגר למצב בפועל במשרד ראש הממשלה.

המידע הרב שמצוי במשרד, לרבות בידי המתאם, לא גובש לכדי ידע סדור שנצבר עם השנים. המבקר ציין כי חשיבות הנושא גוברת כאשר משימת ניהול המשא ומתן הוטלה על נציג ראש הממשלה שאינו עובד מדינה ואינו חלק מיחידה ממשלתית שפועלת בקביעות, אלא נותן שירותים למשרד באמצעות התקשרות לתקופה קצובה.
מבקר המדינה אינו מזכיר במפורש את שמו של המתאם האחרון, ירון בלום (שסיים את תפקידו בנובמבר האחרון), אך מותח ביקורת על הסכם ההתקשרות והתגמול שניתן למתאם עבור עבודתו. לפי הדוח, בשלוש מחמש תקופות ההתקשרות עם המתאם החלה תקופת ההתקשרות לפני שניתנו כל האישורים הנדרשים. בארבע פעמים החלה תקופת ההתקשרות לפני מועד החתימה על ההסכם עם המתאם.
לפי הדוח, מספר שעות העבודה השנתי של המתאם בארבע תקופות ההתקשרות הראשונות נע בין כ-1,900 לכ-2,000 שעות. מבקר המדינה מצא כי תמורת עבודת המתאם שילם משרד ראש הממשלה מדצמבר 2017 עד למאי 2022 כ-2.74 מיליון שקלים. התשלום החודשי הממוצע למתאם היה דומה לשכר החודשי של מנכ"ל משרד ממשלתי באותה התקופה.
3 צפייה בגלריה
ירון בלום. לא מוזכר בשמו, אבל נמתחה ביקורת על צורת העסקתו
ירון בלום. לא מוזכר בשמו, אבל נמתחה ביקורת על צורת העסקתו
ירון בלום. לא מוזכר בשמו, אבל נמתחה ביקורת על צורת העסקתו
(צילום: אלי סגל)
היקף שעות ההעסקה שאושרו למתאם, כמו גם השעות שדיווח המתאם בפועל, דומות לאלו של עובד מדינה במשרה מלאה. זאת למרות שהנחיות נציבות שירות המדינה מחייבות את המשרד לוודא שיועץ חיצוני לא מועסק לאורך זמן בהיקף שעות חודשי קרוב להיקף העסקה של עובד מדינה.

ההמלצות והתגובה: "רה"מ מטפל בנושא באופן אישי"

מבקר המדינה המליץ שהטיפול בנושא השבויים והנעדרים ינוהל על ידי משרד ראש הממשלה, וכי המשרד יביא לפני הממשלה הצעה למתכונת הטיפול בנושא. המבקר המליץ לקבוע באופן מפורט את תחומי אחריותו של המתאם, סמכויותיו וממשקי העבודה שלו. כמו כן, הומלץ לקבוע תוכנית עבודה למתאם, שבה ייקבעו המשימות המוטלות עליו ומדדים ולוח זמנים לביצוען.
עוד המליץ המבקר על קביעת מתכונת הקשר של המתאם עם משפחות השבויים והנעדרים, ובכלל זה את התדירות המינימלית של הפגישות עימן, ומי מוסמך להחליט איזה מידע יוצג להן. עוד הומלץ למשרד לשקול את האפשרות לקבל באופן תקופתי מידע ממשפחות השבויים והנעדרים אודות קשריהן עם המתאם כדי לוודא שהמתכונת מספקת את המשפחות.
על העסקת המתאם המליץ המבקר למשרד ראש הממשלה לפעול בהתאם להנחיות נציבות שירות המדינה, ולהקפיד שהתקשרות עם המתאם תחל רק בתנאי שנחתם הסכם, התקבלו ההחלטות הנדרשות לשם כך על פי התקנות, וכן להקפיד שהתשלום תמורת השירותים יותנה בדיווח מלא על המטלות שבוצעו.
ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה לדוח: "נושא השבויים והנעדרים מהווה סוגיה ליבתית שנמצאת על סדר היום באופן שוטף, ומנוהלת על ידי ראש הממשלה באופן אישי, בהובלת מתאם השבויים והנעדרים מטעמו. במסגרתו מתנהלת פעילות נרחבת, מגוונת ורגישה.
"מסקנות ועדת שמגר עומדות לנגד מקבלי ההחלטות מאז פרסומן. ההמלצות מוצגות בפורומים השונים של מקבלי ההחלטות ובפורומים מקצועיים, ואף הוצגו למתווכים השונים במשא ומתן המתקיים לשחרור השבויים והנעדרים.
"מתאם השו"ן מטעם ראש הממשלה עובד בשיתוף פעולה ובתיאום עם הגורמים האחראים על הנושא בגופי הביטחון השונים, תוך סנכרון ופגישות עיתיות עם כלל הגופים העוסקים במלאכה. ראש הממשלה והמתאם מטעמו שמרו על קשר, וימשיכו לעמוד בקשר עם משפחות השבויים והנעדרים וללוות אותן.
"באשר לסוגיית ההתקשרות עם מתאם השו"ן, ההתקשרות, הארכותיה והיקף הפעילות הנדרש, נבחנו על ידי ועדת המכרזים המשרדית בהתאם לחוק. ממשלת ישראל תמשיך ללא לאות במאמצים, גלויים וסמויים, להשבתם של השבויים והנעדרים, תוך בחינה מתמדת של כלל הצעדים הנדרשים".
פורסם לראשונה: 15:59, 03.01.23