שר החינוך יואב קיש הנחה את הפיקוח על מקצוע היסטוריה להשהות הנחיה שניתנה לבתי הספר, שלפיה הפרקים העוסקים בלימודי השואה לא יהיו בגדר חובה לתלמידים - ויהוו נושא בחירה בבחינת הבגרות.
2 צפייה בגלריה
אושוויץ מחנה השמדה אילוס אילוסטרציה
אושוויץ מחנה השמדה אילוס אילוסטרציה
מחנה ההשמדה אושוויץ
(צילום: Sergej Borzov / shutterstock)
המורים להיסטוריה עודכנו לאחרונה על ידי הפיקוח כי הפרקים השנה בנושא השואה אינם חובה, וכעת ההחלטה נשקלת מחדש. במשרד החינוך הסבירו את ההנחיה בכך שהנושא מעורר טריגר לטבח האכזרי ב-7 באוקטובר. עוד נאמר כי התקבלו פניות רבות מאנשי מקצוע ומהורים על כך שהעיסוק בשואה מעורר קושי רגשי ונפשי עצום בקרב התלמידים.
בשל כך הוחלט באופן זמני לא לחייב את התלמידים להיבחן בפרק השואה במסגרת בחינת הבגרות, והותירו את ההחלטה לשיקול דעתם של המורים, בהתאם למצבם הרגשי של התלמידים. הנחיה זו תקפה לשנת תשפ"ד בלבד, לאור הסמיכות לאירועי 7 באוקטובר.
2 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
הנושא ייבחן. שר החינוך יואב קיש
(צילום: דנה קופל)
בעקבות סערה ציבורית על רקע ההחלטה, הודיע שר החינוך כי לאור רגישות הנושא הוא הנחה לעצור את ההחלטה ולבחון את הדברים באופן מעמיק ויסודי בטרם תתקבל החלטה סופית. "נושא השואה הינו רגיש ומורכב, ובתקופה זו אף עלול לעורר קושי בקרב תלמידים שחוו טלטלה", אמר. "יחד עם זאת מדובר בנושא שהינו מרכיב עיקרי בבנייתנו כעם וכמדינה, על כן הנושא ייבדק וההחלטה תתפרסם בהמשך".
יגאל כהן, מנכ"ל בית לוחמי הגטאות, הופתע מעצם הרעיון וטען כי בתקופה זו הנושא חשוב אפילו יותר. "דווקא עכשיו, אחרי אירועי ה-7 באוקטובר, חשיבותם של לימודי השואה רק עולה", הוא אמר, "ומתחדד הצורך להבהיר עוד יותר את ההבחנה בין אירועי השואה לבין האירועים שעברנו בחודשים האחרונים. במפנה הדורות שבו שורדי השואה הולכים ומתמעטים, הנושא הזה חשוב עוד יותר, וזו העת לקחת השראה מסיפורים, מגיבורים ומהתקומה שיצרו שורדי השואה לאחר החורבן הגדול. אני קורא למקבלי ההחלטות - יש לשקול מחדש את ההחלטה וליצור הנחיה נכונה שתתרום לידע, לחוסן האישי ולחינוך של התלמידים, ולא תפגע בהם. תלמידי ישראל חייבים להצטייד במידע ובעובדות לנוכח גילויי האנטישמיות החדשה שאנו חווים מכל עבר".
ד"ר יוכי סימן-טוב, מומחית למצבי משבר, חירום ואובדנות ויועצת מכללת "אפרתה", אומרת כי הרצון לאפשר חופש למורים לקבל את ההחלטה להיחשף לכל חומרי הלימוד הרגילים בנושא השואה הוא נכון. לצד זאת היא מדגישה כי השנה נכון יותר להדגיש את הפרקים של ההתמודדות, של החסד אחד כלפי האחר, של הגבורה, של שמירה על צלם אנוש למרות התנאים הנוראים ושל ההקרבה ההדדית בין הסובלים.
לדבריה, "באופן כללי, בני הדור הצעיר הוכיחו שהם חסונים, גיבורים ומסוגלים. כדאי לסמוך עליהם גם בסוגיה זו, תוך רגישות במסירת תכנים קשים ושיח רגשי סביבם, וכן הדגשת הערך של לימודי השואה לימינו אנו והדגשת גילויי האיתנות והמוסריות מול הרוע המוחלט".