פורטוגל סובלת בימים אלה מגל של שריפות יער, בעיצומו של גל חום כבד שצפוי להימשך השבוע. יותר מ-3,000 כבאים ו-60 מטוסי כיבוי לוקחים חלק במאמצים להשתלט על האש במרכז פורטוגל ובצפון המדינה. 29 בני אדם – 12 כבאים ו-17 אזרחים, נזקקו לטיפול רפואי אחרי שנפגעו באורח קל.
האיחוד האירופי הודיע אתמול על כוונתו לסייע לפורטוגל. ספרד, שכנתה של פורטוגל בחצי האי האיברי (שהתמודדה גם היא עם שריפות יער לאחרונה) מיהרה לשלוח לשכנתה שני מטוסי כיבוי.
12 צפייה בגלריה
שריפות בפורטוגל
שריפות בפורטוגל
מנסים לכבות את האש באזור ליסבון
(צילום: EPA)
פורטוגל התמודדה במשך השנים עם שריפות יער רבות, שלעיתים תוצאותיהן היו טרגיות: ב-2017 נספו יותר מ-100 בני אדם כשריפות יער השתוללו במדינה. האיחוד האירופי ציין שבגלל ההתחממות הגלובלית היבשת ניצבת בפני שנה קשה במיוחד, שכוללת שריפות יער ובצורת באזורים רבים.
שריפות היער בפורטוגל משתוללות בכמה אזורים במרכז ובצפון מיום חמישי, בזמן שהטמפרטורות באזור הגיעו ליותר מ-40 מעלות. שני בתים נחרבו בגל השריפות, ורק בשישי ובשבת דווח במדינה על קרוב ל-250 שריפות. הכבאים הפורטוגלים מתמודדים עם שלוש שריפות מרכזיות.
12 צפייה בגלריה
שריפות בפורטוגל
שריפות בפורטוגל
עשרות מטוסי כיבוי נשלחו למוקדי השריפות
(צילום: AFP)
גל השריפות גרם לרשויות להעלות את רמת הכוננות. שלשום הכריזה הממשלה על כוננות מוגברת שתימשך עד שישי, ותאפשר לגייס משאבים לפעולות הכיבוי. המדינה הטילה הגבלות כדי למנוע מהציבור להגיע ליערות שבהם קיים חשש גבוה לשריפה, ואוסרת בימים אלה על שימוש במיכון חקלאי ובזיקוקים. ראש הממשלה, אנטוניו קושטה, ביקש מהציבור לא להדליק אש מחוץ לבתים. "הדרך הטובה ביותר לעזור לכבאים שלנו היא למנוע שריפות", אמר ראש הממשלה הפורטוגלי. קושטה דחה את נסיעתו למוזמביק כדי לעקוב אחרי גל השריפות ופעולות הכיבוי בארצו.
התחזית לשבוע הקרוב לא אופטימית: מיום שלישי, לפי השירות המטאורולוגי בפורטוגל, צפויות הטמפרטורות ברחבי המדינה להגיע לעד 40 מעלות. באזור אלנטז'ו - האזור שבין ליסבון לאלגארבה, צפויות טמפרטורות של 45 מעלות. "במונחים מטאורולוגיים, אנחנו מתמודדים עם מצב כמעט חסר תקדים", אמר ראש הסוכנות הלאומית להגנה אזרחית, אנטוניו פרננדש.
12 צפייה בגלריה
שריפות בפורטוגל
שריפות בפורטוגל
שריפת יער באזור העיר לייריה במרכז פורטוגל
(צילום: AFP)
פורטוגל מתמודדת גם עם בצורת קשה, ובחודש שעבר 96% מהמדינה הוגדר כשטח שסובל מבצורת "חמורה" או "קיצונית". בחודש שעבר פורסם שנזקי הבצורת מורגשים ב-28% משטח המדינה - לעומת 1% בלבד בחודש מאי.
בספרד השכנה השתוללה שריפת יער בדרום-מערב המדינה, וגרמה לפינוי של 30 איש מבתיהם. 115 כבאים, בסיוע מסוקים ומטוסים, נשלחו כדי לכבות את האש באזור הכפר אל-רונקילו ליד סביליה. בשריפה נוספת, בלה ריוחה בצפון ספרד, הוזעקו 90 כבאים להשתלט על האש שהשתוללה אמש.
אתמול טיפסו הטמפרטורות בכמה אזורים במדינה ליותר מ-40 מעלות, בגל החום השני מתחילת הקיץ. החום הקיצוני בספרד - בין השאר בעקבות אוויר חם שהגיע מצפון אמריקה - יימשך עד יום חמישי.
הטמפרטורות הגבוהות ביותר – 43 מעלות – נמדדו על גדות נהר גוואדלקיוויר בסמוך לסביליה, ובעיר בדחוז בדרום-מערב המדינה. השירות המטאורולוגי אמר שהטמפטרטורות עשויות להגיע ל-44 מעלות בקורדובה או באקסטרמדורה בדרום המדינה. הדובר אמר ש"הטמפרטורות יכולות להגיע ל-42 מעלות בשלישי וברביעי באזורים כמו חבל קסטיליה ולאון במרכז ספרד וחבל גליסיה (בצפון-מערב המדינה)". באיים הקנריים צפויות הטמפרטורות לטפס עד ל-37 מעלות.
12 צפייה בגלריה
שריפות בפורטוגל
שריפות בפורטוגל
עוד גל חום בספרד, השני מתחילת הקיץ
(צילום: EPA)
12 צפייה בגלריה
גל חום בספרד
גל חום בספרד
(צילום: רויטרס)
בעקבות גל החום התבקשו התושבים להימנע מפעילות גופנית מאומצת, לשתות הרבה מים ולהשגיח על האזרחים הוותיקים. דובר השירות המטאורולוגי הזהיר משריפות יער שעלולות לפרוץ.
בחודש יוני סבלו הספרדים מגל החום המוקדם ביותר בחודשי הקיץ מאז שנת 1981, כשבמרכז המדינה ובדרומה הגיעו הטמפרטורות ליותר מ-40 מעלות.
פורסם לראשונה: 21:58, 10.07.22