שר המשפטים יריב לוין וחברי הקואליציה הפילו היום (רביעי) הצעת חוק להגנה על עיתונאים מפני תקיפה, זמן קצר אחרי שהשר נימק את התנגדותו - והסביר כי "העיתונאים בערוצים 12 ו-13 גרועים יותר מבמדינות טוטליטריות".
לדברי לוין, "יש בהצעה הזו בעיה קשה - לו הייתי מאשר אותה הייתי סופג טענות קשות מאוד כמעט מכל אלה שעובדים בערוצים 12 ו-13, כי היו אומרים 'הצעת החוק לא מגנה עלינו, כי אנחנו מזמן לא עיתונאים - אנחנו תועמלנים שעושים תעמולה שבינה לבין עבודה עיתונאית אין שום קשר'".
2 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
"אני מציע לדאוג שבאמת תהיה פה עיתונות חופשית". לוין
(צילום: עמית שאבי)
לפי הצעת החוק של ח"כ עידן רול מיש עתיד, מוצע לתקן את סעיף 3 בחוק למניעת הטרדה מאיימת ולהכניס לחלק ההגדרות כי "עיתונאי" הוא אדם בעל תעודה של לשכת העיתונות הממשלתית, או של איגוד עיתונאים הפועל בישראל שחבריו עיתונאים ועובדי מקצועות התקשורת, לרבות אמצעי מדיה אינטרנטיים.
כך, בית המשפט יוכל להפעיל סמכותו בהוצאת צו הרחקה, גם במקרים שבהם מתבצעת הטרדה מאיימת נגד עיתונאי, ולקבוע כי במקרים של הפרת צו למניעת הטרדה מאיימת שבוצע כנגד עיתונאי - בית המשפט רשאי לקבוע פיצוי ללא הוכחת נזק בסך של עד 50,000 שקלים.

במקום להתייחס באופן ענייני להצעת החוק, שהוגשה אחרי רצף התקריות האלימות שעברו עיתונאים מכל הצדדים בחודשים האחרונים, בחר לוין להמשיך ולתקוף: "אני מציע לך חבר הכנסת רול, במקום לחפש איך להגן על תועמלנים שמשתמשים לרעה בכוח שיש להם בכלי התקשורת, אני מציע לך גם לדאוג לביטחונם ושלומם של כלל אזרחי ישראל - כולל לשכנים שלי, שגם להם יש זכויות.
"אני מציע לדאוג שבאמת תהיה פה עיתונות חופשית, שהיא שומרת סף ולא שידורי תעמולה בוטים. המצב שלנו הוא אפילו יותר גרוע ממה שקיים במדינות טוטליטריות, כי שם אנשים יודעים שהשידורים הם שידור תעמולה פוליטית עלובה, פה זה מתכסה באצטלה של התקשורת הנשכנית, הלוחמת. נו בחייך, על מי אתם חושבים שאתם עובדים? אף אחד לא מאמין לסיפורים האלה, לכן אני חושב שהצעת החוק הזו לא צריכה לעבור".
בהמשך הבהיר לוין כי התנגד מכיוון שהצעת החוק, לטענתו, לא תשיג את מטרתה. לדבריו, "הצעת החוק מבקשת להרחיב את ההגנה על עיתונאים בפני איומים פיזיים הן במישור הפלילי והן במסגרת חוק הטרדה מאיימת. על אף המטרה הראויה של הצעת החוק, ההסדרים המוצעים אינם מתאימים כך שמוצע להתנגד לקידומה".
2 צפייה בגלריה
עידן רול
עידן רול
ח"כ עידן רול. "ידע כל כתב בישראל שמעז לבקר את השלטון - שדמו הפקר"
(צילום: אלכס קולמויסקי )
עוד לפני שתקף עיתונאים, לוין טען כי הוא גינה "אלימות ואלימים פעם אחר פעם", וכעס על חברי כנסת מהאופוזיציה שלא תקפו את ההפגנות מול ביתו - ומנגד "דואגים לעיתונאים".
בסופו של דבר, כאמור, נדחתה ההצעה, אחרי ש-36 ח"כים תמכו בה ו-43 התנגדו. ח"כ רול מסר כי "ידע כל כתב בישראל שמעז לעשות את עבודתו ולבקר את השלטון שדמו הפקר. הקואליציה בהובלתו של שר המשפטים לוין הצביעה היום נגד הצעת החוק שלי להגנה על עיתונאים ובעד הפקרת התקשורת החופשית ואנשיה".
ארגון העיתונאים והעיתונאים מסר בתגובה לדברי לוין: "שר המשפטים, שמכנה את העיתונאים תועמלנים בעודו מתנגד להצעת חוק שמבקשת להחמיר ענישה כלפי תוקפי עיתונאים, מכשיר במו ידיו את התקיפה הבאה של עיתונאים. מאז תחילת השנה אנו סופרים מעל 30 מקרים של תקיפת עיתונאים והיד עוד נטויה. העיתונאים והעיתונאיות שיוצאים לשטח לבצע את עבודתם נמצאים תחת אלימות בלתי פוסקת. חבל שפוליטיקאים חסרי אחריות ממשיכים במסע הסתה שסופו ידוע".