צרפת מסרה ללבנון הצעה כתובה שמטרתה סיום הלחימה עם ישראל והסדרת הגבול בין המדינות. כך פרסמה הלילה (בין שני לשלישי) סוכנות הידיעות רויטרס, לפי מסמך המתווה שהגיע לידיה. המסמך, שהוא ההצעה הכתובה הראשונה שהועברה לביירות לאחר שבועות של תיווך מצד מדינות המערב, נמסר בשבוע שעבר לגורמים מדיניים בכירים בלבנון, בהם ראש הממשלה נג'יב מיקאתי, על ידי שר החוץ של צרפת, סטפן סז'ורנה. כך אמרו לרויטרס ארבעה גורמים בכירים בלבנון ושלושה בצרפת.

מטרת ההצעה היא למנוע עימות "שעשוי לצאת מכלל שליטה" ולבסס "הפסקת אש אפשרית, כאשר יבשילו התנאים לכך". לבסוף יתקיים משא ומתן על שרטוט הגבול היבשתי בין ישראל ללבנון, שנמצא במחלוקת כיום. בשבועות האחרונים פורסמו פרטים דומים ממתווה שהציע השליח המיוחד של ארה"ב למזרח התיכון, עמוס הוכשטיין. לפי ההצעה הצרפתית, שמתארת תוכנית בת שלושה שלבים, תהליך הפגת המתיחות יתקיים על פני 10 ימים, ויסתיים במשא ומתן על הגבול היבשתי. גורם דיפלומטי בצרפת אמר שההצעה נמסרה לישראל, לבנון וחיזבאללה.

נזק במרגליות, הרוגים לחיזבאללה ולג'יהאד האיסלאמי

בינתיים, הלחימה נמשכת. הבוקר החל בירי ללא התרעה לעבר המושב מרגליות. זוהו כמה פגיעות בשטח היישוב בסמוך ללולים. איש לא נפגע. אבל נגרם נזק קל. הלילה הודיע חיזבאללה על שלושה הרוגים נוספים משורותיו, שמתו כ"שהידים בדרך לירושלים", כלשונו. השלושה הם תושבי טלוסה שבדרום לבנון, שם דווח שצה"ל תקף אתמול. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה צפוי לנאום היום בצהריים, לרגל "יום הפצוע".
במקביל, ובאופן חריג יחסית, הודיע גם הג'יהאד האיסלאמי על שני הרוגים שמתו בדרום לבנון. שני ארגוני הטרור לא מסרו מפורשות היכן ומתי נהרגו החמישה, אבל לפי אל-אחבאר הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, אותם שניים מהג'יהאד האיסלאמי נהרגו בתקיפות אתמול בטיר חרפא.
לפי ההצעה הצרפתית, הצעד הראשון במתווה הוא הפסקת התקיפות ההדדיות בין ישראל ללבנון. במשך שלושת הימים הראשונים הארגונים החמושים בלבנון יסיגו את כוחותיהם למרחק של לפחות 10 ק"מ מהגבול. בהמשך, לבנון תציב את חיילי צבאה בדרום המדינה. במקביל, ישראל תחדל מטיסות במרחב האווירי של לבנון. הצעד השלישי, כאמור, יחל בתום 10 הימים ובמסגרתו לבנון וישראל יחלו במשא ומתן על קביעת הגבול היבשתי ביניהן "באופן הדרגתי", בתמיכת האו"ם וכוח יוניפי"ל. ישראל ולבנון ידונו גם במפת דרכים שתבטיח כי ארגונים חמושים לא יפעלו בין הגבול לנהר הליטני.
1 צפייה בגלריה
חסן נסראללה נאום
חסן נסראללה נאום
נסראללה. ינאם היום
חיזבאללה אותת בעבר כי יתמוך בממשלת לבנון אם תגיע לעסקה שבמסגרתה יוסדר מעמדם של האזורים שבמחלוקת - אך רק אם התנאים יהיו לטובתה של לבנון. אחד ההיבטים במתווה הצרפתי שדורש התייחסות נוספת הוא המימון לפעילות צבא לבנון, שנחלש משמעותית עקב המשבר הכלכלי החמור במדינה. בהתאם, ההצעה הצרפתית קוראת ל"מאמץ בינלאומי" לתמיכת בהצבת הצבא הלבנוני בדרום המדינה, באמצעות "מימון, ציוד ואימונים", וכן קוראת ל"פיתוחה הסוציו-אקונומי של דרום לבנון".

בכיר חיזבאללה: לא נדון עד שתיעצר התוקפנות נגד עזה

עד כה, חיזבאללה דחה כל ניסיון למשא מתן על אי-הסלמה עד שהמלחמה בעזה תסתיים, וגורם בכיר בארגון הטרור חזר על עמדה זו בתגובה לפרסום המתווה על ידי רויטרס. הגורם, חבר הפרלמנט הלבנוני מטעם חיזבאללה חסן פדלאללה, אמר לסוכנות הידיעות כי ארגון הטרור לא ידון "בכל נושא שנוגע למצב בדרום לבנון לפני שתיעצר התוקפנות נגד עזה". פדלאללה הוסיף כי "האויב לא נמצא בעמדה להציב תנאים", וסירב להגיב לפרטי המתווה או לאשר שחיזבאללה קיבל את המסמך.
לצרפת קשרים היסטוריים עם לבנון. 20 אלף מאזרחיה חיים במדינה, ו-800 חיילים צרפתים משרתים בכוח שמירת השלום של האו"ם בלבנון. לפי פרסומים ערביים בימים האחרונים, לצרפת יש קשרים ישירים עם חיזבאללה - בניגוד לגורמים מערביים אחרים שפועלים במדינה. "העלינו הצעות", אמר אמש סז'ורנה. "אנחנו בקשר עם האמריקנים וחשוב שנביא יחד את כל היוזמות ונבנה שלום".

לפי התוכנית, הן הארגונים החמושים בלבנון והן ישראל יחדלו מפעולות צבאיות, בהן התקיפות של חיל האוויר במדינה. הארגונים הלבנוניים יפרקו את כל המתקנים הצבאיים הקרובים לחזית, ויסיגו את כוחותיהם - בהם כאמור גם כוח רדואן של חיזבאללה - 10 ק"מ צפונה, לתוך לבנון. נסיגה כזו עדיין תותיר את מחבלי חיזבאללה במרחק קטן יותר מזה שנקבע בהחלטה 1701 של האו"ם שסיימה את מלחמת לבנון השנייה ב-2006, לפיה ארגון הטרור יסיג את כוחותיו מעבר לנהר הליטני - מרחק של כ-30 ק"מ.
טווח הנסיגה יסייע להבטיח שארגוני הטרור בלבנון לא יוכלו להוציא לפועל מתקפות על היישובים בצפון ישראל באמצעות טילי נ"ט, ולפי דיפלומט מערבי הדבר נראה כפשרה שחיזבאללה עשוי לקבל, בניגוד לנסיגה לנהר הליטני. במסמך, בן שני העמודים, צוין גם כי בהמשך צבא לבנון יציב עד 15 אלף חיילים באזור הגבול הדרומי.
אחד מהבכירים הלבנונים ששוחחו עם רויטרס אמר שהמסמך מאגד בתוכו רעיונות שנדונו בשיחות עם שליחים מערביים והועברו לחיזבאללה. הוא הוסיף כי הבכירים הצרפתים אמרו ללבנונים שלא מדובר במתווה הסופי, לאחר שביירות הביעה התנגדות לחלקים ממנו. גורם לבנוני אחר אמר שביירות לא הגיבה להצעה, וטען כי "המסמך לא היה חתום או מתוארך, כך שלא הוגדר רשמי מספיק כדי להצדיק תגובה".

בכיר ישראלי: דנים במסמך הצרפתי

גורם ישראלי בכיר אישר שהמסמך הצרפתי התקבל, ונדון כעת בממשלה. דובר של מחלקת המדינה האמריקנית אמר בתגובה לרויטרס כי ארה"ב "ממשיכה לבחון את כל האופציות הדיפלומטיות עם עמיתינו בישראל ובלבנון, במטרה להימנע מהסלמה ולהחזיר את השקט לאזור". מהבית הלבן טרם נמסרה תגובה.
הגורם הלבנוני העיד כי כמה היבטים במתווה עוררו דאגה בביירות, בהם הדרישה לפירוק המתקנים הצבאיים בקרבת הגבול, ש"נוסחה באופן מעורפל ועשויה לשמש כדי לדרוש מהלכים נגד מוסדות אזרחיים הקשורים לחיזבאללה".
כמה שליחים ממדינות מערביות ביקרו בביירות כדי לדון בדרכים לסיום הלחימה מול ישראל, ונפגשו בעיקר עם גורמים מדיניים בכירים בלבנון, במקום עם גורמי חיזבאללה. אחד מהבכירים הלבנונים אמר ש"משלחת טכנית" מטעם צרפת חזרה לביירות יומיים לאחר ביקורו של שר החוץ סז'ורנה כדי לדון בפרטי המתווה, לאחר ההתנגדות שהביעו הלבנונים.