בחודש שעבר נעשתה פנייה של יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה, אל היועצת המשפטית לממשלה, בדרישה לחקור אירוע של הדלפת מידע מתוך פרוטוקול דיון סודי של ועדת החוץ והביטחון, בידי ח"כ גלעד קריב. כך אישר הערב (שלישי) אוחנה. מדובר על דיון שהתקיים ב-13 ביוני 2023, שבו נתן נתניהו סקירה ביטחונית לחברי ועדת חוץ וביטחון. הדיון היה סודי והח"כים היו ללא טלפונים, אך בכל זאת התפרסם המידע כחצי שנה לאחר מכן בחודש דצמבר.
1 צפייה בגלריה
ועדת חוקה
ועדת חוקה
ח"כ גלעד קריב ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה
(צילום: יואב דודקביץ' , צילום: CHIP SOMODEVILLA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
הפנייה ליועמ"שית נעשתה לאחר שאוחנה הורה לקצין הכנסת לבחון את המקרה, וזה מינה קצין בודק. במסגרת הבדיקה זומנו עדים למתן עדות ולמסירת ראיות, ונבדקו מצלמות הביטחון במתחם הוועדה. הבדיקה העלתה כי האדם היחיד שעיין בפרוטוקול ממנו דלף המידע, מאז הגעתו אל הוועדה לפני כחצי שנה ועד למועד הבדיקה, הוא חבר הכנסת גלעד קריב, אשר עשה זאת פעמיים, ובסמוך למועד פרסום הכתבה.
בנוסף התברר, לטענת אוחנה, כי כי ח"כ קריב אף סימן באמצעות מרקר, עט ועיפרון חלקים בפרוטוקול, אותם חלקים אשר פורסמו בסופו של דבר בתקשורת. "מנהל הוועדה מסר באופן חד-משמעי כי זהו העותק היחיד הקיים מאותו הדיון וכי נמסר לחבר הכנסת כשהוא נקי מסימונים", נמסר.
בתום הבדיקה, קבע הקצין הממונה: "מדובר באירוע חמור מאוד שבמסגרתו הודלף מידע בסיווג סודי לאיש תקשורת שאינו מורשה לכך. איש התקשורת נתן פומביות למידע המסווג וזאת בתקופה רגישה ביותר כשמדינת ישראל מצויה במלחמה במספר חזיתות. בעלי תפקידים וגופי הביטחון המגיעים אל הוועדה ומשתפים במידע ביטחוני בעל ערך, ראוי היה שנאפשר להם פלטפורמה מתאימה שתתמוך בכך. יש לזכור שבצד השני יושב מודיעין זר שאוסף כל פרט מידע על מנת להשלים את הפאזל המודיעיני שלו".
בפנייתו ליועצת המשפטית לממשלה ציין אוחנה כי בהינתן שלכאורה התגלו עבירות פליליות שונות הוא מבקש ממנה להורות באופן מיידי על פתיחה בחקירה לבירור מעמיק של התקרית ולהעמדה לדין. בפנייתו הוסיף: "הימנעות מנקיטת כל האמצעים החוקיים יעודד ויתמרץ מדליפים נוספים מישיבות נוספות, דבר אשר לא רק יפגע בביטחון המדינה, אלא גם ביכולתה של הכנסת לקיים פיקוח ראוי על הממשלה ומוסדותיה, אשר לא ישושו, בלשון המעטה, לשתף במידע סודי בעתיד".
ח"כ קריב מסר בתגובה: "כל בדיקה בהקשר לדליפת מידע מקבינט המלחמה, קבינט מורחב, דיוני הממשלה וועדות הכנסת היא מבורכת וראויה. ככל שמדובר בבדיקה פוליטית, באכיפה בררנית או בבדיקה שמטרתה להטיל אימה על חברי כנסת, הרי שזו תיתקל בחומת הפלדה של הדמוקרטיה.
"בכוונתי לפנות ליועצת המשפטית לממשלה בבקשה לפתוח בבדיקה מיידית של ההדלפות מקבינט המלחמה אודות תוכניות תקיפה בלבנון ובעזה אשר סיכנו את לוחמי צה"ל, במקביל לבדיקה הנוגעת לוועדת חוץ ובטחון. במידת הצורך תוגש עתירה לבג"צ להורות לשירות הביטחון הכללי לחקור את ההדלפות המסכנות את חיי החיילים".