מתווה קיצור תורנויות הרופאים מתמחים הגיע הבוקר (רביעי) לבג"ץ. השופטים דנו בעתירת קופת החולים כללית, שדורשת לדחות את יישום מתווה קיצור התורנויות. בסיומו של דיון קצר הורו השופטים למדינה להכריע בעצמה אם להקפיא או לבטל את קיצור התורנויות.
מתווה קיצור התורנויות מ-26 ל-16 עד 18 שעות אמור היה להתחיל בראשית החודש בעשרה בתי חולים בפריפריה. עם זאת המהלך לא יצא לדרך מכיוון שלא נוספו התקנים ולא הועברו התקציבים הדרושים. העתירה הוגשה נגד נגד שר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ"ל משרדו נחמן אש, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, שר האוצר אביגדור ליברמן וההסתדרות הרפואית.
4 צפייה בגלריה
מיצג בכניסה לבית המשפט העליון
מיצג בכניסה לבית המשפט העליון
מיצג מחאה של הרופאים בכניסה לבית המשפט העליון
(צילום: מרשם)
4 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ ואורנה ברביבאי במסיבת העיתונאים
ניצן הורוביץ ואורנה ברביבאי במסיבת העיתונאים
סתירה בעמדות. השרים הורוביץ וברביבאי
(צילום: יואב דודקביץ')
עו"ד המייצג את הכללית אמר: "בנסיבות הקיימות ובמצב שנוצר נכון לעכשיו יש צו בתוקף של ממש, ומנגד הוא לא מיושם, אף בית חולים לא מסוגל ליישם אותו ואין חולק על חוסר האפשרות ליישם אותו. אנחנו מבקשים מבית המשפט כן לדון בכך ולהושיט סעד דחוף ולשקול לתת את הצו הביניים שהמדינה מסכימה לו. אנחנו במצב בלתי נסבל שבו אנשים טובים, מנהלי בתי החולים, נתפסים היום בחזקת מפרי חוק. מנחיתים צו שאי אפשר לקיים אותו, המדינה אומרת את זה והסתדרות הרופאים אומרת את זה".
הדיון הסתיים כעבור פחות מחצי שעה, ובסיומו ביקשו השופטים מהמדינה להכריע בעצמה האם להקפיא או לבטל את הצו שמורה על קיצור התורנויות. זאת נוכח העובדה שהשרים הורוביץ וברביבאי כתבו כי ברצונם להוציא לפועל את הצו באופן מיידי, אך במקביל הפרקליטות ביקשה ארכה של חודש עד שיגיעו להסכמות באשר ליישום המתווה בשל היעדר תקנים ותקציבים מתאימים. בראש ההרכב עמד השופט עוזי פוגלמן, ולצידו שנים בתיק השופטים נעם סולברג ויצחק עמית.
בתום הדיון אמרה יו"ר ארגון המתמחים "מרשם" ד"ר ריי ביטון: "אנחנו ברגעים אלה ממש מתכננים לפנות לשרים פעם נוספת ושוב לדרוש מהם לקיים את ההבטחות שלהם, לקיים את החוק שהם בעצמם חתומים עליו, לקיים את המכתב שהם שלחו לפני 48 שעות אל הגורמים הרלוונטיים ובו הם מבקשים להביא את מדתם באופן חד משמעי ורשמי בפני בית המשפט ואנחנו דורשים מהם לעמוד מאחורי ההבטחות שלהם ולשחרר את המתמחים מעול תורנויות של 26 שעות".
4 צפייה בגלריה
ד"ר ריי ביטון מדברת לאחר פגישת המתמחים עם ניצן הורוביץ
ד"ר ריי ביטון מדברת לאחר פגישת המתמחים עם ניצן הורוביץ
יו"ר "מרשם" ד"ר ריי ביטון. "דורשים לעמוד בהבטחות"
(צילום: גיל יוחנן)
4 צפייה בגלריה
ועידה ועידת האנשים של המדינה ציון חגי
ועידה ועידת האנשים של המדינה ציון חגי
יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי. "המתווה כושל"
(צילום: דנה קופל)
יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי אמר: "המתווה שהוצע על ידי שר הבריאות הוא מתווה כושל שלא ניתן לביצוע. אנחנו בעד קיצור תורנויות, אבל במתווה ישים. לזרוק ולהפריח הבטחות, זו לא עמדתנו".
פעילי ארגון המתמחים "מרשם" הקימו מיצג מחאה בכניסה לבית המשפט של בובת לבושות מדי רופאים שוכבות על מיטות, עם השלטים "מכרתם אותנו" ו"לא עוד".
שלשום שיגרו שר הבריאות ושרת הכלכלה מכתב ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ובו טענו כי הם עומדים מאחורי הצו לקיצור התורנויות ותומכים ב"הטמעה מדורגת" שלו. על אף שהצו נחתם גם הסכמת שר האוצר - שמו נעדר ממכתב זה. אתמול ביקשה המדינה הארכה של חודש ובתשובתה נכתב כי "נותרו פערים שאינם ניתנים ליישום בעת הזאת". בכך הסכימה המדינה להוצאת צו הביניים ליישום המתווה.